• Anonym (Vanja)

Hur lämnar man på ett sjysst sätt

Hej,

Jag vill ha lite konkreta förslag på hur ni avslutat en lång relation (10 år)

Jag vill lämna min sambo. Han vill fortsätta.

Jag älskar honom men inte på rätt sätt för att fortsätta såhär.

Vi har inga gemensamma barn men totalt 2 sedan innan o det är en av anledningarna till att jag vill gå isär. Jag vill gå igenom det igen. Men jag kan inte skaffa barn m honom iom att han inte kan leva upp till mina kriterier över en bra förälder.

Vi är för olika o jag kan inte se mig själv föda fram hans barn.

Vi har haft en ok relation men något ansträngd sedan 1 år tbx då han var onykter o utsatte mig för ett grovt sexuellt övergrepp/våldtäkt.

Det kommer ikapp mig nu o jag vill så gärna ha ett barn till men ALDRIG med honom.

Jag har träffat en man, utan att ha varit otrogen mot min nuvarande. Men jag känner att jag börjar utveckla intressanta känslor för honom. O han besvarar dom. Vi är överens om att inget kan hända så länge jag är sambo o i en relation o respekterar det båda två. Vi ses aldrig i situationer där någon av oss kan passera gränsen fysiskt men det börjar kännas fel gentemot min sambo nu.

Jag vill inte såra min nuvarande sambo och är så osäker på hur jag ska lyfta fram det här.

Jag vill ju kunna säga detta face 2 face till honom men plötsligt känner jag mig så liten och osäker.

Min vän är singel och förstår min situation. Än så länge är vi bara vänner o jag vill INTE på ngt sätt gå över någon gräns innan jag avslutat det jag har.

Men fasen, jag är så ledsen för min sambos skull och vill göra det här så fort och smärtfritt det bara går.

Han är lite förberedd på att något är fel då vår relation nu varit rätt ansträngd pga smågräl o uteblivet sexliv.

• Svar på tråden Hur lämnar man på ett sjysst sätt
  • Fiona M

Efter våldtäkt tycker jag du kan låta bli att ta sån hänsyn till hans känslor.

Förklara att du inte vill leva med honom längre och börja packa.

• Anonym (...)
    Fiona M skrev 2019-07-01 15:16:30 följande:

Efter våldtäkt tycker jag du kan låta bli att ta sån hänsyn till hans känslor.

Förklara att du inte vill leva med honom längre och börja packa.

Instämmer 100%. Känns som att han har bäddat för detta på flera sätt, om du trots att han har två barn bedömer honom olämplig som förälder. Tror inte att det finns några bra sätt att göra slut utan att såra, samtidigt finns det inte heller några bra sätt att fortsätta en relation efter att ens partner har utsatt en för ett övergrepp.
  • Zaxika

Rätt sätt skulle väl vara att du gör slut och flyttar till en egen lägenhet/hyr i andra hand. Om inte boendet är ditt förstås och det känns lämpligare att han flyttar.

När ni har gjort slut så kan du börja dejta vem du vill, men jag hade ändå försökt vara lite diskret.

Du kan inte ta hem din dejt om ni fortfarande delar boende.

Lär känna den nya åtminstone 1 år så ni passar att leva ihop. Sen är det fritt fram att flytta ihop, skaffa barn etc.

Det är mina tankar om det hela. Du gör såklart så som du själv tycker blir bäst.

• Anonym (Vanja)

Det är han som kommer få flytta för bostaden står i endast mitt namn. O jag vill bo kvar.

Är det rimligt att ge honom 1 månad på sig att hitta ett tillfälligt boende eller måste jag ge honom 3 mån?

Om jag öppet kan börja dejta min vän på ett mer seriöst och engagerat sätt o låta den relationen utvecklas kommer min sambo högst troligt vilja dra så långt bort han kan från mig. Det vore ju det bästa. Men jag känner mig så elak. Dock kan man ju inte basera en relation på att leva ihop för att den ena vill det. Det förstår jag. O det mest rätta gentemot honom är att avsluta så fort som möjligt.

Trots allt han utsatt/utsätter (sexuella övergrepp/passiv aggressivitet/psykisk manipulation) mig för så känner jag mig hemsk.

Jag tror inte att han är sån mot mig medvetet utan bara inte har fått lära sig något annat o kört vidare på det i vuxen ålder.

Jag vill verkligen tro att det är så...

Hans aggressivitet även om den är passiv skrämmer mig och jag vet inte hur jag ska lyfta det här med honom face 2 face ensam...men vi är ju vuxna människor o...jag vet inte...det känns så svårt

• Anonym (Vanja)
    Anonym (Vanja) skrev 2019-07-01 21:15:22 följande:

Det är han som kommer få flytta för bostaden står i endast mitt namn. O jag vill bo kvar.

Är det rimligt att ge honom 1 månad på sig att hitta ett tillfälligt boende eller måste jag ge honom 3 mån?

Om jag öppet kan börja dejta min vän på ett mer seriöst och engagerat sätt o låta den relationen utvecklas kommer min sambo högst troligt vilja dra så långt bort han kan från mig. Det vore ju det bästa. Men jag känner mig så elak. Dock kan man ju inte basera en relation på att leva ihop för att den ena vill det. Det förstår jag. O det mest rätta gentemot honom är att avsluta så fort som möjligt.

Trots allt han utsatt/utsätter (sexuella övergrepp/passiv aggressivitet/psykisk manipulation) mig för så känner jag mig hemsk.

Jag tror inte att han är sån mot mig medvetet utan bara inte har fått lära sig något annat o kört vidare på det i vuxen ålder.

Jag vill verkligen tro att det är så...

Hans aggressivitet även om den är passiv skrämmer mig och jag vet inte hur jag ska lyfta det här med honom face 2 face ensam...men vi är ju vuxna människor o...jag vet inte...det känns så svårt

Jag vill ju inte att han ska känna sig bedragen för så är verkligen inte fallet.

Både jag o min vän respekterar min o sambons relation men jag känner själv...att om han hade en kvinnlig vän o började känna nåt för henne skulle jag vilja att han skulle avsluta vår relation snarast möjligt...

Men det är det som är det svåra för mig.

Hur säger man till någon...hur berättar man för någon att man inte vill fortsätta leva med den? Inte älskar den "sådär" på ett respektfullt sätt...?
Svar på tråden Hur lämnar man på ett sjysst sätt