Anonym (Samma här) skrev 2019-07-11 19:44:00 följande:
Känner igen det du skriver. Hade samma problem. Och soc. såg inga problem i detta. Barnen hade bara kul när de var där och jag skulle lita på hans föräldraansvar!
Inget jag kunde lita på dock! Kan meddela att mina barn körde utan tillsyn också! Resultat att dottern som var 8 år välte med fyrhjulingen när hon körde den tillsammans med en fem-åring. Hon skulle lär fem-åringen att köra och det gick då inte bra. Som tur var så skadade ingen sig. Men pappan lärde sig fortfarande inget av detta.
Mitt problem blev delvis löst när pappan slog sonen efter en incident. Jag anmälde till socialen och då tog de tag i sakerna. Han träffar nu familjebehandlare för att få hjälp i sitt föräldraskap, detta att han låter barnen köra fordon utan tillsyn är en av sakerna. Och under tiden har han inte fått träffa barnen på snart 8 månader.
Känns lätt för andra att säga anmäl till socialen, men kan säga att när jag gjorde det så var jag den dåliga förälder! Och de gjorde ingenting!
Då fadern i det här fallet blivit anmäld till soc tidigare känns det riktigt dumt att inte göra en till anmälan. En anmälan KAN vara tagen ur luften, men två anmälningar från olika håll är det knappast. Det är alltså större chans att soc verkligen tar tag i det andra gången. Ingen som har sagt att det är lätt heller, jag har själv haft med soc att göra ang mina äldsta barns pappa och jag vet att det tyvärr daltas alldeles för mkt med en del fäder som brister i sitt föräldraansvar, tyvärr! Men det är inte en ursäkt för att strunta i att göra en anmälan.