• S42

När är det ok för exet att introducera barnen till nya partner?

Är relativ nyskild snart 5 månader. 2 barn 11 och 13. Exet har träffat en ny. Helt motsatsen till mig och jag förstår att kontrasten har gjort att exet har fallit hårt och snabbt för honom.

Att det ?endast? har gått 5 månader är skitsamma. Finns ingen tidsintervall man ska vänta, händer det så händer det. Men, exet träffade killen på en dejtingapp för några veckor sen. Hon har redan berättat för barnen för ?det är seriöst?. Hon ska introducera killen till barnen nästa vecka. Nya killen har inga egna barn.

Jag tycker det är alldeles för tidigt (dvs ett nytt förhållande på några veckor) att introducera denna killen i mina barns liv. Barnen går själva igenom en svår omställningsprocess. Har kämpat och försökt att argumentera men exet tycker olika i saken. Jag förstår att hon har beslutsmandat. Jag tycker man ska vänta 3-6 månader. Har börjat släppa det nu. Det ör hennes val och konsekvenser. Vill ej att mina barn ska må dåligt pga den nya dock.

Är jag för känslig? Är några veckors förhållande ok? Bör man vänta? Kan barnen ta skada av att introduceras till exets nya partner så tidigt? Nån som har erfarenhet och/eller råd??

Jag känner mig säker på min sak men kanske är ute och cyklar....hjälp tack!!!!

• Svar på tråden När är det ok för exet att introducera barnen till nya partner?
  • Limajo

Nej du är inte för känslig. Det är alldeles för tidigt och det är oansvarigt av ditt ex att bete sig som hon gör. Era barn är mitt uppe i att bearbeta skilsmässan och så kommer hon och slänger mer förvirrande nyheter i ansiktena på dem.

Frågan är vad du kan göra. Tyvärr är det kanske inte så mycket. Ni ska kunna samarbeta i många år till så det gäller att hålla sig lugn. Om jag vore du skulle jag tydligt och sakligt säga att jag tycker det är högst olämpligt att redan introducera en ny partner. Men sen släppa det och i stället koncentrera mig på barnen. De är ju ändå ganska stora. Du kanske kan prata rätt öppet med dem, utan att för den delen baktala ditt ex. Fråga hur de mår och känner kring allt detta.

• Anonym (Lisa)

Jag tycker som du, det är alldeles för tidigt.

Men, du kan inte göra något åt det. Det du kan göra är att vara extra uppmärksam på barnen så de mår bra, prata inte skit om deras mamma, låt dom förstå att du alltid finns där. Kanske de kan vara lite extra hos dig.

Detta nya förhållande kan ju hålla för livet, men det kan också ta slut om några veckor. 

• S42

Tack, skönt att höra. Jag har varit mycket tydlig att jag tycker det är olämpligt och främst onödigt. Finns inget mervärde för barnen stt träffa honom. De mår fortfarande dåligt pga skilsmässan.

Har varit arg ett tag men inser att vi kommer fatta egna beslut mot den andras vilja i många år framöver. Jag är endast ansvarig för mina beslut.

Hon får stå för sitt. Jag kommer ha snäppen dialog med mina barn. Ska också försöka vara positiv inför de inför det hela, typ, va spännande. Hoppas han är snäll och ni har roligt när ni ses, typ.

• Anonym (Terese)

Jag tycker det är alldeles för tidigt. Risken finns att barnen ogillar honom/mammas nya förhållande och att det skiter sig i slutändan.

Jag och min kille träffades direkt efter att han och hans ex gjort slut (dåligt förhållande i flera år men det visste ju inte barnen mer än att dom bråkade ständigt) iaf, vi väntade ett ÅR innan vi berättade at vi var ett par. Träffades med barnen i en park, gick på bio och tog en fika. Var så mkt lättare med en bra start då, sjukt jobbigt givetvis men värt det i slutändan. Idag 2.5 år senare är vi förlovade med särbos, vi skyndar långsamt.

Finns där för dina barn om dom mår dåligt över situationen, du kanske får en ännu bättre relation med dom.

• S42

Jag tänker lite så här, om det är på riktigt och han blir hennes ny livskamrat då kan set inte skada nån att vänta 3-6 månader. MEN, om han inte blir det och om man inte väntat att introducera barnen då kan barnen må illa. Särskilt om det blir ett mönster framöver.

Jag ska ha extra koll på barnen ett tag framöver, hoppas de känna sig trygga nog stt kunna berätta för mig hur de egentligen mår pga detta. Hoppas bara att det blir bra för mina barn bara, det är min fokus.

• Anonym (Terese)

Jag tycker du verkar vara en väldigt klok man!

• Brumma

Det beror ju lite på hur introduktionen går till, vad barnen sagt, hur samtalet gått osv..

Era barn är relativt stora och har förmodligen märkt att mamman är "kär". Kanske har de ställt frågor och själva varit nyfikna.

Bara för att killen introduceras betyder det ju inte att han kommer vara där varje minut och att de kommer flytta ihop om ngn vecka..

Dessutom är jag av den avvikande åsikten (om man kollar på svaren ovan) att jag anser att man bör låta den nya träffa barnen INNAN det blir alltför seriöst.. för om det INTE klickar mellan barn och ny partner så går den eventuella nya partnern bort (för mig). Har det blivit riktigt seriöst innan och det inte funkar är det svårare att avsluta och jag tror att väldigt många försöker "lösa" situationen - med resultatet att både barn, ny partner och man själv vantrivs..

Eftersom du faktiskt inte har ngt att säga till om så rekomenderar jag att du släpper det. Att hålla på och tjata kommer ju inte leda någonstans, inte heller att älta och söka medhåll här på FL..

Ps - jag träffade min man ngn månad efter att han separerat. Barnet (då enbart ett år) träffade jag några veckor senare.

Vi har nu vart gifta i 15 år ;)

Svar på tråden När är det ok för exet att introducera barnen till nya partner?