• Thu 11 Jul 2019 17:14
    4595 visningar
    48 svar
    48
    4595

    Båda föräldrarna vabba minsta barnet, vem tar hand om älsta? Prematur

    Hej! Har skrivit en liknande tråd men gör en ny.

    Inlagd för prematur vattengång och har förstått att när bebisen kommer kommer båda föräldrarna vabba?

    Saken är den att vi har ett barn till hemma som jag var mammaledig till innan detta.

    Hur gör man? Vem kommer kunna ta hand om henne? Just nu pusslas det med svärföräldrar och mina föräldrar men dom börjar jobba snart igen. Finns det nån typ av ersättning dom kan söka om från försäkringskassan?

    Äldsta barnet är ju inte sjukt men både föräldrarna blir ju på sjukhus dygnet runt ett tag.

    Får inget svar nånstans, Tänkte om nån hade erfarenhet.

  • Svar på tråden Båda föräldrarna vabba minsta barnet, vem tar hand om älsta? Prematur
  • Sat 13 Jul 2019 16:34
    #31

    Åh fy ja jag har faktiskt haft tur i oturen att jag ordnade sgi och ändrade om föräldradagarna bara en vecka innan.. men är inte helt hundra på att det faktiskt har löst sig än:(

    hur gjorde du då när du inte tog ut vab?

    Vad blir det för kostnader för mamman/barnet på sjukhuset?


    Erla skrev 2019-07-13 02:25:44 följande:

    Vi blev inskrivna några dagar på neo när vårat andra barn föddes, för några månader sedan. Då var vårat första barn också bara 1,5 och jag hade varit föräldraledig med henne fram tills dess att andra barnet föddes. Vi fick prata med en kurator på sjukhuset som hjälpte till och gav info om vab och försäkringskassan. Det stämmer att båda föräldrarna kan ta ut vab, men efter 1,5 år som föräldraledig var ju min sgi nollad, så jag kunde inte ta ut någon vab på grund av det. Så tänk på det ts, för jag misstänker att du är i samma sits som jag var.


  • Jennyf
    Sat 13 Jul 2019 16:43
    #32
    Magdaaa skrev 2019-07-13 14:44:13 följande:

    Va tufft med vecka 24.

    Är 24+1 idag och varje timme räknar man ju i de här läget!

    Så härligt att höra att det gått bra trots allt!

    Åh förstår precis vad du menar med sonen, det är ju helt klart 50/50 sv de jobbiga här att man konstant känner sig som en dålig förälder, känns som jag missar mycket av hennes småbarnstid:(

    Så fort jag börjar tänka på henne så gråter man! Tänker man på bebisen i magen hur de ska /kan gå så gråter man då det är verkligen som du säger att personalen ser en gråtande tickande bomb Här. Men jag antar och hoppas dom är vana.

    Har fått två kortisionsprutor första dagarna sen värkhämmande dropp och antibiotika, och då sängläge-toa enbart.

    Gjorde tillväxtultraljud igår som visade ca 700g, är det väldigt lite då?

    Alltså det är ju så att jag ordnade gravidförsäkring gratis version direkt när jag plussade.

    Sen skulle jag ordna senast vecka 23 betalvarianten men det strulade på sidan och blev error den dagen jag skulle ordna, vilket var ett par dagar innan vi blev inlagda.

    Sen mailade jag med kundtjänst dagen efter vi blev inlagda som sa att om jag ordnade nu så gäller den från den dagen jag började betala.

    Låter ju ganska konstigt kan de verkligen stämma?

    Annars har jag ju inte mycket till försäkring som

    Kan hjälpa här. Var helt klart oberedd på detta.

    Och annars är jag en person dom packar bbväska i vecka 12 och ordnar försäkringar och grejer i vecka 8 ( förra graviditeten...:)


    Nej min dotrer föddes i v27 men var storlek som v24. 660g skulle vägt över 1000g

    Ja bara du betalar direkt så ska det gälla. Kanske inte för din sjukhusvistelse om du är inlagd innan den betalades men om/när bebis föds förtidigt.

    Du får betala 100:- om dagen så länge du är inlagd. När bebisen föds kostar det inget men du måste fixa mat osv själv
  • Sat 13 Jul 2019 16:54
    #33

    Finns det något Ronald McDonald hus kopplat till sjukhuset? Kolla i så fall om inte din man och barn kan bo där. Vissa landsting betalar för vistelsen där för övriga familjen om man är i den sitsen du är. Det är ett superställe att bo på med barn. Allt är anpassat till dom små. Jag var lite skeptisk till det, men efter att själv bott där i perioder så har jag helt ändrat uppfattning. Och ingen hamburgerreklam alls. Det enda som sammankopplade stället med McDonalds var namnet och fri tillgång till deras äppelklyftor.

