• Gretaaaaaaaa

    Ni som inte vaccinerar era barn

    Hur tänker ni som väljer att avstå vaccination för era barn? Nu tar jag för givet att barnet skulle tåla det, och frågar därför inte föräldrar till barn med någon slags sjukdom. Utan föräldrar till ?friska? barn som skulle tåla det. Varför är man så självisk att man då väljer att INTE vaccinera barnet?

    Det är ett sjukt beteende, själviskt och varslar om att vissa borde inte ens få skaffa barn. Som sagt, jag räknar inte föräldrar till barn som INTE klarar av vaccination.

    Enligt mig borde ovaccinerade ungar utan anledning inte få vistas på vanlig förskola eller ha möjlighet att åka någonstans utanför Europa.

  • Svar på tråden Ni som inte vaccinerar era barn
  • Anonym (X)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-20 08:20:32 följande:

    Ett ovaccinerat barn går inte runt automatiskt och sprider sjukdomar på dagis så varför skulle hen inte få vistas där? Två av mina tre barn är ovaccinerade pga biverkningar hos den äldsta som gjorde att jag avbröt vaccinationsprogrammet. De två yngsta är världens friskaste barn! Har knappt haft en förkylning. Den äldsta har haft väldigt många förkylningar, feber, astma, allergier mot många olika saker osv. Vi reser inte så jag ser risken att mina barn skulle smittas av ex polio som försvinnande lite. Mässling påssjuka och röda hund är inte farligt.


    Jag var sjukskriven (först heltid, sen deltid) drygt fura år pga påssjuka. Så det beror ju på vad man menar med ?inte så farligt?.
  • 1234568
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-20 08:20:32 följande:

    Ett ovaccinerat barn går inte runt automatiskt och sprider sjukdomar på dagis så varför skulle hen inte få vistas där? Två av mina tre barn är ovaccinerade pga biverkningar hos den äldsta som gjorde att jag avbröt vaccinationsprogrammet. De två yngsta är världens friskaste barn! Har knappt haft en förkylning. Den äldsta har haft väldigt många förkylningar, feber, astma, allergier mot många olika saker osv. Vi reser inte så jag ser risken att mina barn skulle smittas av ex polio som försvinnande lite. Mässling påssjuka och röda hund är inte farligt.


    Om alla tänkte och gjorde som du, då skulle vi ha dessa sjukdomar runt omkring oss. Och barn skulle återigen dö. Du verkar inte ha förstått att orsaken att vi inte har dessa sjudomar här hos oss, är tack vare vaccinet.

    Höjden av egoism och okunskap att inte vaccinera sina barn.
  • 1234568
    Anonym (Steril) skrev 2019-07-20 08:49:50 följande:

    Jo, det är de. T ex påssjuka hos pojkar kan orsaka sterilitet, så drt är ingen fördel att genomgå de sk barnsjukdomarna.


    Säg det till dom alla miljoner föräldrar som årligen mister sina barn till dessa sjukdomar. Eller till dom som idag är sterila och inte kan få egna barn.

    Långt ifrån alla länder har tillgång till vaccin, och där dör barn av dessa sjukdomar dagligen! Och andra får leva med konsekvenserna av dem.
  • loveu4ever
    Anonym (Steril) skrev 2019-07-20 09:19:14 följande:

    Mässling, påssjuka och röda hund är luftburna smittor. Varför tar du upp dåligt vatten, dålig hygien och tvättmöjligheter?

    Det du nämner är mer intressant vid sjukdomar som kolera och difteri, är det sjukdomar som du tycker är ofarliga?


    Jo jag vet att det är luftburna smittor. Men de sjukdomar som inte är luftburna kommer inte att få fäste pga av vi har bra hygien i Sverige och rent vatten.
  • Anonym (-)
    sextiotalist skrev 2019-07-20 06:41:40 följande:

    Oj. Dessa tre sjukdomar och även vattkoppor innan 18 månader. Hur hur hittade ni smittkällorna och hur vet ni att det var de sjukdomarna.


    Vattkoppor fick barnet kring 3-årsåldern.

    MPR kom på rak följd, efter en lunginflammation.

    Tanken var att ta vaccinet vid 1,5-års ålder men pga lunginflammation och småförkylningar så tyckte BVC att vi skulle vänta med vaccinet. Och då kom påssjukan följd av de tre andra inom loppet av 9 månader.

    Vart smittorna kom ifrån har jag ingen aning om. Men vid alla utom ett utbrott, så hade smittorna funnits på ÖF där vi var.

    Det här var några år sedan (barnet är i mellanstadieålder nu).
  • sextiotalist
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-20 09:05:14 följande:

    Det beror ju på vilken sjukdom du menar men flera sjukdomar man vaccinerar mot sprids pga dålig hygien/dåligt vatten och tvättmöjligheter och därför tror jag risken för dessa är extremt liten i Sverige. Och du som är född på 60talet borde veta att mässling inte är farligare än vattkoppor.


    Inte de flesta vi vaccinerar mot. Vilka sjukdomar tänker du på?
  • sextiotalist
    loveu4ever skrev 2019-07-20 12:02:10 följande:

    Jo jag vet att det är luftburna smittor. Men de sjukdomar som inte är luftburna kommer inte att få fäste pga av vi har bra hygien i Sverige och rent vatten.


