• Seniorita

    Barn med högt B12? Kobalamin?

    Någon som vet? Hon är 4 år och har kobalamin på nästan 1000. Referens Intervallet verkar ligga på 160-600. Det finns inget på nätet, mest om låga värden. Går på nålar och väntar på att doktorn ska ringa. BVC kopplade in en läkare då hon sover ofta kopiöst länge. Allt från 17 till 10,30 dagen efter, och har även ett stort saltsug. Äter ingen mat, lever mest på hårdbrödmackor... Resterande prover som togs, TSH och T4 ligger liksom i mitten av referensvärdena.

    Det man kan se på nätet är att ett ?skyhögt? kobalamin är reagerbart, men vad är ett ?skyhögt??

  • Svar på tråden Barn med högt B12? Kobalamin?
  • Aamon

    Förhöjt kobalamin ses oftast naturligt hos patienter som tar vitaminer. Förhöjda värden kan också förekomma vid myeloproliferativa tillstånd (som kronisk myeloisk leukemi och primär polycytemi), vid leverskador och ibland vid njurinsufficiens.

  • Seniorita

    Hej! Hon tar inga tillskott. Hon har även ett kortisol på 178... läser man verkar det vara lågt men referensområdet ligger på 135-540


    Aamon skrev 2019-07-09 20:32:07 följande:

    Förhöjt kobalamin ses oftast naturligt hos patienter som tar vitaminer. Förhöjda värden kan också förekomma vid myeloproliferativa tillstånd (som kronisk myeloisk leukemi och primär polycytemi), vid leverskador och ibland vid njurinsufficiens.


  • Danielsson21

    Hej! 
    Hur har det gått för er? Vad resulterade provsvaren i? Jag har precis fått ungefär samma provsvar på min 3,5 åring! Blir också lite orolig. 

  • Limpanie
    Danielsson21 skrev 2022-10-25 16:23:43 följande:

    Hej! 
    Hur har det gått för er? Vad resulterade provsvaren i? Jag har precis fått ungefär samma provsvar på min 3,5 åring! Blir också lite orolig. 


    Hur gick det för er?
  • Barn och ungdomar

    Hej 
    Har samma provsvar på min 2 åring B12 värde över 1000.Vet någon nånting väntar på svar från hans läkare att hon ska ringa. 

  • Limpanie
    Barn och ungdomar skrev 2023-02-08 17:27:11 följande:

    Hej 
    Har samma provsvar på min 2 åring B12 värde över 1000.Vet någon nånting väntar på svar från hans läkare att hon ska ringa. 


    Nåt mer än B12 som avvikit för barnet? Mitt barn har också väldigt högt B12 men man hittar ingen förklaring.
Svar på tråden Barn med högt B12? Kobalamin?