• Anonym (Undrar)

En fråga till er som blivit polisanmälda någon gång

Hur lång tid tog det från anmälan till ni blev kallade till förhör och vad var ni misstänkta för?

• Svar på tråden En fråga till er som blivit polisanmälda någon gång
  • Anonym (Anonymm)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-06 12:15:09 följande:

Han trakasserade vår familj och betedde sig extremt obehagligt. Han störde sig på att min autistiske son ibland skrek i trappen när han kom in. Stack nålar i hjulen på vår vagn, filmade oss i trappen, ryckte i brevlådan om kvällarna, falskanmälde oss till socialen. Han var extremt obehaglig, kunde dyka upp helt plötsligt i en mörk trapp, stirrig galen blick. 

Polisen kanske ringde honom ändå för att tala honom till rätta för efter polisanmälan så slutade han. Kan i och för sig tagits in på psyket också, han verkade inte riktigt frisk alls faktiskt.

Det kanske inte fanns vittnen/bevis till händelserna så att det var därför det las ned?
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-08-06 12:17:55 följande:
    Det kanske inte fanns vittnen/bevis till händelserna så att det var därför det las ned?
    Ja i det här fallet var det väl så. Att det läggs ned mycket utredningar även när det finns bevis hör ju till vanligheten däremot.
  • Anonym (Anonymm)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-06 12:29:09 följande:

Ja i det här fallet var det väl så. Att det läggs ned mycket utredningar även när det finns bevis hör ju till vanligheten däremot.

Nej, utredningar läggs inte ned om det finns bevis.
  • Anonym (Fyfan)
    Anonym (Ormen) skrev 2019-08-06 02:00:04 följande:

Menar bara att det kan bli missförstånd lätt när folk är berusade. Detta var dock innan samtyckeslagen. Nu hade jag väl blivit stenad till döds av feminister...

Det kan säkert hända att det sker något missförstånd när man är fulla men ALLVARLIGT?! 4 GÅNGER???

Då handlar det inte om missförstånd utan att män som du ( om ni ens kan kallas det ) tar sig frihet att utsätta en annan människa för oförlåtliga handlingar! Att sen skylla sina handlingar på alkoholen handlar enbart om att rättfärdiga sitt beteende! Nä fy fan för typer som dig. Hoppas du drabbas av karma.
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-08-06 12:30:13 följande:
    Nej, utredningar läggs inte ned om det finns bevis.
    Jo. Har du inte tittat på nyheterna alls?
  • Anonym (Anonymm)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-06 12:41:43 följande:

Jo. Har du inte tittat på nyheterna alls?

Jo men i dom fallen så handlar det ju om att gärningsmannen överklagar domen och sen blivit friad av hovrätten pga att hovrätten tyckt att det saknas tillräckliga bevis eller att ord står mot ord.
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-08-06 13:06:01 följande:
    Jo men i dom fallen så handlar det ju om att gärningsmannen överklagar domen och sen blivit friad av hovrätten pga att hovrätten tyckt att det saknas tillräckliga bevis eller att ord står mot ord.
    Nej. Jag pratar om alla gånger offren själva letar fram fullständiga bevis och polisen ändå lägger ned utredningen utan att ens titta på bevisen. 

De pratar om det jätteofta på nyheterna.
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-08-06 13:06:01 följande:
    Nej. Jag pratar om alla gånger offren själva letar fram fullständiga bevis och polisen ändå lägger ned utredningen utan att ens titta på bevisen. 

• Klimat Apokalypsen
    Anonym (Ormen) skrev 2019-08-05 07:48:26 följande:

Blivit anmäld och förhörd för våldtäkt fyra gånger.. men dömd bara en. Det har tagit ca 2-3 veckor till förhör. 

Regel nummer ett: Prata inte med polisen. Gör inte deras jobb åt dem. 

En serievåldtäktsman då alltså. Det känns ju bra att den nya lagstiftningen finns på plats så att vi kan få bort sådana som du från gatorna.

Har du funderat över att bli en bra människa nu eller ska du fortsätta vara en serievåldtäktsman?
  • Anonym (Anonymm)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-06 13:15:09 följande:

Källa tack. Polisen är skyldiga att utreda alla brott som kommer in där det finns bevisning.
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-08-06 14:05:01 följande:
    Källa tack. Polisen är skyldiga att utreda alla brott som kommer in där det finns bevisning.
    Källan är som jag skrivit tre gånger redan NYHETERNA! SVT1+2. 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/halften-av-polisanmalningarna-laggs-ned-direkt

https://www.gp.se/nyheter/sverige/var-femte-anm%C3%A4lan-l%C3%A4ggs-ned-direkt-1.4741144

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/polisen-lägger-ner-7-av-10-anmälningar-1.2025940

Du får ursäkta men jag har inget intresse av att diskutera mer med dig. Att titta på nyheterna dagligen är något som det allra flesta gör. Att tvingas länka till sådant som har tagits upp på nyheterna hur många gånger som helst känns bara irriterande.
  • Anonym (Några dagar)

Det tog några dagar för mig. Men väldigt många anmälningar läggs ner direkt och då hör inte polisen av sig alls, du har ingen rätt att få veta om du blivit polisanmäld heller. (Helt sjukt men det är så det är)

Jag var anmäld för stöld av en kvinna som inte hade alla hästar hemma, polisen ringde vi pratade i 10 minuter, de ringde en annan tjej som var inblandad sen la de ner ärendet.

