• Anonym (Mamman)

Hur fördela boendetiden litet barn??

Ska skiljas från min man. Båda vi föräldrar har en nära kontakt med barnet på 1,5 år och båda tar hand om hen på ett bra sätt. Barnet har god anknytning även till mor- och farföräldrar och har sovit borta flera gånger utan problem. Problem med nattning har dock uppstått i vissa fall när jag varit bortrest och det har då varit total kalabalik. Dock inte alla gånger utan det kan gå jättebra också men när hen är så ledsen är det bara jag, mamma, som hjälper.

Min fråga är hur fördelar vi tiden mellan oss? Barnets främsta går i första hand men vi vill förstås träffa hen så mycket det bara går. Har förstått att växelvis boende för barn under 3 år inte är bra, men min man vill ändå detta. Inte vecka-vecka utan några dagar i taget, tex:

V 1: Mån-ons mamma + tors-sön pappa

V 2: Måndag-tid mamma + obs-tors pappa + fre-sön mamma

Eller är det bättre att barnet bor ännu mer hos ena föräldern (mig) och sedan bor varannan helg fre-sön hos pappan samt någon mer dag i veckan? Kanske inte behöver sova över i veckan utan pappan kanske kan hämta på förskola flera dagar i veckan och så hämtar jag hen framåt kvällen?

Jag vill alltså veta vad som är bäst för mitt barn. Inte vad som är bäst för oss föräldrar även fast vi såklart vill ha barnet så mycket som möjligt båda två som sagt.

• Svar på tråden Hur fördela boendetiden litet barn??
  • Anonym (pappa m. dotter)
    Anonym (Mamman) skrev 2019-07-11 10:54:50 följande:
    Jag har fått väldigt bra och goda råd här i tråden - precis vad jag efterfrågade!

Men jag känner också av åsikter och attityder som jag vill möta genom att klargöra vissa saker. Jag har hela tiden framhållit att mitt barns bästa är det absolut viktigaste i denna stund. Självklart får vi föräldrar inte se till våra egna känslor i detta fall, men vi måste också få lov att uttrycka de känslor vi har. För JA, det kommer vara jobbigt för oss båda att inte ha vårt barn på heltid som fallet är nu. 

Sedan ang detta med skilsmässan som sådan. Det är oerhört jobbigt för någon som, precis som jag, har genomgått en tuff tid där man vacklat mellan att stanna och att gå. Där man har förlorat sin självrespekt, förlorat sig själv, anklagat sig själv för allt möjligt och på felaktig grund, bara för att man vrider ut och in på sig själv för att alla andra ska ha det bra. När man sedan till slut har vågat fatta det där beslutet att gå så behöver man peppning, inte fler beskyllningar från någon annan om vilken dålig person man är, för man är oerhört skör och undrar om man verkligen gör rätt. Återigen så vacklar man, även fast man logiskt vet att det man gör är rätt - både för mig och mitt barn. Extra okänsligt är det att lägga nedlåtande kommentarer när man faktiskt inte vet någonting om vad som har hänt eller vad som ligger bakom skilsmässan. Tråden handlade inte om det, utan vad som är bäst för mitt barn nu när skilsmässan faktiskt är ett faktum. Punkt. 
    Hej Mamman, 

Jag delar mina tankar med dig och kanske kan det ge dig någonting

Jag tror att det gynnar barnet att få vardagar med båda sina föräldrar - föräldraskapet kan se olika ut beroende på vilka förutsättningar dagarna har och det kan påverka mycket. Det är i längden ganska otacksamt och tråkigt för både barnet och bägge föräldrarna att det finns en förälder som barnet 'hälsar på'  där det kanske inte finns ett eget rum och egna saker. När det inte längre är vardagslivet som levs hos bägge föräldrarna så tunnas lätt tiden och kontakten ut efter att tiden går. 

När barnen är så små är inte saker det viktiga, de lever i den åldern på mat och anknytningskontakt. Just anknytningen måste ha tid att få utvecklas och stärkas. 

Som boendeförälder har man långtgående skyldigheter att ska förutsättningar för barnets nära kontakt med den andre föräldern. Hur svårt det än är vara utan sina barn så är det lika för den andre föräldern och ännu svårare för barnen. Det är till och med så att barn som har en nära kontakt med en svikande förälder har det lättare i livet än de som förlorat kontakten med en förälder.

