• Anonym (Förkrossad)

Han vill inte ha barnet!

Har ett förhållande sen 8 år tillbaka, vi har två barn ihop och har ju nu fått reda på att jag oplanerat blivit gravid igen. Blev det förra året med som slutade i missfall och var tydlig med att jag inte klarar en abort om det sker igen eftersom jag mådde så dåligt efter missfallet.

Problemet är att min sambo inte alls vill ha detta barn, vi plussade för en vecka sen typ och kan knappt säga ordet graviditet nära honom utan att han blir nedstämd, suckar och stirrar tomt ut i luften. Han är tydlig med att han inte är arg på mig för detta och att hans kärlek för mig är densamma, så inte så att han försöker övertala mig åt nått håll. Men han mår otroligt dåligt nu (jag också för den delen) och jag blir ju även väldigt orolig för framtiden.

Han säger att han inte orkar ett barn till och han såg fram emot att barnen börjar bli mer självständiga så han orkar inte börja om.. (barnen är 2 & 5 år gamla)

Finns det någon som vart i samma sits och hur gick det för er?

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet!
  • Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Ulrike) skrev 2019-07-21 19:31:41 följande:

Jag kan förstå att din man mår dåligt och känner sig överkörd. Han har gjort allt han kan för att ni inte ska få fler barn, står i kö till sterilisering och använder kondom.

Tänk dig in i hans situation. Män är så maktlösa när det kommer till frågor som denna.

Han har gjort "allt rätt" och blir ändå totalt överkörd i denna fråga eftersom du inte ens vill överväga abort.

Varför använde du inte pessar, kopparspiral eller avstod just kring ägglossning, bara denna tid tills steriliseringen är avklarad? Eller ville du egentligen ha ett barn till?

Alla vet att bara kondom inte är 100%säkert, men i - kombination- med tex pessar, säkra perioder, kopparspiral, p-stav osv, blir det mycket säkrare. Du kan väl inte vara emot ALLA kvinnliga p-metoder? Det låter helt enkelt inte sant, utan mer som att du innerst inne vill ha ett barn till.

Nu är det så att 1. Jag har väldigt oregelbunden ägglossning så såvida jag inte kissar på stickor varje dag så har jag ingen aning om när den kommer. Det är dyrt och håller inte i längden.

2. Det är att jag har testat alla varianter jag får för hälsan vilket är ytterst få men har inte hållit i längden pga stora smärtor, mer blödningar etc. så klart jag har försökt, tom läkaren sa ?det enda som kommer funka för dig är kondom eller sterilisering?

3. Vare sig jag ville eller inte ville ha ett barn till innerst inne hör ju eg inte till då skydd har skötts som det ska och jag har övervägt och diskuterat abort med min sambo. Inte så att jag planerat detta för att sätta oss i skiten..

4. Jag har också gjort ?allt rätt? men ska då tvingas döda mitt barn som jag redan älskar för att detta oplanerade har hänt? Detta är ju varken mitt eller min mans fel, vi har gjort det vi kunnat och med tanke på hur lång kö det är för sterilisering så är inte avhållsamhet nått som håller heller. Lusten tar över helt enkelt. Lust MED skydd som ÄNDÅ leder till en graviditet.

Förstår inte varför jag målas ut som djävulen här, jag bad om råd från par som gått igenom samma. Inte fått ett enda svar från ett par som gått igenom samma, bara en som vart och nosat på det. De flesta andra gömmer sig bakom skärmarna och attackerar mig.

Jag är en människa med känslor bakom denna skärm med, som skrivit att jag går igenom nått tufft nu men ändå blir hatad på. Förstår inte hur människor funkar längre som är så elaka...
  • Gasellen87

Förstår inte varför så många anser att kvinnan står ansvarig för att hon blivit gravid? De flesta vuxna människor är väll ändå medvetna om att INGET preventivmedel förutom avhållsamhet är 100 % säkert? Och varför ska kvinnan gå emot sina drömmar för att behaga för att behaga mannens? Är hennes önskemål och drömmar mindre värda än hans? De har blivit gravida trots skydd. Inget planerat men ändå en situation där ts ber om RÅD från par som varit i liknande situationer. Hon ber inte om andras åsikter.

Och varför ska den som inte vill få som den vill? Är den önskan starkare och mer värd en den som vill? Det är inte synd om mannen, han hade ett val när han kom, risken finns alltid och det kanske ALLA män borde lära sig. De kan styra över sin kropp men inte över kvinnornas.

