Anonym (Sofie) skrev 2019-07-10 23:42:02 följande:
Hon drog iväg med ert gemensamma barn i 8 månader? Hade ni inte delad vårdnad? Iså fall kan hpn väl inte bara sticka utan att ni har barnet lika mycket. Iså fall vad säger soc/familjerätten?
Låter som ditt ex är alldeles för svartsjuk. Man ska kunna ha vänner av motsatt kön. Jag är tjej och har vänner som är killar. Jag delar verkligen inte med mig om allt jag pratar om med mina vänner eller vilka jag pratar med. Men inga vänner jag döljer heller. Har ingen skyldighet att sitta och redovisa alla vänner för min pojkvän. Så är hon så svartsjuk så är ni väl inte rätt för varandra tydligen.
Men för barnets skull se till att ni delar på tiden med barnet. Svårt att tro att hon får bara flytta till annan ort och dra med sig barnet sådär.
Är det inte barnets ålder som är 8 mån?
Om hon bara drog så har de inte separerat och gjort bodelning och varit hos familjerätten/tingsrätten och etablerat boende/umgänge ännu.
TS, om inte sambon vill kämpa så finns det inget du kan göra. Se till att skaffa en bra familjejurist, för iom att hon har lämnat stan med ert barn så har hon gjort det omöjligt för dig att upprätthålla en relation med barnet. det betyder att en i vårdnadstvist så kan hon hävda att du inte är en anknytningsperson längre. Har ni gemensam vårdnad i dagsläget och barnet är skrivet hos dig/din adress så kanske du kan polisanmäla henne för egenmäktigt förfarande med barn. Som sagt, prata med en jurist.