    Men det är ju endast polio då. Du får skilja på de vaccinationer som ingår i vaccinationer man tar när man åker utomlands.
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2019-07-20 12:11:23 följande:

    Vattkoppor fick barnet kring 3-årsåldern.

    MPR kom på rak följd, efter en lunginflammation.

    Tanken var att ta vaccinet vid 1,5-års ålder men pga lunginflammation och småförkylningar så tyckte BVC att vi skulle vänta med vaccinet. Och då kom påssjukan följd av de tre andra inom loppet av 9 månader.

    Vart smittorna kom ifrån har jag ingen aning om. Men vid alla utom ett utbrott, så hade smittorna funnits på ÖF där vi var.

    Det här var några år sedan (barnet är i mellanstadieålder nu).


    Det verkar konstigt, såvida ni inte bor i ett område där man inte vaccinerar. Eftersom pga vaccinationerna är dessa sjukdomar väldigt ovanliga i Sverige
  • Anonym (-)
    sextiotalist skrev 2019-07-20 12:35:13 följande:

    Det verkar konstigt, såvida ni inte bor i ett område där man inte vaccinerar. Eftersom pga vaccinationerna är dessa sjukdomar väldigt ovanliga i Sverige


    Vi bor i en större stad, i Sverige. Blandad befolkning - såväl åldrar som ursprung.

    En vanlig svensk stad, skulle jag kalla det.

    Barnet har dock alltid haft lätt för att dra på sig än det ena, än det andra. Minst tre halsflusser varje år, likaså öroninflammationer (numera har hen bortopererade halsmandlar och rör i öronen). Förkylningarna avbytte varandra alla år. Men sedan ett år tillbaka så har det inte varit så mycket som en snuva. Magsjuka tror jag ungen är immun mot.
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2019-07-20 12:42:06 följande:

    Vi bor i en större stad, i Sverige. Blandad befolkning - såväl åldrar som ursprung.

    En vanlig svensk stad, skulle jag kalla det.

    Barnet har dock alltid haft lätt för att dra på sig än det ena, än det andra. Minst tre halsflusser varje år, likaså öroninflammationer (numera har hen bortopererade halsmandlar och rör i öronen). Förkylningarna avbytte varandra alla år. Men sedan ett år tillbaka så har det inte varit så mycket som en snuva. Magsjuka tror jag ungen är immun mot.


    Men tre sjukdomar som är mycket ovanliga, lägg till en av dessa är anmälningspliktig, det har ditt barn lyckats få innan han blivit 18 månader. Är du riktigt säker på detta, lägg till att röda hund är en sjukdom som är harmlös förutom för en gravid kvinna, då barnet skadas .

    Misstänker att ditt barn låg inne på infektion och isolerad när barnet hade mässlingen. Eller där skulle barnet vara.
  • sextiotalist
    Anonym (-) skrev 2019-07-20 12:42:06 följande:

    Vi bor i en större stad, i Sverige. Blandad befolkning - såväl åldrar som ursprung.

    En vanlig svensk stad, skulle jag kalla det.

    Barnet har dock alltid haft lätt för att dra på sig än det ena, än det andra. Minst tre halsflusser varje år, likaså öroninflammationer (numera har hen bortopererade halsmandlar och rör i öronen). Förkylningarna avbytte varandra alla år. Men sedan ett år tillbaka så har det inte varit så mycket som en snuva. Magsjuka tror jag ungen är immun mot.


    Förra året så rapporterades in ett fall för ett litet barn i hela Sverige
  • Anonym (-)
    sextiotalist skrev 2019-07-20 13:54:51 följande:

    Men tre sjukdomar som är mycket ovanliga, lägg till en av dessa är anmälningspliktig, det har ditt barn lyckats få innan han blivit 18 månader. Är du riktigt säker på detta, lägg till att röda hund är en sjukdom som är harmlös förutom för en gravid kvinna, då barnet skadas .

    Misstänker att ditt barn låg inne på infektion och isolerad när barnet hade mässlingen. Eller där skulle barnet vara.


    sextiotalist skrev 2019-07-20 13:58:39 följande:

    Förra året så rapporterades in ett fall för ett litet barn i hela Sverige


    Det här var länge sedan och barnet behandlades enligt konstens alla regler. Mässlingen skrevs det om då, men inte pga mitt barn - men mitt barn blev smittat under samma mässlingsutbrott som det skrevs om.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (Nej) skrev 2019-07-20 08:20:32 följande:

    Ett ovaccinerat barn går inte runt automatiskt och sprider sjukdomar på dagis så varför skulle hen inte få vistas där? Två av mina tre barn är ovaccinerade pga biverkningar hos den äldsta som gjorde att jag avbröt vaccinationsprogrammet. De två yngsta är världens friskaste barn! Har knappt haft en förkylning. Den äldsta har haft väldigt många förkylningar, feber, astma, allergier mot många olika saker osv. Vi reser inte så jag ser risken att mina barn skulle smittas av ex polio som försvinnande lite. Mässling påssjuka och röda hund är inte farligt.