Själv gick från att vara den som var barnets allt och den som vår lilla dotter gick till i ett annat rum trots att mamman stod bredvid innan vi separerade, till att ha delade veckor, vidare till varannan vecka och efter 4 år så blev det alla helger utom en i månaden då mamman och äldre halvsyskon behövde flytta till annan ort och vi inte ville dela på syskonen. Nu är dottern snart myndig och de senaste 4 åren har helgerna och umgänget minskat helt naturligt då annat än tid med pappa drar förutom det år hon bodde här i sitt egna rum. 

De första 4 åren längtade vår lilla dotter alltid efter den andre föräldern, mest av allt mig som stått henne närmast på alla sätt. Den längtan och saknad hon hade vuxit upp med efter sin frånvarande mamma har vartefter åren gått bytts mot att de har en stark och nära relation som de båda har mycket glädje och styrka i.

Jag har suttit som förlamad av sorg och saknad, längtan och oro. Efter att mammans och dotterns band knutits starkare så har också hon känt samma förlamande känslor av att vara utan sitt barn. 

För mig har det viktigaste varit att ge barnet möjlighet till nära band med båda föräldrarna. Min strid för dotterns rätt att ha inte bara mig utan också sin mamma började med de delade veckorna då barnet verkligen behövde oss båda som mest just då vi separerade.

/kram
  • Giftskåneman

Såg ett tvprogram för längesedan, där bodde barnet kvar och föräldrarna flyttade till den andra lägenheten då de var barnfria, kanske nåt för er?

När barnet blir äldre blir det så att nån ställer högre krav på det, och då kommer barnet välja att vara hos den sas snälla föräldern.

Därför viktigt det blir vardag med läxläsning osv hos er båda.

• Anonym (Ja)
    Limajo skrev 2019-07-11 12:56:51 följande:

Du vet ingenting om ts sits. Även om du menar väl är det onödigt skammande att komma och säga att du försöker göra allt du kan. Ts har förmodligen gjort allt hon kunnat precis som jag gjorde allt jag kunde. Omställningen till småbarnslivet är inte den enda orsaken människor skiljer sig.

Du målar upp en mycket dyster bild av livet som skilsmässobarn. Jag ser inte den dysterheten i mina barn. Något jag däremot vet är att ingen i familjen, inte heller de, skulle ha kunnat vara lyckliga om jag och deras pappa fortsatt att leva ihop.

Fråga igen när dina barn är 25-30. Det är en sorg som man lever med hela livet. Jag förstår att jag inte har någon aning om varken Ts eller din bakgrund och att vad som helst kan ha hänt. Men statistiskt så är den vanligaste orsaken till separation varken otrohet eller misshandel eller stora svek eller dramatik, utan att man helt enkelt har glidit isär och inte älskar varandra längre eller står ut med varann. Vilket är illa nog. Men många föräldrar idag verkar inte ens gå i familjerådgivning eller bo isär på prov, man separerar bara. Och så skapar man en rad nya problem, för 15-20 år framöver. Jag visade förresten ingenting utåt när jag var barn, var mycket välanpassad och glad, det är först efter flera år som känslorna kommer ikapp. Många skilsmässobarn mår mycket dåligt, men anpassar sig så som barn gör. För många barn är separation säkert helt ok och ett bättre alternativ än att föräldrarna lever ihop. Men för många, däribland mig, är det en period från ens liv där man kan se att ?där tog min lyckliga barndom slut?. Där tog den enkla, okomplicerade, barnsliga barndomen slut. Det är ju inte bara detta med att bo på två olika håll, det är också en sorg att bearbeta för ett barn som tar i fyra år i snitt att komma över, det är föräldrarnas sorg som dom ska komma över, det är att ekonomin förändras och att man ofta får byta miljö och skola. Det är att förhålla sig till föräldrarnas eventuella nya partners. Det är att förstå, att ens föräldrars lycka och rätt att må bra är viktigare än ens egen rätt att må bra. Så var det för mig i alla fall, och jag hade väldigt välmenande och moderna föräldrar. Vad har vi för samhälle om vi ska se separation med ett-åringar och varannan vecka boende femton år framåt som helt normalt? Jag skammar gärna en sådan dystopisk syn på vad familjebildning är, även om jag inte är konservativ politiskt eller nåt sånt.
  • Anonym (J)

Låt barnet bo i ett hem. Ni föräldrar kan flytta varannan vecka. I alla fall ett par år. Det minsta ni kan göra om ni ger upp med ett så litet barn.

