• matf

Vi som försöker bli gravida, eller blivit det!

Jag tänkte skapa en tråd för oss som vill och försöker bli gravida, så vi kan följas åt! Jag slutade med p-piller i februari men har precis börjat försöka mer på riktigt nu. Gjorde ett ägglossningstest som visade positivt denna månad och vi hade sex vid den tidpunkten, så just nu väntar jag på min mens som skulle kommit idag. Antingen så blir det mens eller bebis! Spännande!

Hur länge har ni försökt? Kör ni med ägglossningstester eller blir ni stressade av det?

Jag försöker att inte hoppas för mycket trots att ja använder testerna, men jag använder dem på grund av att min mens vart väldigt oregelbunden efter p piller. Jag är också ganska ung, 22 år. Så jag känner att får jag min mens har jag hopp nästa månad, jag har många år på mig och ingen stress! Väntar ni också eran mens eller har ni fått positivt redan? Skulle va roligt att höra!!

• Svar på tråden Vi som försöker bli gravida, eller blivit det!
  • matf
    AnneP skrev 2019-08-11 12:44:39 följande:

Hej !

Jag och min sambo försöker också (båda 24 år)

Slutade med ppiller i mars och ännu har det inte tagit sig. Använder mig av natural cycles plus äl test. Är på dag 16 i cyclen idag och har ännu inte hittat min äl för denna månaden :( hoppas den dyker upp. Har eran äl hoppat över någon månad ?

Hoppas på ett plus denna månad ????

Slutade med p piller i februari, men i juli fick jag plus. Men innan hade ja ingen koll på min ÄL för fem öre, vet inte hur snabbt jag fick den efter jag slutade med p piller så sista månaden körde jag med ÄL test, och då tog det sig verkligen! Vecka 9 på lördag. Trodde aldrig det skulle va så lättvindigt med ÄL test men jisses va bra :) dock kan de ju ta ett tag för kroppen att få igång ägglossning igen, och hört att man räknar med att en kvinna har ägglossning 10 ggr av 12 ggr på ett år, alltså hoppar det över ibland. Så det är ju svårt att veta med säkerhet att man haft ägglossning, för även om det visar positivt på ÄL test så behöver inte det va någon säkerhet heller!
  • joss1234
    matf skrev 2019-08-14 15:48:28 följande:

Jag plussade direkt efter jag skrev här, 22 juli. Så går in i vecka 9 på lördag, och ska göra tidigt ultraljud på måndag.. trodde aldrig de skulle va så här jobbigt att få ett plus, men går bara runt med oro dessa veckor o längtar till vecka 12...

Åh grattis!! :) ja förstår dig.. själv haft missfall innan, dock i v.7 så vet att man oroar sig. Men håller alla tummar för att allt går vägen för dig! Försök njuta även om det är tufft :)
  • helaminvärld

Hejsan! Känner att detta är en tråd där jag kan hänga på också! Jag är 27år och min sambo 29år och vi planerar nu vårt första barn. Nyss slutat med nuvaringar, och kände av ägglossningen antagligen dag 11-12. Sen har jag haft mellanblödningar ett par veckor i sträck och en menscykel på 39dagar. Nu hoppas jag att det var mensen som kom igång igår (dock mycket mindre än med ringarna) och cykeln reder upp sig så man kan försöka "på riktigt".

• Anonym (Anonym)

Jag och min sambo är 27 och 30 år och vi har försökt sen oktober förra året... GråterUppenbarligen har vi svårare att bli med barn. Kan mina sjukdomar ha med saken att göra? Har hypotyreos och endometrios,fler som har samma som känner igen sig?

• AnneP
    matf skrev 2019-08-14 15:52:38 följande:

Slutade med p piller i februari, men i juli fick jag plus. Men innan hade ja ingen koll på min ÄL för fem öre, vet inte hur snabbt jag fick den efter jag slutade med p piller så sista månaden körde jag med ÄL test, och då tog det sig verkligen! Vecka 9 på lördag. Trodde aldrig det skulle va så lättvindigt med ÄL test men jisses va bra :) dock kan de ju ta ett tag för kroppen att få igång ägglossning igen, och hört att man räknar med att en kvinna har ägglossning 10 ggr av 12 ggr på ett år, alltså hoppar det över ibland. Så det är ju svårt att veta med säkerhet att man haft ägglossning, för även om det visar positivt på ÄL test så behöver inte det va någon säkerhet heller!

Stort grattis !! Ska bli roligt att följa och se hur allt går ! Njut !

Ja det här med mens efter ppiller är ju knepigt! Lyckades plussa på äl test på cd19! Haha har antaligen en längre cycel än vad jag trodde. Vi har tajmat in med sex både innan och samma dag. Så nu väntar vi på bim.

