• Anonym (Tröttsamt)

Sluta kalla ovanliga namn för wt!

Blir så trött på allt wt-snack som går om ovanliga namn och för vissa är det katastrof om några föräldrar valt ett ovanligt namn till sitt barn för då är namnet plötsligt "wt".

Sluta bry er så mycket om andras namnval. Detta är ett nytt fenomen. För 20 år sedan hade ingen brytt sig om någon hade ett ovanligt namn då fick föräldrarna snarare positiva kommentarer om sitt namnval och ingen sa wt.

• Svar på tråden Sluta kalla ovanliga namn för wt!
  • Embla twopointoh
    Anonym (Arbetare) skrev 2019-07-29 16:30:57 följande:
    Men det där stämmer ju inte. Slödder, patrask, populas är benämningar som varit allmänna och gällt företrädesvis etniska svenskar. Medan tattare, zigenare och lappjävlar varit epitet resande, romer och samer.
    Jo, men Sveriges historia och nutida samhälle är inte så värst likt USA:s dito. Historian är annorlunda, demografin är annorlunda, samhällsstrukturen är annorlunda och kulturen är annorlunda. USA har genom sin historia varit etniskt heterogent, Sverige var etniskt homogent en bit in på 1900-talet. Det går helt enkelt inte att jämföra våra båda länders samhällsstrukturer på det sättet, det går inte att "direktöversätta" White Trash till svenska förhållanden. Andelen afroamerikaner i USA är mycket större än andelen romer/resande/samer i Sverige (antar jag, jag har inga siffror), det spelar också in.

Det var, om jag minns min historia rätt, de svarta slavarna som myntade uttrycket White Trash, vilket redan då var ett nedvärderande (och rasistiskt) uttryck.
  • Anonym (Arbetare)
    Embla twopointoh skrev 2019-07-29 16:58:26 följande:

Jo, men Sveriges historia och nutida samhälle är inte så värst likt USA:s dito. Historian är annorlunda, demografin är annorlunda, samhällsstrukturen är annorlunda och kulturen är annorlunda. USA har genom sin historia varit etniskt heterogent, Sverige var etniskt homogent en bit in på 1900-talet. Det går helt enkelt inte att jämföra våra båda länders samhällsstrukturer på det sättet, det går inte att "direktöversätta" White Trash till svenska förhållanden. Andelen afroamerikaner i USA är mycket större än andelen romer/resande/samer i Sverige (antar jag, jag har inga siffror), det spelar också in.

Det var, om jag minns min historia rätt, de svarta slavarna som myntade uttrycket White Trash, vilket redan då var ett nedvärderande (och rasistiskt) uttryck.

Poängen är att vi haft en motsvarighet till nedsättande uttryck för olika fattiga minoriteter även i Sverige. Just pga vårt lands homogenitet så var de mindre grupper desto mer iögonfallande och tydliga.

White Trash betecknade från början de vita arbetare som stannade kvar i södern när stora grupper av afroamerikaner sökte sig norrut för industriarbeten i bl.a. Chicago och Detroit under 10 & 20-talet. Sedan dess betydelse blivit mer allmän och avser oftast fattiga vita med låg bildning oavsett geografisk hemvist i USA eller på senare årtionden, världen.

Jag vågar påstå att uttrycket har under sisådär 120 år gjort en resa från att ha syftat på en ganska specifik grupp vita i USA till att vidgas och nu mycket väl kunna användas i ett europeiskt land. Det finns även en stor variation på hur mycket negativ värdering som man lägger i begreppet. Vet inte om det var så negativt från början.

Lite som ordet tjej som från romanis tjaj för flicka/dotter. I början uppfattade många detta så som vi uppfattar orten-uttryck idag, dvs lite osvenska och på gränsen till förminskande. Nu är tjej väldigt helylle och närmast att betrakta som präktigt. Det har gått hela varvet.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Arbetare) skrev 2019-07-29 17:33:42 följande:
    Poängen är att vi haft en motsvarighet till nedsättande uttryck för olika fattiga minoriteter även i Sverige. Just pga vårt lands homogenitet så var de mindre grupper desto mer iögonfallande och tydliga.