• Anonym (Wish)

Många som dömmer folk som separerar men jag är på andra hållet, hade föräldrar som konstant tjafsade sig igenom hela min barndom, mina tonårsår ..jag och mina syskon önskade inget annat än att de skulle skilja sig vilket de aldrig gjorde . Nu är min pappa dement och bor på annat boende . Annars höll de ihop trots de avskydde varann kändes det som. Det har satt sina spår... tro inte att barn alltid är lyckligare att växa upp med båda sina föräldrar, jag hyser stor irritation mot mina föräldrar tyvärr pga allt det här.

• Pope Joan II
    Anonym (-) skrev 2019-07-11 10:32:47 följande:

Ungen är liten. Hur fan kan man misslyckas så kopiöst!?

Personligen har jag aldrig tyckt att en skilsmässa är ett misslyckande. Jag har heller inte haft någon strävan efter att hålla ihop längre än det känts bra att göra det. Däremot har jag tyckt att det varit viktigt att skiljas bra och att därmed kunna visa barnen att det inte är vare sig farligt eller något svek att separera. Väldigt bra lärdomar för det gör att barn inte växer upp med en tro på att de måste stå ut med mindre än att vara lyckliga och ha det bra. Att känna att det går utmärkt att klara sig på egen hand ger bra självkänsla rörande sitt eget värde och gott självförtroende. Så borde alla få känna.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Wish) skrev 2019-07-11 19:45:22 följande:

Många som dömmer folk som separerar men jag är på andra hållet, hade föräldrar som konstant tjafsade sig igenom hela min barndom, mina tonårsår ..jag och mina syskon önskade inget annat än att de skulle skilja sig vilket de aldrig gjorde . Nu är min pappa dement och bor på annat boende . Annars höll de ihop trots de avskydde varann kändes det som. Det har satt sina spår... tro inte att barn alltid är lyckligare att växa upp med båda sina föräldrar, jag hyser stor irritation mot mina föräldrar tyvärr pga allt det här.

Det är precis såhär jag resonerar - mitt barn kommer självklart märka att något är fel i vår relation. Dålig kommunikation, tystnad, avsaknad av närhet och omtanke.. Det är inte det jag vill lära mitt barn att kärlek är. Jag vill inte heller lära mitt barn att bara för att man hamnat i en sådan situation med äktenskap och barn, så blir man själv mindre viktig. Jag måste också må bra för att kunna vara den bästa mamman jag kan vara. Samtidigt är det så himla skönt att då höra av personer som dig som liksom bekräftar att man är inne på rätt spår, så tack för det!
  • Anonym (Mamman)
    Pope Joan II skrev 2019-07-11 20:36:49 följande:

Personligen har jag aldrig tyckt att en skilsmässa är ett misslyckande. Jag har heller inte haft någon strävan efter att hålla ihop längre än det känts bra att göra det. Däremot har jag tyckt att det varit viktigt att skiljas bra och att därmed kunna visa barnen att det inte är vare sig farligt eller något svek att separera. Väldigt bra lärdomar för det gör att barn inte växer upp med en tro på att de måste stå ut med mindre än att vara lyckliga och ha det bra. Att känna att det går utmärkt att klara sig på egen hand ger bra självkänsla rörande sitt eget värde och gott självförtroende. Så borde alla få känna.

Så himla bra skrivet!!
  • Anonym (eehh)

Barn under 3 år ska inte hålla på o fara som en jojo mellan föräldrarna.
    Inget barn mår bra av att hålla på o kastas runt alls.
    Inte undra på att så många barn mår dåligt idag o är stressade.
    Pappan till mitt barn valde att flytta innan 1-årsdagen o vårt barn har hela tiden bott hos mig o sovit helgerna hos sin pappa.
    Dock har det berott på hur vårt barn har mått o velat. Många gånger har h*n stannat hemma o då har pappan kommit hit o spenderat tid med vårt barn här medan jag har varit hemma eller varit iväg en tid.
    Vi jobbade väldigt mycket på att kunna vara enbart föräldrar så pappan har sen han flyttade, kommit flera gånger i veckan o varit här några timmar o lekt med vårt barn. Eller varit iväg en liten runda.
    Har vårt barn visat att h*n vill till den andra föräldern så har vi kört dit hen, likaså kört hem igen om barnet ändrat sig.