Lycka till med allt !
  • joss1234
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-15 17:47:38 följande:

Jag och min sambo är 27 och 30 år och vi har försökt sen oktober förra året... Uppenbarligen har vi svårare att bli med barn. Kan mina sjukdomar ha med saken att göra? Har hypotyreos och endometrios,fler som har samma som känner igen sig?

Hej! Är själv i samma åldrar jag och min sambo och inne på 4e försöket nu! Jobbigt att det tar sån lång tid för er :/ det jag vet är att har man hypotyreos kan det påverka när man ska skaffa barn, men ofta då för att det påverkar så man typ inte ägglossar, men om man äter medicin ska det väl stabiliseras? Har vänner med endometrios som också som Haft svårt att bli gravida då massa ärrvävnad förstör osv :/ har du/ni sökt hjälp? Kanske kan va ett tips att isåfall uppsöka barnmorska och se vad du har för möjligheter och så att allt är ok. Håller tummarna för att det ska ordna sig för dig!
  • Tessi1

Hej jag är 28år och min sambo 29år . Vi har försökt skaffa barn i ett år nu. Jag vet när ägglossning är för jag använder tester och har gjort det varje månad. Vi har ringt för att komma och få göra en utredning. Jag har ägglossning snart så vi ligger på nu även att det är blandade känslor och känns hopplös. Varför skulle det gå denna månaden när det inte har gjort det någon annan månad??

• Anonym (Anonym)
    joss1234 skrev 2019-08-15 20:43:42 följande:
    Hej! Är själv i samma åldrar jag och min sambo och inne på 4e försöket nu! Jobbigt att det tar sån lång tid för er :/ det jag vet är att har man hypotyreos kan det påverka när man ska skaffa barn, men ofta då för att det påverkar så man typ inte ägglossar, men om man äter medicin ska det väl stabiliseras? Har vänner med endometrios som också som Haft svårt att bli gravida då massa ärrvävnad förstör osv :/ har du/ni sökt hjälp? Kanske kan va ett tips att isåfall uppsöka barnmorska och se vad du har för möjligheter och så att allt är ok. Håller tummarna för att det ska ordna sig för dig!
    Jag har ägglossning, tar äl-test varje månad. Är behandlad sedan många år med levaxin för min hypotyreos så det borde inte vara några problem.. Endometriosen kan ju stöka till det, har ingen aning om hur det ser ut inuti då jag inte gjort någon titthålsoperation. Funderar på att söka hjälp snart om det inte går vägen men när kan man söka hjälp egentligen? Måste det ha gått ett år eller kan man söka tidigare??
  • Anonym (Anonym)
    Tessi1 skrev 2019-08-15 20:56:36 följande:

Hej jag är 28år och min sambo 29år . Vi har försökt skaffa barn i ett år nu. Jag vet när ägglossning är för jag använder tester och har gjort det varje månad. Vi har ringt för att komma och få göra en utredning. Jag har ägglossning snart så vi ligger på nu även att det är blandade känslor och känns hopplös. Varför skulle det gå denna månaden när det inte har gjort det någon annan månad??

Förstår precis vad du menar, man tappar hoppet efter dom första månaderna.. Ska ni få hjälp eller väntar ni på svar om ni kan utredas?

Håller tummarna att det går på naturlig väg! Glad
  • Tessi1
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-18 12:18:27 följande:

Förstår precis vad du menar, man tappar hoppet efter dom första månaderna.. Ska ni få hjälp eller väntar ni på svar om ni kan utredas?

Håller tummarna att det går på naturlig väg!

Vi har precis skickat in hälsopapperna och väntar på att de ska ringa tillbaka för att se hur vi ska gå vidare. Men jag hoppas det blir att vi får göra blodprov ultraljud spermaprov. Och allt man gör. Jag är mest orolig att de kommer säga att det inte finns något att göra förrän jag har gått ner i vikt.. vet att jag väger lite för mycket. Men bara man får reda på att allt annat står rätt till.. tack <3
  • matf
    AnneP skrev 2019-08-15 17:47:47 följande:

Stort grattis !! Ska bli roligt att följa och se hur allt går ! Njut !

Ja det här med mens efter ppiller är ju knepigt! Lyckades plussa på äl test på cd19! Haha har antaligen en längre cycel än vad jag trodde. Vi har tajmat in med sex både innan och samma dag. Så nu väntar vi på bim.

Lycka till med allt !

