• Anonym (Noll koll)

Vad har jag rätt till om vi går isär?

Hej tänkte se om det är någon som har bättre koll än mig!

Jag och min sambo har levt ihop i 6 år och har 2 barn ihop. Sista tiden har varit allmänt dålig och han har även sagt några gånger när vi varit osams att han inte vill leva med mig längre (även om han tagit tillbaka det när vi blivit sams) så jag tänkte att jag skulle vara lite förbered om det kommer en dag när han inte tar tillbaka det.

Vi har alltså varit tillsammans i 6 år med ett uppehåll på ca 3 månader i början av vårat förhållande. Under dessa 3 månader köpte han ett hus som jag sedan flyttade in i. Så det är alltså han som själv står på huset, lån osv. Men under dessa år har vi renoverat istort sätt hela huset vilket jag även dels varit med och betalat en del till (även om det inte är 100000tals kronor) samt att jag själv även renoverat alla sovrum och tvrum.

Har jag rätt till något ekonomiskt? Och nej jag är inte bara ute efter pengar men det känns inte jätte kul och ha lagt ut en del pengar samt en hel del timmar på huset för att sedan bli utslängd utan något! Och har han rätt att bara kasta ut mig och barnen på samma dag eller hur funkar det? (inte för att jag tror att han ens skulle tänka tanken o göra det men, OM)

• Svar på tråden Vad har jag rätt till om vi går isär?
  • Anonym (Besserwisser)

Det avgörande för huset är om det köptes för gemensamt bruk, dvs att det vid köpet var tänkt att ni skulle bo där tillsammans. Jag tolkar det som att ni hade gjort slut när han köpte huset, och då har du troligen inte rätt till något.

Om du blir "uppsagd" från boendet ska du ha minst 3 månader på dig att hitta en ny bostad.

• Anonym (tyvärr)
    Anonym (Besserwisser) skrev 2019-07-07 19:16:40 följande:

Det avgörande för huset är om det köptes för gemensamt bruk, dvs att det vid köpet var tänkt att ni skulle bo där tillsammans. Jag tolkar det som att ni hade gjort slut när han köpte huset, och då har du troligen inte rätt till något.

Om du blir "uppsagd" från boendet ska du ha minst 3 månader på dig att hitta en ny bostad.

Håller med dig om huset, dock så kommer mannen aldrig kunna bevisa detta då det var under ett mycket kort uppehåll i relationen,

Det jag inte förstår är att de har varit tillsammans i 6 år och att de levt ihop i 6 år. De blev alltså tillsammans och flyttade ihop mer eller mindre samtidigt, och lyckades dessutom klämma in 3 månaders paus...

Förmodligen så skulle ni vid en bodelning få 50% var, oavsett vem som står på kontrakt och lån.
  • Anonym (Noll koll)
    Anonym (tyvärr) skrev 2019-07-07 20:48:14 följande:

Håller med dig om huset, dock så kommer mannen aldrig kunna bevisa detta då det var under ett mycket kort uppehåll i relationen,

Det jag inte förstår är att de har varit tillsammans i 6 år och att de levt ihop i 6 år. De blev alltså tillsammans och flyttade ihop mer eller mindre samtidigt, och lyckades dessutom klämma in 3 månaders paus...

Förmodligen så skulle ni vid en bodelning få 50% var, oavsett vem som står på kontrakt och lån.

Det var väl kanske dåligt val av ord. Vi har varit ett par i 6 år och bott ihop i ca 5år. Vi krockade helt i varandras vardag efter 1 månad när vi bott ihop därav "pausen" från att han köpte huset tills att jag blev skriven där tog det ca 6 månader. Jag hade fortfarande våran lgh kvar så det var slut i ca 3månader och sen flyttade jag in i huset men hade tog ytterligare 3månader innen jag skrev mig där eftersom jag hade uppsägningstid på lgh.
  • Anonym (Noll koll)
    Tow2Mater skrev 2019-07-07 22:18:43 följande:

Betalar han ensam alla amorteringar?

Ja han har betalat hus lån och det som hör till typ el/vatten osv. Medans jag stått för all mat, kläder osv.
  • Minimalen
    Anonym (Noll koll) skrev 2019-07-07 23:37:18 följande:

Ja han har betalat hus lån och det som hör till typ el/vatten osv. Medans jag stått för all mat, kläder osv.

Det är en riktig kvinnofälla. Männen betalar allt som är bestående (tex hus, sommarstuga och bil) och kvinnorna allt som är förgängligt (tex mat, kläder, dagisavgift och resor). Så att han inte förlorar pengar.
  • Anonym (Lisa)

Smart kille... Du får hoppas han har lite skam i kroppen för du är inte berättigad till något. Hur tänkte du när du satte dig i den här sitsen? Med barn dessutom?

• Anonym (K)

Han måste ge dig tre månaders uppsägningstid.

• Anonym (Ej berättigad)
    Anonym (Noll koll) skrev 2019-07-07 23:35:48 följande:

Det var väl kanske dåligt val av ord. Vi har varit ett par i 6 år och bott ihop i ca 5år. Vi krockade helt i varandras vardag efter 1 månad när vi bott ihop därav "pausen" från att han köpte huset tills att jag blev skriven där tog det ca 6 månader. Jag hade fortfarande våran lgh kvar så det var slut i ca 3månader och sen flyttade jag in i huset men hade tog ytterligare 3månader innen jag skrev mig där eftersom jag hade uppsägningstid på lgh.

Då är du tyvärr inte berättigad något.

Får hoppas att han tänker på de utgifter som du har lagt ut på renovering, så du får en liten summa om det nu tar slut.
  • Anonym (Juris)
    Anonym (tyvärr) skrev 2019-07-07 20:48:14 följande:

Utgå inte från att saker inte går att bevisa, utan istället sanningen.

Ett samhälle blir mycket bättre om man utgår från vad som är sant och riktigt.
    Om man sedan är oärlig kan man få fördelar, men vad får det för kostnader långsiktigt?
  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Juris) skrev 2019-07-08 08:06:56 följande:
    Utgå inte från att saker inte går att bevisa, utan istället sanningen.

Ett samhälle blir mycket bättre om man utgår från vad som är sant och riktigt.
    Om man sedan är oärlig kan man få fördelar, men vad får det för kostnader långsiktigt?
    Fast sanningen är helt irrelevant i rättssystemet, där är det endast vad som kan bevisas som äger tyngd.
Svar på tråden Vad har jag rätt till om vi går isär?