  • Sat 13 Jul 2019 16:58
    #34

    Finns det ett Ronald McDonaldhus på sjukhusområdet? Kolla upp det med personalen där du är inlagd. Finns i Lkpg där vi låg på specialbb/neo och vet att vi fick info om det. Nu bodde vi så pass nära att det inte behövdes, men personalen visste Då hade vi två syskon hemma.

  • Sat 13 Jul 2019 21:54
    #35

    Ja då förstår jag!

    Vilken otrolig kämpe!

    Tack för svar!

    Nu är det bara att fortsätta räkna dagarna och hålla tummar att jag också har en kämpe i magen.


    Jennyf skrev 2019-07-13 16:43:39 följande:

    Nej min dotrer föddes i v27 men var storlek som v24. 660g skulle vägt över 1000g

    Ja bara du betalar direkt så ska det gälla. Kanske inte för din sjukhusvistelse om du är inlagd innan den betalades men om/när bebis föds förtidigt.

    Du får betala 100:- om dagen så länge du är inlagd. När bebisen föds kostar det inget men du måste fixa mat osv själv


  • Sat 13 Jul 2019 21:55
    #36

    Tyvär finns det inte här.

    Men tack ändå för tips!


    kaffe skrev 2019-07-13 16:54:54 följande:

    Finns det något Ronald McDonald hus kopplat till sjukhuset? Kolla i så fall om inte din man och barn kan bo där. Vissa landsting betalar för vistelsen där för övriga familjen om man är i den sitsen du är. Det är ett superställe att bo på med barn. Allt är anpassat till dom små. Jag var lite skeptisk till det, men efter att själv bott där i perioder så har jag helt ändrat uppfattning. Och ingen hamburgerreklam alls. Det enda som sammankopplade stället med McDonalds var namnet och fri tillgång till deras äppelklyftor.


  • Thu 18 Jul 2019 20:52
    #37

    Håller tummarna för att bebisen är kvar inne i magen och mår bra. Blir lite nervös när det är tyst från dig! Att man kan känna så mycket för någon helt okänd.

  • Thu 18 Jul 2019 22:03
    #38
    Magdaaa skrev 2019-07-13 21:54:50 följande:

    Ja då förstår jag!

    Vilken otrolig kämpe!

    Tack för svar!

    Nu är det bara att fortsätta räkna dagarna och hålla tummar att jag också har en kämpe i magen.


    Tänker så på er och hoppas den lilla fortfarande är kvar i magen
  • Fri 19 Jul 2019 07:48
    #39
    +1

    Åh tack !

    Han ville komma ut igårkväll, vecka 24+6. Trots bricanyl så han var nöjd på att vara där inne.

    818 gram :)

    Var och hälsade på igår kväll men allt var så nytt så man var så chockad.

    Vi ska tillbaka idag och se om vi klarar av de här, känns som en helt ny värld man ska in i!

    Vågade knappt röra han.

    Men han verkade må bra igår och andades i cpap (stavas det så):)


    Lillflickan skrev 2019-07-18 20:52:42 följande:

    Håller tummarna för att bebisen är kvar inne i magen och mår bra. Blir lite nervös när det är tyst från dig! Att man kan känna så mycket för någon helt okänd.


  • Fri 19 Jul 2019 08:43
    #40
    Magdaaa skrev 2019-07-19 07:48:05 följande:

    Åh tack !

    Han ville komma ut igårkväll, vecka 24+6. Trots bricanyl så han var nöjd på att vara där inne.

    818 gram :)

    Var och hälsade på igår kväll men allt var så nytt så man var så chockad.

    Vi ska tillbaka idag och se om vi klarar av de här, känns som en helt ny värld man ska in i!

    Vågade knappt röra han.

    Men han verkade må bra igår och andades i cpap (stavas det så):)


    Åååå stort grattis <3

    Skönt att han verkar må bra. 818g, då är man inte stor. Klart att mkt är nytt, men våga röra honom, prata med honom osv. Låt honom förstå att ni finns där hos honom.

    Vart bor ni nu? Du får inte ett rum på Neo, där han ligger?

    Håller alla tummar att allt fortsätter gå bra.

    Å du stavade rätt på cpap.
  • Jennyf
    Fri 19 Jul 2019 10:49
    #41
    Magdaaa skrev 2019-07-19 07:48:05 följande:

    Åh tack !

    Han ville komma ut igårkväll, vecka 24+6. Trots bricanyl så han var nöjd på att vara där inne.

    818 gram :)

    Var och hälsade på igår kväll men allt var så nytt så man var så chockad.

    Vi ska tillbaka idag och se om vi klarar av de här, känns som en helt ny värld man ska in i!

    Vågade knappt röra han.

    Men han verkade må bra igår och andades i cpap (stavas det så):)


    Åh stort grattis hoppas ni mår bra. Då var han rätt stor om man tänker på veckan. Vill tipsa om en grupp på facebook. Extremprematur - föräldragrupp om du inte redan är med där.
  • Fri 19 Jul 2019 15:43
    #42

    Tack:)

    Vi mår bra! Mycket att ta in bara!