Tryggare barn får man leta efter o vi föräldrar tvingade oss att fungera ihop som föräldrar o sätta våra egon åt sidan.
    Ser hur barn far illa o hur deras föräldrar gnäller på barnens uppföranden,
    Vårt barn vet att vi alltid sätter hens bästa först o nu är barnet så pass gammalt att h*n kommer o går som hen vill mellan oss, då vi valt att bo nära varann.

Det bästa är att barnet har ett fast ställe att bo på o att föräldrarna kommer överens o kan träffas hemma hos barnet till en början o sen börja vara hos den andre föräldern en stund o sen sova över o vara borta från den andre föräldern när barnet är så pass gammalt att det förstår o kan prata o faktiskt kunna säga...att detta är inte bra för mig o detta vill inte jag.
    Barnen ska inte behöva anpassa sig utan det ska vara tvärtom.

• Anonym (R)
    Anonym (Wish) skrev 2019-07-11 19:45:22 följande:

Själv har jag aldrig hört mina föräldrar tjafsa, men jag såg de heller aldrig kramas eller vara kärleksfulla mot varandra, det var knappt jag såg dem i samma rum samtidigt. Detta gav mig en väldigt skev syn på äktenskap. Jag förstod att det var två personer som valde att bo med varandra och skaffa familj, men det verkade inte alls speciellt roligt och det handlade absolut inte om kärlek. Hela min barndom var jag fast besluten om att jag aldrig skulle gifta mig själv, tack vare detta.

Mina föräldrar skiljde sig sedan när jag var 12. De träffade nya partners som fick dem att skratta och som de kunde ge en spontan lång kram i köket på morgonen. De levde plötsligt i lyckliga förhållanden och jag är väldigt tacksam över att de tillslut visade mig hur sunda förhållanden ska se ut.

Skilsmässor är inte alltid av ondo för barn, inte ens om man lyckas bita ihop och låta bli att tjafsa.
  • Anonym (Soctant)

Vid tre år så säger soc att man kan ha växelvis varannan vecka. Innan detta är det primärföräldern barnet ska bo hos. Primärföräldern är den förälder barnet har mest anknytning hos.

• Limajo
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-11 13:20:19 följande:

Fråga igen när dina barn är 25-30. Det är en sorg som man lever med hela livet. Jag förstår att jag inte har någon aning om varken Ts eller din bakgrund och att vad som helst kan ha hänt. Men statistiskt så är den vanligaste orsaken till separation varken otrohet eller misshandel eller stora svek eller dramatik, utan att man helt enkelt har glidit isär och inte älskar varandra längre eller står ut med varann. Vilket är illa nog. Men många föräldrar idag verkar inte ens gå i familjerådgivning eller bo isär på prov, man separerar bara. Och så skapar man en rad nya problem, för 15-20 år framöver. Jag visade förresten ingenting utåt när jag var barn, var mycket välanpassad och glad, det är först efter flera år som känslorna kommer ikapp. Många skilsmässobarn mår mycket dåligt, men anpassar sig så som barn gör. För många barn är separation säkert helt ok och ett bättre alternativ än att föräldrarna lever ihop. Men för många, däribland mig, är det en period från ens liv där man kan se att ?där tog min lyckliga barndom slut?. Där tog den enkla, okomplicerade, barnsliga barndomen slut. Det är ju inte bara detta med att bo på två olika håll, det är också en sorg att bearbeta för ett barn som tar i fyra år i snitt att komma över, det är föräldrarnas sorg som dom ska komma över, det är att ekonomin förändras och att man ofta får byta miljö och skola. Det är att förhålla sig till föräldrarnas eventuella nya partners. Det är att förstå, att ens föräldrars lycka och rätt att må bra är viktigare än ens egen rätt att må bra. Så var det för mig i alla fall, och jag hade väldigt välmenande och moderna föräldrar. Vad har vi för samhälle om vi ska se separation med ett-åringar och varannan vecka boende femton år framåt som helt normalt? Jag skammar gärna en sådan dystopisk syn på vad familjebildning är, även om jag inte är konservativ politiskt eller nåt sånt.