White Trash betecknade från början de vita arbetare som stannade kvar i södern när stora grupper av afroamerikaner sökte sig norrut för industriarbeten i bl.a. Chicago och Detroit under 10 & 20-talet. Sedan dess betydelse blivit mer allmän och avser oftast fattiga vita med låg bildning oavsett geografisk hemvist i USA eller på senare årtionden, världen.

Jag vågar påstå att uttrycket har under sisådär 120 år gjort en resa från att ha syftat på en ganska specifik grupp vita i USA till att vidgas och nu mycket väl kunna användas i ett europeiskt land. Det finns även en stor variation på hur mycket negativ värdering som man lägger i begreppet. Vet inte om det var så negativt från början.

Lite som ordet tjej som från romanis tjaj för flicka/dotter. I början uppfattade många detta så som vi uppfattar orten-uttryck idag, dvs lite osvenska och på gränsen till förminskande. Nu är tjej väldigt helylle och närmast att betrakta som präktigt. Det har gått hela varvet.

Fast jag sade inte att vi inte haft nedsättande uttryck för fattiga minoriteter i Sverige. Den skillnaden jag pratade om var inte språklig, utan handlade om samhällsstruktur.

White Trash har fortfarande en konnotation med geografisk hemvist (Södern), även om det är bredare idag. Dessutom handlar det om, precis som jag skrev i ett tidigare inlägg, om moral också. Jag håller med om att termen är bredare idag än när den myntades för 200 år sedan, men den har fortfarande begränsningar.

Jo, begreppet var definitivt negativt från första början. Det var ett föraktfullt och nedvärderande uttryck, precis som det är än idag.  Även om en del i dag är stolta över sin WT-bakgrund, så är det fortfarande nedvärderande när man kallar andra för det. Ungefär som "nigga", det är en sak om en svart människa benämner sig så, men det uppfattas definitivt som nedvärderande/rasistiskt om en vit person säger "nigga".

• Xenia

Om vi nu inte vill använda White Trash eftersom det anses rasistiskt, så kan vi ju använda det brittiska chav i stället. Det är personer som uppvisar ett antisocialt beteende. Jag råkade se ett avsnitt av Hem till gården (som jag trodde handlade om folk på landet) och där fanns en del chavvy types.

Eller så säger vi slödder och patrask i stället.

Men vad ska vi kalla namnen? Vi vet alla vilka slags namn det är (och det är inte ovanliga namn i sig). Det är namn som saknar historia (iaf i Sverige) och som förknippas med kändisar i USA/UK. 

Jag skulle aldrig välja ett sådant namn. Men när de blivit tillräckligt populära så accepteras de väl av alla som helt vanliga namn.

Men felstavade namn kommer jag alltid att se som "lågklassiga". Jag tänker på namn som Cewin (Sevin?). Ett sådant namn skriker "Jag är unik för jag har en unik (dvs felaktig) stavning av ett vanligt namn!"

• Embla twopointoh
    Xenia skrev 2019-07-31 16:52:48 följande:

Om vi nu inte vill använda White Trash eftersom det anses rasistiskt, så kan vi ju använda det brittiska chav i stället. Det är personer som uppvisar ett antisocialt beteende. Jag råkade se ett avsnitt av Hem till gården (som jag trodde handlade om folk på landet) och där fanns en del chavvy types.

Eller så säger vi slödder och patrask i stället.

Men vad ska vi kalla namnen? Vi vet alla vilka slags namn det är (och det är inte ovanliga namn i sig). Det är namn som saknar historia (iaf i Sverige) och som förknippas med kändisar i USA/UK. 

Jag skulle aldrig välja ett sådant namn. Men när de blivit tillräckligt populära så accepteras de väl av alla som helt vanliga namn.

Men felstavade namn kommer jag alltid att se som "lågklassiga". Jag tänker på namn som Cewin (Sevin?). Ett sådant namn skriker "Jag är unik för jag har en unik (dvs felaktig) stavning av ett vanligt namn!"

"Namn som ofta väljs av socioekonomiskt utsatta grupper" är det jag kallar dem, för det är vad det handlar om. Det är inte en värdering av namnen (eller gruppen) i sig.