Tack så mycket! Gjorde tidigt ultraljud igår som visade att allt ser bra ut, en liten som visade sig i 7+6 med ett tickande hjärta, och att jag alltså går in i vecka 9, 8+0 idag. Hoppas det går bra för dig med, jag hade också längre cykler efter p piller, fick positivt resultat runt dag 16 när jag gjorde tester. Så när barnmorskan räknar ut hur länge man vart gravid så räknar dom ju på en generell graviditet med 28 dagars cykel, ägglossning på dag 14 och mens varje månad, så skulle varit i dag 8+2 och man går efter tex appars beräkningar men vet ju att min graviditet blev till några dagar senare, så det var så skönt att det stämde :)

Lycka till!!!
  • viljaa
    matf skrev 2019-08-20 06:57:38 följande:

Tack så mycket! Gjorde tidigt ultraljud igår som visade att allt ser bra ut, en liten som visade sig i 7+6 med ett tickande hjärta, och att jag alltså går in i vecka 9, 8+0 idag. Hoppas det går bra för dig med, jag hade också längre cykler efter p piller, fick positivt resultat runt dag 16 när jag gjorde tester. Så när barnmorskan räknar ut hur länge man vart gravid så räknar dom ju på en generell graviditet med 28 dagars cykel, ägglossning på dag 14 och mens varje månad, så skulle varit i dag 8+2 och man går efter tex appars beräkningar men vet ju att min graviditet blev till några dagar senare, så det var så skönt att det stämde :)

Lycka till!!!

Hej Matf nu är jag också gravid :) så sjukt. Jag vill också göra ultraljud tidigt, gick du privat eller hos landstinget?:)
  • matf
    viljaa skrev 2019-08-20 08:14:13 följande:

Hej Matf nu är jag också gravid :) så sjukt. Jag vill också göra ultraljud tidigt, gick du privat eller hos landstinget?:)

Gud va roligt!! Grattis!!!:) jag gick till en privat klinik, i mitt landsting gör man första ultraljudet i vecka 12-13 och jag orkade verkligen inte vänta, och vad jag förstod de som gick de inte bara o beställa tidigt ultraljud om man inte haft massa besvär som blödningar eller liknande som gör att man misstänker att nått är fel! Lycka till med bebisen! :)
  • viljaa
    matf skrev 2019-08-21 07:51:16 följande:

Gud va roligt!! Grattis!!!:) jag gick till en privat klinik, i mitt landsting gör man första ultraljudet i vecka 12-13 och jag orkade verkligen inte vänta, och vad jag förstod de som gick de inte bara o beställa tidigt ultraljud om man inte haft massa besvär som blödningar eller liknande som gör att man misstänker att nått är fel! Lycka till med bebisen! :)

Åhh tack :) gick ditt ultraljud bra?? Jag tänkte ringa på måndag, då är det 3 dagar efter jag skulle fått mens :) vet inte hur det är här med tidigt ultraljud o så
  • matf
    viljaa skrev 2019-08-21 17:43:17 följande:

Åhh tack :) gick ditt ultraljud bra?? Jag tänkte ringa på måndag, då är det 3 dagar efter jag skulle fått mens :) vet inte hur det är här med tidigt ultraljud o så

Det gick jättebra, ingenting som såg konstigt ut än så länge. Är i vecka 9! Men ska göra nästa ?riktiga? ultraljud om 4 veckor :) gör så hör med dem om du kan få ett tidigt :)
  • TrueLove12

Hej vi har försökt snart 2 år och inget hänt gjort fertilitetsutredningen på gyn först visade sig då att maken hade problem med spermierna.

Var på mötet på Sahlgrenska i onsdags första mötet då inför vad som kommer hända fram över. Tog blodprover vi båda och maken lämna in spermaprovet.

Ringde igår om hss men var fullt denna gång ska ringa om de nästa mens om jag inte får remiss innan. Vi har tyvärr 1% chans och bli gravida på egen hand så de blir ivf för oss vänte tiden 6 mån ca beror när dom tar beslutet. De ska även kolla min ägg reserv m.m

• swallow the big moon
    TrueLove12 skrev 2019-08-23 10:27:14 följande:

Hej vi har försökt snart 2 år och inget hänt gjort fertilitetsutredningen på gyn först visade sig då att maken hade problem med spermierna.

Var på mötet på Sahlgrenska i onsdags första mötet då inför vad som kommer hända fram över. Tog blodprover vi båda och maken lämna in spermaprovet.

Ringde igår om hss men var fullt denna gång ska ringa om de nästa mens om jag inte får remiss innan. Vi har tyvärr 1% chans och bli gravida på egen hand så de blir ivf för oss vänte tiden 6 mån ca beror när dom tar beslutet. De ska även kolla min ägg reserv m.m

Varför anser dem 1%.

Pga dig eller din man? Tror de kommer gå super, men väntan är ett helvetet. Lycka till
  • TrueLove12
    swallow the big moon skrev 2019-08-23 15:38:42 följande:

Varför anser dem 1%.

Pga dig eller din man? Tror de kommer gå super, men väntan är ett helvetet. Lycka till

Makens sperma inte är bra svårt och förklara men de va dålig kvalité och de
Svar på tråden Vi som försöker bli gravida, eller blivit det!