    Ska absolut kolla upp den!


    Jennyf skrev 2019-07-19 10:49:34 följande:

    Åh stort grattis hoppas ni mår bra. Då var han rätt stor om man tänker på veckan. Vill tipsa om en grupp på facebook. Extremprematur - föräldragrupp om du inte redan är med där.


  • Sat 20 Jul 2019 00:38
    #43

    Grattis till sonen om än för tidigt! Min dotter föddes i onsdags också extrem prematur, i vecka 25+2. Hon vägde 831g och var 31 cm lång! Vi kan ju höras på pm om du vill kan vi stötta varandra lite. Kram Madeleine


    Magdaaa skrev 2019-07-19 07:48:05 följande:

    Åh tack !

    Han ville komma ut igårkväll, vecka 24+6. Trots bricanyl så han var nöjd på att vara där inne.

    818 gram :)

    Var och hälsade på igår kväll men allt var så nytt så man var så chockad.

    Vi ska tillbaka idag och se om vi klarar av de här, känns som en helt ny värld man ska in i!

    Vågade knappt röra han.

    Men han verkade må bra igår och andades i cpap (stavas det så):)


  • Sat 20 Jul 2019 09:51
    #44

    Tack så mycket <3

    Nu har vi fått rum på neo.

    Han mår bra men jag blev förkyld så vågar inte vara hos honom idag :(

    Jättetufft. Känns som sämsta tillfället i världen men tror man blir så nedsatt efter förlossningen plus att man knappt sovit på hela tiden här. Så de var väl väntat.

    Men han verkar må bra mitt i allt hoppas det fortsätter så! :(


    Isathe skrev 2019-07-19 08:43:18 följande:

    Åååå stort grattis <3

    Skönt att han verkar må bra. 818g, då är man inte stor. Klart att mkt är nytt, men våga röra honom, prata med honom osv. Låt honom förstå att ni finns där hos honom.

    Vart bor ni nu? Du får inte ett rum på Neo, där han ligger?

    Håller alla tummar att allt fortsätter gå bra.

    Å du stavade rätt på cpap.


  • Sat 20 Jul 2019 11:42
    #45
    Magdaaa skrev 2019-07-20 09:51:15 följande:

    Tack så mycket <3

    Nu har vi fått rum på neo.

    Han mår bra men jag blev förkyld så vågar inte vara hos honom idag :(

    Jättetufft. Känns som sämsta tillfället i världen men tror man blir så nedsatt efter förlossningen plus att man knappt sovit på hela tiden här. Så de var väl väntat.

    Men han verkar må bra mitt i allt hoppas det fortsätter så! :(


    Usch jobbigt att bli förkyld mitt i allt. Men skönt att han verkar må bra. Försök vila så mkt du kan nu
  • Wed 31 Jul 2019 09:22
    #46

    Oj! Missade att det svarats massa här! Har gått och funderat hur det har gått.

    Grattis till den lille!

    Trist med förkylningen. Men vill ju verkligen inte smitta den lille. Det är en tuff tid. Hoppas det blir så komplikationsfritt som möjligt för er och att allt går bra. Njut så mycket ni kan av den lille. Förstår att det är läskigt. Det var läskigt för mig att röra min första som vägde dubbelt mot din, född v32+3. Så inte ens i närheten av där ni är.

  • Wed 31 Jul 2019 15:00
    #47
    Magdaaa skrev 2019-07-20 09:51:15 följande:

    Tack så mycket <3

    Nu har vi fått rum på neo.

    Han mår bra men jag blev förkyld så vågar inte vara hos honom idag :(

    Jättetufft. Känns som sämsta tillfället i världen men tror man blir så nedsatt efter förlossningen plus att man knappt sovit på hela tiden här. Så de var väl väntat.

    Men han verkar må bra mitt i allt hoppas det fortsätter så! :(


    Hej

    Hur går det för er? Tänkt mkt på er
  • Thu 1 Aug 2019 03:29
    #48
    Magdaaa skrev 2019-07-13 16:34:29 följande:

    Åh fy ja jag har faktiskt haft tur i oturen att jag ordnade sgi och ändrade om föräldradagarna bara en vecka innan.. men är inte helt hundra på att det faktiskt har löst sig än:(

    hur gjorde du då när du inte tog ut vab?

    Vad blir det för kostnader för mamman/barnet på sjukhuset?


    Jag fick ta ut föräldrapenning i stället, för de dagarna. Fick ut lite ersättning från graviditetsförsäkringen också. På mitt sjukhus betalade jag 100 kr för förlossningen och sedan fick vi själva stå för mat och hygienartiklar. I övrigt stod sjukhuset för allt. Vet inte hur det blir om man föder på sjukhus med patienthotell.

    Hur har det gått sedan sist? Fick se att jag svarat väldigt sent.
Svar på tråden Båda föräldrarna vabba minsta barnet, vem tar hand om älsta? Prematur