Jag associerar också felstavade namn till lågutbildade. Philiph är mitt paradexempel när det kommer till sådana namn. Även namn med "onödiga" H, C och Z hör dit. Det är en sak att välja en stavning (och/eller namnvariant) som är vedertagen (i Sverige eller utomlands), såsom Noah, men en helt annan att placera H:et så att uttalet ändras, så att det blir Noha.
  • Xenia
    Embla twopointoh skrev 2019-07-31 17:21:32 följande:
    "Namn som ofta väljs av socioekonomiskt utsatta grupper" är det jag kallar dem, för det är vad det handlar om. Det är inte en värdering av namnen (eller gruppen) i sig.

Jag associerar också felstavade namn till lågutbildade. Philiph är mitt paradexempel när det kommer till sådana namn. Även namn med "onödiga" H, C och Z hör dit. Det är en sak att välja en stavning (och/eller namnvariant) som är vedertagen (i Sverige eller utomlands), såsom Noah, men en helt annan att placera H:et så att uttalet ändras, så att det blir Noha.
    Alltså om PK kräver att jag använder ett så otympligt uttryck som Namn som ofta väljs av socioekonomiskt utsatta grupper  då skriver jag "WT-namn" i stället. Jag skulle f ö hellre kalla det "lågutbildade och unga föräldrar", ordet "utsatta" har en sån offerklang. 

Philiph, det blir ju Filiff. Skrattande
  • Embla twopointoh
    Xenia skrev 2019-07-31 19:17:16 följande:
    Alltså om PK kräver att jag använder ett så otympligt uttryck som Namn som ofta väljs av socioekonomiskt utsatta grupper  då skriver jag "WT-namn" i stället. Jag skulle f ö hellre kalla det "lågutbildade och unga föräldrar", ordet "utsatta" har en sån offerklang. 

Philiph, det blir ju Filiff. Skrattande
    Jag håller med om att "utsatt" har en klang av "offer". Att hitta ett neutralt ord/uttryck är inte så lätt. Jag vill inte använda WT eftersom det är nedvärderande, men det är inte lätt att hitta något annat heller där folk förstår vad man menar.

Ja, det är precis därför det är ett skolexempel på vadskamankalladetförattinteförorättanågon-namn. Filip/Philip i sig är ju ett neutralt, klassiskt namn, och det är den...hmm...ogenomtänkta stavningen som gör det till ett vadskamankalladetförattinteförorättanågon-namn.
  • Anonym (yoko)

Sluta döp barnen till wt namn då :)

• Calisto

Du har ju helt missförstått det. Ett wt-namn är inte samma sak som ett ovanligt namn. Ett wt-namn har, precis som många i tråden fattat, en pinsam negativ klang och väljs främst av lägre stående föräldrar. 

• Anonym (.)

Håller med. Dessutom är det rasistisk att säga wt. 

• Anonym (Madeleine)

Jag håller helt med om att det är onödigt att klanka ner på folks val av namn. Givetvis tycker jag inte att alla namn är vackra, men jag ser ingen anledning att kommentera någon annans val av namn såvida jag inte ser potentiella problem med det som inte har med mina egna preferenser att göra. Skulle någon av mina vänner få för sig att döpa en son till Adolf skulle jag t.ex. fråga om de inte ska tänka ett varv till innan de ger barnet ett namn som får varenda människa i världen att tänka på nazism. 

Dock håller jag inte med om att ovanliga namn är samma sak som "white trash"-namn. Och för en del blivande föräldrar är det faktiskt viktigt att veta vad omgivningen tycker - annars hade de inte ställt frågan. Då får de kanske ta att någon svarar att de tycker namnet är WT. Det behöver ju inte avgöra deras val i slutändan.

• Anonym (Madeleine)
    Anonym (.) skrev 2024-08-16 13:29:40 följande:

Håller med. Dessutom är det rasistisk att säga wt. 

Inte rasistiskt, däremot kanske fördomsfullt eller nedvärderande. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Madeleine) skrev 2024-08-16 13:43:28 följande:
    Inte rasistiskt, däremot kanske fördomsfullt eller nedvärderande. 
    Jo det är rasistiskt mot vita. 
Svar på tråden Sluta kalla ovanliga namn för wt!