• Anonym (Ormen)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-06 13:22:17 följande:
    En serievåldtäktsman då alltså. Det känns ju bra att den nya lagstiftningen finns på plats så att vi kan få bort sådana som du från gatorna.

Har du funderat över att bli en bra människa nu eller ska du fortsätta vara en serievåldtäktsman?
    Som sagt, dömd en gång.
  • Anonym (Bah humbug)
    Anonym (Ormen) skrev 2019-08-07 04:48:47 följande:
    Som sagt, dömd en gång.
    Vilket inte är samma sak som att du var oskyldig de andra gångerna, även om man lagligt sett anses oskyldig. "Inga överfallsvåldtäkter utan festgrejer" - jag skulle inte vilja gå på fest med dig.

Jag har blivit anmäld för urkundsförfalskning några gånger. Det är över 20 år sedan så jag minns inte exakt hur lång tid det tog men det tog väl ett par veckor innan jag kallades till förhör och sedan tog det ett par månader innan det blev rättegång. Påföljd dagsböter samt en summa till Brottsoffermyndigheten.

Rör det sig om brott där maxpåföljden är böter eller villkorlig dom kan man få ett strafföreläggande, då blir det ingen rättegång men man hamnar självklart i straffregistret.

www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/strafforelaggande/
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-06 16:24:53 följande:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/halften-av-polisanmalningarna-laggs-ned-direkt

https://www.gp.se/nyheter/sverige/var-femte-anm%C3%A4lan-l%C3%A4ggs-ned-direkt-1.4741144

https://www.bohuslaningen.se/nyheter/polisen-lägger-ner-7-av-10-anmälningar-1.2025940

Du får ursäkta men jag har inget intresse av att diskutera mer med dig. Att titta på nyheterna dagligen är något som det allra flesta gör. Att tvingas länka till sådant som har tagits upp på nyheterna hur många gånger som helst känns bara irriterande.
    I de flesta fall handlar det nog om att det saknas tillräckligt med bevis. Hur jävligt en del tycker att det är.

• Anonym (M)
    Klimat Apokalypsen skrev 2019-08-06 16:24:53 följande:

www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/halften-av-polisanmalningarna-laggs-ned-direkt

www.gp.se/nyheter/sverige/var-femte-anm%C3%A4lan-l%C3%A4ggs-ned-direkt-1.4741144

www.bohuslaningen.se/nyheter/polisen-lägger-ner-7-av-10-anmälningar-1.2025940

Detta handlar ju om att man lägger ner för att det inte finns bevis. Man vet helt enkelt inte ens vem som har begått brottet. Även om man har en bild på en person så vet man ju inte vem det är. Om man får veta vem det är kan ärendet öppnas igen.

Om det finns en känd gärningsperson och ett brott som kan bevisas så lägger polisen i princip inte ner förundersökningar. Det kan vara så om något FU-begränsas.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonymm) skrev 2019-08-06 11:09:07 följande:

Konstigt att du inte blev häktad då. Man brukar bli häktad för sånt.

Nja, oftast inte. Om man tidigare är ostraffad och brottet inte anmäls direkt efter det skett så går de flesta fria i väntan på rättegång om du har en adress i Sverige.
  • Klimat Apokalypsen
    Som sagt, dömd en gång.
    Ja precis! Det är därför det är bra med den nya lagen. Innan dess kunde serievåldtäktsmän som du gå fria genom att låtsas vara korkade och säga "jag förstod ingenting".
  • Klimat Apokalypsen
    Anonym (M) skrev 2019-08-07 07:09:10 följande:
    Detta handlar ju om att man lägger ner för att det inte finns bevis. Man vet helt enkelt inte ens vem som har begått brottet. Även om man har en bild på en person så vet man ju inte vem det är. Om man får veta vem det är kan ärendet öppnas igen.

Om det finns en känd gärningsperson och ett brott som kan bevisas så lägger polisen i princip inte ner förundersökningar. Det kan vara så om något FU-begränsas.
    Ni tittade inte på nyheterna igår heller? Det finns för få poliser så de blir allt som oftast tvungen att lägga ned fall trotts att det finns bevis för att kunna fokusera på grövre brott. Vid flera tillfällen så har våldtäktsfall preskriberats eller fått ligga på hög så länge så att förövarna har gått fria. Också detta, nyheterna.

Jag avprenumerarar på den här tråden nu.
  • Anonym (Fyfan)

Som sagt, dömd en gång.

Du är dömd en gång men det säger knappast att du var oskyldig till de andra tre våldtäkterna! Snarare att det inte gick att bevisa med dåvarande lagstiftning tyvärr.

Att bli anmäld 4 gånger säger det mesta om vad du är för typ. De allra flesta män blir inte anmälda för våldtäkt EN gång i sitt liv ens.

Kastrering vore ett mycket bättre straff för kräk som du.
  • Anonym (Anonymm)
    Anonym (M) skrev 2019-08-07 07:14:16 följande:

Nja, oftast inte. Om man tidigare är ostraffad och brottet inte anmäls direkt efter det skett så går de flesta fria i väntan på rättegång om du har en adress i Sverige.

Det ska inte vara skäl nog.
Svar på tråden En fråga till er som blivit polisanmälda någon gång