• Anonym (Förkrossad)
    Gasellen87 skrev 2019-07-21 21:21:14 följande:

Förstår inte varför så många anser att kvinnan står ansvarig för att hon blivit gravid? De flesta vuxna människor är väll ändå medvetna om att INGET preventivmedel förutom avhållsamhet är 100 % säkert? Och varför ska kvinnan gå emot sina drömmar för att behaga för att behaga mannens? Är hennes önskemål och drömmar mindre värda än hans? De har blivit gravida trots skydd. Inget planerat men ändå en situation där ts ber om RÅD från par som varit i liknande situationer. Hon ber inte om andras åsikter.

Och varför ska den som inte vill få som den vill? Är den önskan starkare och mer värd en den som vill? Det är inte synd om mannen, han hade ett val när han kom, risken finns alltid och det kanske ALLA män borde lära sig. De kan styra över sin kropp men inte över kvinnornas.

TACK!!
  • Anonym (sluta dalta vuxna män)
    Anonym (Ulrike) skrev 2019-07-21 19:31:41 följande:

Jag kan förstå att din man mår dåligt och känner sig överkörd. Han har gjort allt han kan för att ni inte ska få fler barn, står i kö till sterilisering och använder kondom.

Tänk dig in i hans situation. Män är så maktlösa när det kommer till frågor som denna.

Han har gjort "allt rätt" och blir ändå totalt överkörd i denna fråga eftersom du inte ens vill överväga abort.

Varför använde du inte pessar, kopparspiral eller avstod just kring ägglossning, bara denna tid tills steriliseringen är avklarad? Eller ville du egentligen ha ett barn till?

Alla vet att bara kondom inte är 100%säkert, men i - kombination- med tex pessar, säkra perioder, kopparspiral, p-stav osv, blir det mycket säkrare. Du kan väl inte vara emot ALLA kvinnliga p-metoder? Det låter helt enkelt inte sant, utan mer som att du innerst inne vill ha ett barn till.

Nej han har inte gjort 'allt rätt', om man absolut inte vill ha barn och väntar på sterilisering så avstår man från att komma i kvinnan, att man står i kön innebär ju inte ett dugg,

sex kan man dessutom ha utan att komma i kvinnan

Det är dessutom den som inte vill ha barn som är ansvarig för att han/hon inte får barn, att lägga ansvaret eller skulden på andra blir inte bara fel utan visar sig också vara ett rätt kasst preventivmedel.

• BurningDiamond
    Gasellen87 skrev 2019-07-21 21:21:14 följande:

Jag tror inte vi läst samma tråd, för jag känner inte igen något av vad du skriver. Det är ingen, eller möjligtvis något udda fåtal (har inte läst om hela tråden på nytt så jag vågar inte säga 100% säkert) som anser att "kvinnan ska gå emot sina drömmar för att behaga mannen".

Det är precis lika "synd om" mannen som TS i denna situation, för de har gemensamt fattat alla beslut som lett upp till den. TS och mannen var överens om att inte skaffa fler barn. Alltså så har det inte varit TS "dröm" att skaffa fler barn, och beslutet att "nöja sig" med de två existerande har varit ett gemensamt och inte TS som "behagar" mannen.

TS och mannen var överens om att använda kondom och inget annat av den enorma mängd p-metoder som finns , både med och utan hormoner. Detta valet har lett till en situation som inte kommer gå att lösa utan att en av dem kommer få "offra sig".
  • Anonym (Längtar också efter fler barn)

Jo jag har eller är i liknande situation. Dock äldre barn än ni, 6 och 10 och har länge velat ha ett barn till men sambon vill tyvärr ej. En sorg för mig men måste acceptera det. Fick kämpa 4år för mitt andra barn som jag helst redan hade fött två år senare än det första men sambon ville ej det förens flera år senare. Eftersom han aldrig kommer i mig utan på min mage så har det ju inte blivit några fler syskon heller även om jag ändå trott att jag var gravid några gånger innan mensen som vanligt kom igång igen. Men er minsta är ju bara två år och kanske kan din man kan vara lite flexibel angående ett syskon till om du gärna vill ha ett barn till samt dessutom nu blivit gravid. Tycker du ska behålla det nu när du ändå blivit gravid för tror att du kommer må dåligt av abortwn. Din man kunde ju som min dragit ut den när det var dags eller haft kondom samt försäkrat sig om att du åt preventivmedel annars? Men prata mer med honom för även ett mindre syskon blir ju äldre om några år och det är det kanske värt?