    Men det är ju omökligt att dra slutsatsen att dina yngsta barn är friskare pga att dom inte är vaccinerade. Förmodligen är det en tillfällighet. Jag vet en som inte vaccinerat något av sina barn. Där har barnen alla möjliga diagnoser och sjukdommar. Medans jag vet andra som är friska och som vaccinerst sig. Så innan du sprider det som om det vore en sanning så är det bra om du läser på om studier som är korrekt gjorda
  • Anonym (Facepalm)

    Det som stör mig mest är vuxna människor som på riktigt säger "aa, men ingen har ju mässlingen mer, så varför ska jag då vaccinera?!". *facepalm*

    WHO listar vaccinationsmotstånd som ett av dom tio största hoten mot den globala hälsan. 

    Ett tag tänkte jag att klimatförändringarna skulle ta kål på mänskligheten men jag tror det börjar luta åt att det är idiotin som kommer göra det först. 

  • Anonym (H)
    Anonym (Facepalm) skrev 2019-07-26 23:12:28 följande:

    Det som stör mig mest är vuxna människor som på riktigt säger "aa, men ingen har ju mässlingen mer, så varför ska jag då vaccinera?!". *facepalm*

    WHO listar vaccinationsmotstånd som ett av dom tio största hoten mot den globala hälsan. 

    Ett tag tänkte jag att klimatförändringarna skulle ta kål på mänskligheten men jag tror det börjar luta åt att det är idiotin som kommer göra det först. 


    Tror jag med. Skrämmande att det finns så många idioter.
  • SWO
    Anonym (Facepalm) skrev 2019-07-26 23:12:28 följande:

    Det som stör mig mest är vuxna människor som på riktigt säger "aa, men ingen har ju mässlingen mer, så varför ska jag då vaccinera?!". *facepalm*

    WHO listar vaccinationsmotstånd som ett av dom tio största hoten mot den globala hälsan. 

    Ett tag tänkte jag att klimatförändringarna skulle ta kål på mänskligheten men jag tror det börjar luta åt att det är idiotin som kommer göra det först. 


    Fast klimatförändringarna håller i sig pga av idioti - ligger idioti på plats ett i WHOs lista?

    SWO
  • Anonym (Facepalm)
    SWO skrev 2019-07-30 14:18:18 följande:
    Fast klimatförändringarna håller i sig pga av idioti - ligger idioti på plats ett i WHOs lista?

    SWO
    När jag säger idioti räknar jag in allt. (Luftföroreningar och klimatförändringar, vaccinmotstånd, icke smitsamma sjukdomar, global influensaepidemi, fragila och sårbara miljöer - t.ex. torka, svält, konfliktområden, antimikrobiell resistans, ebola och andra högriskpatogener, dålig primärhälsovård, denguevirus, HIV). Och till idioterna hör allt ifrån vanliga människor till politiker/företagsledare för globala företag samt allt där emellan. 

    Nummer ett på WHOs lista över hoten mot global hälsa borde vara både idioti samt ekonomisk ojämlikhet/girighet/kapitalism. Nu är ju inte hoten mot global hälsa rangordnade om jag förstått saken rätt, antagligen för att alla på något sätt hänger ihop. 
  • Anemone
    Anonym (-) skrev 2019-07-20 12:11:23 följande:
    Vattkoppor fick barnet kring 3-årsåldern.

    MPR kom på rak följd, efter en lunginflammation.

    Tanken var att ta vaccinet vid 1,5-års ålder men pga lunginflammation och småförkylningar så tyckte BVC att vi skulle vänta med vaccinet. Och då kom påssjukan följd av de tre andra inom loppet av 9 månader.

    Vart smittorna kom ifrån har jag ingen aning om. Men vid alla utom ett utbrott, så hade smittorna funnits på ÖF där vi var.

    Det här var några år sedan (barnet är i mellanstadieålder nu).
    Låter osannolikt... och smittorna var bekräftade med labtester?
  • Anonym (N)

    Beror på vaccinet. Här har vi nobbat svininfluensavaccinet och det mot livmoderhalscancer.

  • sextiotalist
    Anemone skrev 2019-08-06 16:15:46 följande:
    Låter osannolikt... och smittorna var bekräftade med labtester?
    Eftersom barnet går i mellanstadiet bör det vara född någon gång mellan 2008 och 2012, och borde blivit smittad någon gång mellan 2009 och 2014

    Koll på vad statistiken säger (inrapporterade fall). Endast 2013 var det så små barn som hade fått Påssjuka eller mässlingen, Röda hund har inte blivit rapporterat sedan 1985 (kan nog bero på att den kan gå obemärkt förbi, det är ju fara för foster)

    Att barnet skulle fått alla tre sjukdomarna inom loppet av en kort tid och smittad på ÖF verkar osannolikt. För det är tre, speciellt mässlingen, smittsamma sjukdomar och det hade blivit stängd ÖF, kontroll av samtliga som barnet träffat. Har de inte gjort detta, så har läkarna brutit mot smittskyddslagen.


Svar på tråden Ni som inte vaccinerar era barn