• Fritidsmamman

När började era barn använda ”vuxentandkräm”?

När övergick era barn från barntandkräm till vuxentandkräm - alltså vid vilken ålder?

• Svar på tråden När började era barn använda ”vuxentandkräm”?
  • Fritidsmamman
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2019-07-14 12:08:25 följande:

Konstigt råd. Det är bara när de är riktigt små och de permanenta tandanlagen bildas som man inte ska få i sig för mycket fluor pga risk för fluoros. Har man tex egen brunn med högre fluorhalt rekommenderas att köpa vatten eller hämta hos någon för barn upp till ca 1,5 år - beroende på horn hög halten är. Skillnaden i fluorhalt mellan vuxen och barntandkräm är inget som påverkar - det är inte längesedan man rekommenderade vuxentandkräm från start - fast i liten mängd. (Sedan är det ju givetvis inte bra i jättemängder sedan heller men det är inte det jag menar här)

Jobbar i Folktandvården och vår rekommendation är att börja med vuxentandkräm när de börjar få permanenta tänder - dvs i 6-årsåldern

Kan du rekommendera flera olika tandkrämer som INTE har blekmedel, eller andra medel mot smokers teeth/ilningar/glans/lyster/yadayada i sin innehållsförteckning?
  • Anonym (Tandsköterska)
    Fritidsmamman skrev 2019-07-14 12:13:03 följande:

Kan du rekommendera flera olika tandkrämer som INTE har blekmedel, eller andra medel mot smokers teeth/ilningar/glans/lyster/yadayada i sin innehållsförteckning?

Det är ingen jätteskillnad på innehållet i tandkrämer. Köp någon vanlig sort, det är inte slipmedel i så man behöver tänka på det, du kan ju undvika whiteningvarianterna som innehåller något mer slipmedel.. Att vissa är tex bättre mot ilningar är inget som är negativt för barnens tänder utan de fungerar som helt vanlig tandkräm även om man inte har ilningar. Jag använder Zendium Sensitive hemma, både jag och barnen, och har gjort sedan de bytte till vuxentandkräm. Många föräldrar jac träffarköper Folktandvårdens egen Folktandkräm, den har kort innehållsförteckning i sammanhanget vilket många gillar :) - själv är jag inte förtjust i konsitensen så väljer annan. Som sagt, ingen jätteskillnad utan en ren smaksak. Huvudsaken är att de innehåller fluor - för barn med vuxentänder och vuxna rekommenderar tandkrämer med 1450 ppm
  • Anonym (Abba)

Säger som ovan, det är nästan ingen skillnad på mängden fluor i vuxentandkräm och tandkräm för barn 6-12 år.
    Små barn 0-5 år kan man givetvis använda barntandkräm till.
    Men annars är det mest en marknadsföringsgrej.
    OM du väljer barntandkräm, skippa dem som smakar frukt. Ta en med mild mintsmak i så fall.

Men smartast är väl att hitta en vuxentandkräm med inte så stark mintsmak som hela familjen kan använda.

• Anonym (Tandläkare)

Det spelar väl ingen roll om man väljer fruktsmak eller mint? Det finns ju "vuxentandkräm" med fruktsmak också (den som är från 6-12 år) så man måste ju inte byta till mint om man inte gillar det. Det bästa är ju att ta en tandkräm som barnet tycker smakar ok, så det inte blir krångel vid tandborstningen... :)

• Anonym (Abba)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2019-07-15 10:50:00 följande:

Det spelar väl ingen roll om man väljer fruktsmak eller mint? Det finns ju "vuxentandkräm" med fruktsmak också (den som är från 6-12 år) så man måste ju inte byta till mint om man inte gillar det. Det bästa är ju att ta en tandkräm som barnet tycker smakar ok, så det inte blir krångel vid tandborstningen... :)

Då tänker vi olika. Eller får (ger?) olika råd. Mina barns tandläkare har bestämt sagt att vi inte ska välja dessa då det dels inte behöver vara "kul" att borsta. Och barn har sån förkärlek för söta smaker ändå så det är bra att bryta av med något annat. Det är en rutin man bara ska nöta in, att tänderna borstas utan tjafs morgon och kväll.  Också för att kunna byta till "vuxentandkräm" sen eftersom den inte smakar frukt.