Jag är inte naiv och fattar mycket väl att skilsmässan påverkar mina barn. Men du verkar inte inse att alternativet till skilsmässa kan vara värre. Att växa upp i en familj där föräldrarna inte älskar varandra, där det inte finns någon värme mellan dem, där de är så trötta på varandra att de helst är i var sin del av huset för att slippa ses. Vad är det för jäkla uppväxt? Nu har de instället två glada, pigga föräldrar som är goda vänner, som umgås regelbundet och som kan samarbeta för deras bästa. Det kan inte vara det sämre valet även om det innebär att vi inte bor ihop.

Jag tror det är en myt att föräldrar skiljer sig lätt. Det kanske finns enstaka fall men för oss kämpade vi in tre år. Vi gick i rådgivning, vi sålde huset för att förenkla vardagen, jag sa upp mig från mitt drömjobb... Det var stundtals en fruktansvärt jobbig tid och ett fruktansvärt svårt beslut. När vi flyttade i sär bodde vi kvar i samma område, barnen gick kvar på samma förskola, ingen av oss har trasslat till livet med bonusfamiljer. Du kan sitta där på dina höga hästar och peka finger bäst du vill om det får dig att må bättre. Jag VET att jag har fattat det bästa beslutet för min familj.
  • Anonym (Ja)
    Limajo skrev 2019-07-12 06:48:07 följande:

Jag är inte naiv och fattar mycket väl att skilsmässan påverkar mina barn. Men du verkar inte inse att alternativet till skilsmässa kan vara värre. Att växa upp i en familj där föräldrarna inte älskar varandra, där det inte finns någon värme mellan dem, där de är så trötta på varandra att de helst är i var sin del av huset för att slippa ses. Vad är det för jäkla uppväxt? Nu har de instället två glada, pigga föräldrar som är goda vänner, som umgås regelbundet och som kan samarbeta för deras bästa. Det kan inte vara det sämre valet även om det innebär att vi inte bor ihop.

Jag tror det är en myt att föräldrar skiljer sig lätt. Det kanske finns enstaka fall men för oss kämpade vi in tre år. Vi gick i rådgivning, vi sålde huset för att förenkla vardagen, jag sa upp mig från mitt drömjobb... Det var stundtals en fruktansvärt jobbig tid och ett fruktansvärt svårt beslut. När vi flyttade i sär bodde vi kvar i samma område, barnen gick kvar på samma förskola, ingen av oss har trasslat till livet med bonusfamiljer. Du kan sitta där på dina höga hästar och peka finger bäst du vill om det får dig att må bättre. Jag VET att jag har fattat det bästa beslutet för min familj.

Du har helt rätt, det är lätt för mig att sitta på mina höga hästar för jag vet ingenting om er situation. Ursäkta för det! Jag blir bara så känslomässigt engagerad pga min egen uppväxt där jag ständigt hattade fram och tillbaka. Hade mina föräldrar stannat ihop så hade det kanske blivit en svår situation ändå, fast på ett annat sätt. Jag är fortfarande kär i min man, vi skrattar ihop och kramas länge i köket på morgonen, så jag kommer inte att separera från honom. Men skulle vi hamna i det läget att det var stendött mellan oss och vi bara undvek varandra så skulle jag nog också ta det steget. Det gör bara ont i mig att man skaffar nya barn och sedan separerar när barnet är så litet som 1,5 år. Det är ingen bra planering. Vad var det som var så bra två år tidigare, som gjorde att man behöll graviditeten? Undrar jag.
  • LFF
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-12 09:36:45 följande:
    Du har helt rätt, det är lätt för mig att sitta på mina höga hästar för jag vet ingenting om er situation. Ursäkta för det! Jag blir bara så känslomässigt engagerad pga min egen uppväxt där jag ständigt hattade fram och tillbaka. Hade mina föräldrar stannat ihop så hade det kanske blivit en svår situation ändå, fast på ett annat sätt. Jag är fortfarande kär i min man, vi skrattar ihop och kramas länge i köket på morgonen, så jag kommer inte att separera från honom. Men skulle vi hamna i det läget att det var stendött mellan oss och vi bara undvek varandra så skulle jag nog också ta det steget. Det gör bara ont i mig att man skaffar nya barn och sedan separerar när barnet är så litet som 1,5 år. Det är ingen bra planering. Vad var det som var så bra två år tidigare, som gjorde att man behöll graviditeten? Undrar jag.
    För dig var det jobbigt att vara skilsmässobarn. För mig var det något av det bästa som kunde hända att mina föräldrar separerade (de var inte gifta) när jag var något äldre än TS barn. Det är ju tyvärr så att det är väldigt olika från barn till barn vilket som fungerar bäst. Huvudsaken är att föräldrarna kan samarbeta och att man från båda håll är redo att anpassa sig efter barnets behov.
  • Anonym (Mamman)