• Gasellen87
    BurningDiamond skrev 2019-07-21 21:51:52 följande:

Jag tror inte vi läst samma tråd, för jag känner inte igen något av vad du skriver. Det är ingen, eller möjligtvis något udda fåtal (har inte läst om hela tråden på nytt så jag vågar inte säga 100% säkert) som anser att "kvinnan ska gå emot sina drömmar för att behaga mannen".

Det är precis lika "synd om" mannen som TS i denna situation, för de har gemensamt fattat alla beslut som lett upp till den. TS och mannen var överens om att inte skaffa fler barn. Alltså så har det inte varit TS "dröm" att skaffa fler barn, och beslutet att "nöja sig" med de två existerande har varit ett gemensamt och inte TS som "behagar" mannen.

TS och mannen var överens om att använda kondom och inget annat av den enorma mängd p-metoder som finns , både med och utan hormoner. Detta valet har lett till en situation som inte kommer gå att lösa utan att en av dem kommer få "offra sig".

Alla tolkar vi text olika. Jag tkr det låter på flera i tråden som de tkr att hon borde tänka över, göra abort. Kanske var det inte hennes dröm innan, men nu är det ju uppenbarligen det. Saker ändras ju när det väl blir verklighet.. . Och hur eller hur så handlar ju texten inte enbart om denna situation utan situationen i allmänhet. Samhället är duktiga på att döma kvinnan medens mannen ofta har "rätt". Kvinnan borde skydda sig bättre, hålla koll på äl, borde, borde borde.. mannen har lika mkt ansvar. Jag säger inte att det är mer synd om den ena men det är fortfarande kvinnans kropp. Jag tkr ta man verkar vara en bra man! Så inget ont om honom.

Ja, någon får "offra" sig. Varför är det mer givet att det skulle vara kvinnan? (Vet att inget skrivit det, men känns så mellan raderna)
  • molly50
    BurningDiamond skrev 2019-07-21 21:51:52 följande:

De var kanske överens om att inte skaffa fler barn. Men graviditeter kan komma oplanerat. 
    Och TS har varit tydlig med att om det skulle ske så skulle hon inte klara av att göra abort. Mycket pga hur dåligt hon mådde efter sitt missfall.
    Med den vetskapen så hade TS man kunnat välja att dra sig ur innan han kommer eller lägga sin sats någon annanstans tills han är steriliserad.
    Nu gjorde han inte det.  Och där står de nu.
    Vill man absolut inte ha fler barn så måste man göra allt för att det inte ska bli så.
    TS man är vuxen och borde veta vad sex kan leda till.
  • BurningDiamond
    Gasellen87 skrev 2019-07-21 22:11:52 följande:
    Alla tolkar vi text olika. Jag tkr det låter på flera i tråden som de tkr att hon borde tänka över, göra abort. Kanske var det inte hennes dröm innan, men nu är det ju uppenbarligen det. Saker ändras ju när det väl blir verklighet.. . Och hur eller hur så handlar ju texten inte enbart om denna situation utan situationen i allmänhet. Samhället är duktiga på att döma kvinnan medens mannen ofta har "rätt". Kvinnan borde skydda sig bättre, hålla koll på äl, borde, borde borde.. mannen har lika mkt ansvar. Jag säger inte att det är mer synd om den ena men det är fortfarande kvinnans kropp. Jag tkr ta man verkar vara en bra man! Så inget ont om honom.

Ja, någon får "offra" sig. Varför är det mer givet att det skulle vara kvinnan? (Vet att inget skrivit det, men känns så mellan raderna)
    Det enda jag ser som givet är att relationen kommer krossas oavsett vilket val som görs. Kanske inte idag, kanske inte det närmaste året eller tre, men i princip garanterat så kommer relationen inte överleva "uppoffringen" oavsett vems det är.
  • BurningDiamond
    molly50 skrev 2019-07-21 22:20:25 följande:
    De var kanske överens om att inte skaffa fler barn. Men graviditeter kan komma oplanerat. 
    Och TS har varit tydlig med att om det skulle ske så skulle hon inte klara av att göra abort. Mycket pga hur dåligt hon mådde efter sitt missfall.
    Med den vetskapen så hade TS man kunnat välja att dra sig ur innan han kommer eller lägga sin sats någon annanstans tills han är steriliserad.
    Nu gjorde han inte det.  Och där står de nu.
    Vill man absolut inte ha fler barn så måste man göra allt för att det inte ska bli så.
    TS man är vuxen och borde veta vad sex kan leda till.
    TS är också en vuxen kvinna som vet hur barn blir till.