• Anonym (Abba)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2019-07-15 10:50:00 följande:

Men såklart, har man barn som inte acceptera att borsta med annat än tandkräm som smakar frukt så har man inte så mycket till val. Har dock inte haft såna problem med mina kids. Inte än i varje fall (yngsta är bara 5 mån).

• Anonym (Tandläkare)
    Anonym (Abba) skrev 2019-07-15 12:46:50 följande:

Då tänker vi olika. Eller får (ger?) olika råd. Mina barns tandläkare har bestämt sagt att vi inte ska välja dessa då det dels inte behöver vara "kul" att borsta. Och barn har sån förkärlek för söta smaker ändå så det är bra att bryta av med något annat. Det är en rutin man bara ska nöta in, att tänderna borstas utan tjafs morgon och kväll.  Också för att kunna byta till "vuxentandkräm" sen eftersom den inte smakar frukt.

Ok haha då tänker vi olika helt enkelt! Alla tandläkare tänker ju på sitt sätt och ger råd utifrån det. Jag är för att försöka förenkla så mycket det går... Det är redan tufft att vara förälder utan att få ytterligare krav från tandvården att det "måste" vara en viss smak på tandkrämen! Spelar roll liksom att tandkrämen smakar gott? Man måste ju inte byta till mint om man inte vill? Jag råder mina patienter att köpa en barntandkräm med fluor anpassad för barnets ålder, punkt!
  • Anonym (Abba)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2019-07-15 12:55:13 följande:
    Ok haha då tänker vi olika helt enkelt! Alla tandläkare tänker ju på sitt sätt och ger råd utifrån det. Jag är för att försöka förenkla så mycket det går... Det är redan tufft att vara förälder utan att få ytterligare krav från tandvården att det "måste" vara en viss smak på tandkrämen! Spelar roll liksom att tandkrämen smakar gott? Man måste ju inte byta till mint om man inte vill? Jag råder mina patienter att köpa en barntandkräm med fluor anpassad för barnets ålder, punkt!
    Bra råd
  • Fritidsmamman
    Anonym (Abba) skrev 2019-07-15 12:46:50 följande:

Vi är sockerfria i övrigt. Jag har inte ätit socker sedan 12-årsålder och mitt barn har aldrig ätit socker.

Så, nej, ingen förkärlek till söta saker här.
  • Anonym (Abba)
    Fritidsmamman skrev 2019-07-15 13:21:52 följande:
    Vi är sockerfria i övrigt. Jag har inte ätit socker sedan 12-årsålder och mitt barn har aldrig ätit socker.

Så, nej, ingen förkärlek till söta saker här.
    Ok så då har dina barn inget emot tandkräm med mintsmak. Eller vad menar du?
    Inom utvecklingspsykologi är det ju inget nytt att små barn har preferens för söta/milda smaker och dofter. 
  • Fritidsmamman
    Anonym (Abba) skrev 2019-07-15 14:33:46 följande:

Ok så då har dina barn inget emot tandkräm med mintsmak. Eller vad menar du?

Inom utvecklingspsykologi är det ju inget nytt att små barn har preferens för söta/milda smaker och dofter. 

Nej, absolut inte! Tror att vilken smak som helst kan fungera (det var inte jag som sa något om mint/frukt).

Vi bor utomlands 9 månader/år (för att kunna hemskola) men har vår privata tandläkare hemma i Sverige (där vi alltså bor under somrarna). Så smakerna vi är vana vid, är snarare heta/starka. Vi äter ytterst lite frukt och annat sött (och aldrig raffinerat socker).
Svar på tråden När började era barn använda ”vuxentandkräm”?