Både jag och min man har vårt barn i fokus, hen är allt som betyder något. Och ja, min man må vara både lat, korkad och egoistisk (egenskaper som förstärktes efter giftermål, graviditet och annat som hänt under de senaste två åren och till slut var det som fick mig att förlora kärleken till honom) men han är en bra pappa som alltid sätter vårt barn i första rummet. Jag hoppas verkligen att vi lyckas bibehålla den goda relation vi för tillfället har, för då tror jag att detta kommer bli riktigt bra för alla. Faktum är att nu när jag sagt att vi ska skiljas så funkar vi bättre än vi gjort på länge. Det innebär inte att jag blir kär på nytt, utan bekräftar mer min teori som jag haft ett tag att vi funkar kanon som vänner men inte som par. Smärtsamt att inse att man gjorde "fel" från början, att det man trodde skulle vara livslång kärlek bara tog slut, men samtidigt ångrar jag ingenting. Vi har fina minnen från dessa år och framförallt världens goaste barn som är vårt allt.

• Limajo
    Anonym (Ja) skrev 2019-07-12 09:36:45 följande:

Tack för din ursäkt. Varje familj har ju sin egen historia. För vår del så var lillebror inte planerad. Hade vi varit 100% rationella i alla lägen hade han inte blivit till. Att göra abort på ett friskt barn bara för att relationen knakar var för mig inte ett alternativ. Jag gick några dagar med ont i magen innan jag berättade för min man att jag var gravid för jag var rädd för vad han skulle säga. Tack och lov såg han det på samma sätt.

Jag har väldigt svårt att tro att vår son skulle hålla beslutet att behålla honom emot oss, även om han växer upp som ett skilsmässobarn.
  • Limajo
    Anonym (Mamman) skrev 2019-07-12 10:05:20 följande:

Både jag och min man har vårt barn i fokus, hen är allt som betyder något. Och ja, min man må vara både lat, korkad och egoistisk (egenskaper som förstärktes efter giftermål, graviditet och annat som hänt under de senaste två åren och till slut var det som fick mig att förlora kärleken till honom) men han är en bra pappa som alltid sätter vårt barn i första rummet. Jag hoppas verkligen att vi lyckas bibehålla den goda relation vi för tillfället har, för då tror jag att detta kommer bli riktigt bra för alla. Faktum är att nu när jag sagt att vi ska skiljas så funkar vi bättre än vi gjort på länge. Det innebär inte att jag blir kär på nytt, utan bekräftar mer min teori som jag haft ett tag att vi funkar kanon som vänner men inte som par. Smärtsamt att inse att man gjorde "fel" från början, att det man trodde skulle vara livslång kärlek bara tog slut, men samtidigt ångrar jag ingenting. Vi har fina minnen från dessa år och framförallt världens goaste barn som är vårt allt.

Jag har precis samma upplevelse som du. Månaderna mellan beslutet och själva separationen hade jag och min exman en mycket bättre stämning mellan oss. Allt gnäll och trötthet var borta och vi kunde fokusera på allt det praktiska för att göra skilsmässan så smidig som möjligt.

Det låter som om ni har goda förutsättningar för att ge ert barn en trygg och kärleksfull uppväxt med glada, pigga föräldrar som har ett bra samarbete! :)
  • Teresiat

Mån-tis hos dig, ons-tors hos han sedan varannan helg mellan er?

Starkt att våga separera. Alla är värd lycka! Det finns många lyckliga bonuskonstelationer. Jag växte upp med föräldrar som väntade förlänge med att skiljas. De väntade tills storebror flyttade ut och jag var 15. Det slutade i mindre katastrof där mina föräldrar inte kunde vara i samma rum efter skilsmässan. Någonsin. Mamma tålde inte ens under första två - tre åren att pappa ringde om jag var med henne samtidigt. Hon liksom förs och blev likblek. Inget hon kunde kontrollera uppenbarligen. Sedan gick pappa bort i cancer 10 år senare. Nu sörjer hon att de aldrig försonades som vänner.

Svar på tråden Hur fördela boendetiden litet barn??