Båda var överens om hur de skulle skydda sig, båda var överens om att inte skaffa fler barn, båda är ansvariga för den uppkomna graviditeten.

Men allt detta är fullkomligt irrelevant eftersom det finns en graviditet.

TS ska göra det val hon kan bäst leva med. Ingen ska göra en abort om man inte är 110% övertygad om att det är det rätta valet.
  • molly50
    BurningDiamond skrev 2019-07-21 22:27:16 följande:
    TS är också en vuxen kvinna som vet hur barn blir till.

Båda var överens om hur de skulle skydda sig, båda var överens om att inte skaffa fler barn, båda är ansvariga för den uppkomna graviditeten.

Men allt detta är fullkomligt irrelevant eftersom det finns en graviditet.

TS ska göra det val hon kan bäst leva med. Ingen ska göra en abort om man inte är 110% övertygad om att det är det rätta valet.
    Ja,absolut. Men hon hade varit tydlig med sin man om att hon inte kommer att göra en abort om hon skulle bli gravid. Så han visste förutsättningarna.
    Han valde ändå att komma i TS. Då får han också ta konsekvenserna av det.
    Han ansvarar för var hans sperma hamnar. TS är ansvarig för sin kropp.

Det sista stycket håller jag med dig om.
  • Anonym (Samtalsstöd)
    BurningDiamond skrev 2019-07-21 22:22:04 följande:

Det enda jag ser som givet är att relationen kommer krossas oavsett vilket val som görs. Kanske inte idag, kanske inte det närmaste året eller tre, men i princip garanterat så kommer relationen inte överleva "uppoffringen" oavsett vems det är.

Oj, snacka om att vara negativ!! Nej, det är verkligen inte givet att relationen kommer krossas oavsett valet här. Hur har du mage att påstå en sådan sak utan att ha någon insyn i hur de är som personer?

TS man kanske är mogen nog att hantera en motgång i livet även om det inte blev som han önskat, utan att förhållandet går sönder. Personligen tror jag ju att risken är större att fam splittras om TS gör abort. Det finns inget som säger att mannen i slutändan inte blir lika lycklig med tre barn istället för två. Visst, han kände sig klar och önskade ej fler, men han kan ju komma att upptäcka att det känns annorlunda sen när barnet väl är fött. Dynamiken i fam och mellan syskonen kan också förändras och tom bli bättre med ett syskon till!!
  • Estetmamman

Några uttrycket att TS och hennes man kommit överens om att inte skaffa fler barn efter missfallet men kan inte läsa det utan står bara att mannen sagt att han inte vill ha fler barn. Inte riktigt samma sak väl. Men självklart är nu TS orolig då hon ändå blivit gravid trots mannens önskemål. Tror knappast ett till barn kommer spräcka relationen. Det beror ju såklart på hur mannen kommer gå vidare i detta. Situationen är ju som den är nu. De blev gravida trots att det inte var planerat (vilket det ju inte alltid är) men att ta bort ett friskt foster/barn är ju kanske ännu värre än att få vänta två år till på att bebisen ska bli större (om man nu tycker de första två småbarnsåren är jobbigast). Dock ska TS inte ha dåligt samvete OM hon väljer abort men nu ör beslutet hennes anser jag. Hon har även tidigare tydligt uttryckt att hon inte vill göra abort igen efter missfallet och det borde vägra tyngre än att det är jobbigt med småbarn/bebis igen. Anser jag. Och är hans kärlek densamma så kommer han snart börja förstå och acceptera det nya läget tror jag.

• Gasellen87

Jag antar du känner ts och hennes man väldigt väl eftersom du kan göra ett sådant uttalande.
  • Anonym (M)
    Fast de har redan 2 barn. Gå från 2 barn till 3 barn gör inte så stor skillnad och om mannen älskar sina redan födda barn så är det givet att han kommer älska sitt tredje barn också, förmodligen redan innan det är fött så fort graviditeten blir mer verklig för honom.

Sedan är det en mycket större uppoffring att göra en abort. Då förlorar man något man aldrig får tillbaka.
    Men att göra en uppoffring och få ett barn... då vinner man något, man får något, ett litet barn.

Svar på tråden Han vill inte ha barnet!