Anonym (Arbetare) skrev 2019-07-29 17:33:42 följande:
Poängen är att vi haft en motsvarighet till nedsättande uttryck för olika fattiga minoriteter även i Sverige. Just pga vårt lands homogenitet så var de mindre grupper desto mer iögonfallande och tydliga.
White Trash betecknade från början de vita arbetare som stannade kvar i södern när stora grupper av afroamerikaner sökte sig norrut för industriarbeten i bl.a. Chicago och Detroit under 10 & 20-talet. Sedan dess betydelse blivit mer allmän och avser oftast fattiga vita med låg bildning oavsett geografisk hemvist i USA eller på senare årtionden, världen.
Jag vågar påstå att uttrycket har under sisådär 120 år gjort en resa från att ha syftat på en ganska specifik grupp vita i USA till att vidgas och nu mycket väl kunna användas i ett europeiskt land. Det finns även en stor variation på hur mycket negativ värdering som man lägger i begreppet. Vet inte om det var så negativt från början.
Lite som ordet tjej som från romanis tjaj för flicka/dotter. I början uppfattade många detta så som vi uppfattar orten-uttryck idag, dvs lite osvenska och på gränsen till förminskande. Nu är tjej väldigt helylle och närmast att betrakta som präktigt. Det har gått hela varvet.
Fast jag sade inte att vi inte haft nedsättande uttryck för fattiga minoriteter i Sverige. Den skillnaden jag pratade om var inte språklig, utan handlade om samhällsstruktur.
White Trash har fortfarande en konnotation med geografisk hemvist (Södern), även om det är bredare idag. Dessutom handlar det om, precis som jag skrev i ett tidigare inlägg, om moral också. Jag håller med om att termen är bredare idag än när den myntades för 200 år sedan, men den har fortfarande begränsningar.
Jo, begreppet var definitivt negativt från första början. Det var ett föraktfullt och nedvärderande uttryck, precis som det är än idag. Även om en del i dag är stolta över sin WT-bakgrund, så är det fortfarande nedvärderande när man kallar andra för det. Ungefär som "nigga", det är en sak om en svart människa benämner sig så, men det uppfattas definitivt som nedvärderande/rasistiskt om en vit person säger "nigga".