Anonym (nä) skrev 2019-07-24 20:26:10 följande:
Nej, det stämmer inte.
https://xn--skilsmssa-02a.se/juridik/csn-skulder-bodelning
Man räknar ut sina tillgångar och drar av mot sina skulder, överskottet ska sen delas mellan makarna. Men inte hur som helst, det står mer i länken ovan.
TS, hade du inte jobbat tillräckligt länge för att få SGI eller vad? SGI är skyddat även om man blir arbetslös, eller är det ändrat nu? Det man behöver göra är att så fort som möjligt skriva in sig på arbetsförmedlingen för att skydda sin SGI. Allra senast första vardagen efter att anställningen upphört. Men helst så fort man får veta.
Kolla med Alfakassan om du kan ha rätt till en grundersättning därifrån ang din arbetslöshet.
Kolla med soc i in kommun ang försörjningsstöd. Säger de att du inte kan få något, kräv att få beskedet skriftligt och överklaga. Många nekas nämligen försörjningsstöd på felaktiga grunder. Be att få precis specificerat vad som krävs av dig för att få försörjningsstöd. Tror det krävs att du i tre månader bakåt ska ha sparat allt utom det som är existensminimum enligt deras uträkningar samt att du står till arbetsmarknadens för fogande (är du sjukskriven är det ju försäkringskassan du ska vända dig till).
Du ska också gröra vad du kan för att bli självförsörjande, dvs söka jobb. Nödhjälp har dock alla rätt till om man har tömt alal sina tillgångar. Nödhjälp är matkasse eller pengar till mat vad jag vet.
Kolla upp vem som kan få behålla lgh, gör en ordentlig bodelning. Den som har störst behov kan få behålla den. Det spelar ingen roll vem som står på kontraktet eller vem som har betalt hyran.
I första hand den som har barn som denne ska bo med.
I andra hand den som har sämst förutsättningar att hitta eget boende. Tex den som inte har släkt nära som denne kan bo hos, den som har sämst förutsättningar att hitta nytt boende (den som har minst antal köpoäng tex).
Allt ni äger som ni inte har skrivit papper om ska vara enskild egendom ska ni dela på. Antingen hälften av pengavärdet (man får inte halva nyprisvärdet dock om det man ska dela inte är väldigt nytt) eller så delar man sakerna emellan sig. Tror inte bil ingår i detta dock.
Om du kan bevisa att han satt över pengar till någon annan i syfte att undanhålla dig dem så kan det gå att få hälften av dem, men det krävs antagligen att du stämmer honom. Det finns ju de som vid skilsmässa tar ut en större summa pengar, men har han gjort detta i småportioner under hela er tid ihop kan det vara svårt att bevisa att det inte är gåvor till hans mamma. Möjligen om det vid en stämning går att få tillgång till hennes bankkonto, en lista med insättningar tex. Det där får du isf ta med advokat.
Jag förlorade min SGI för att min läkare tyckte jag kunde söka alla jobb på arbetsmarknaden. Så från att ha varit 100% sjukskriven en period och sedan 75% i några veckor så förväntade han sig att jag skulle jobba 100%.
Jag var med i arbetsförmedlingen men blev utkastad för jag orkade helt enkelt inte. Jag orkade inte skriva alla ansökningar jag skulle, titta på alla informationsfilmer, befinna mig på alla event och pendla till arbetsförmedlingen i staden som ligger 8 mil bort.
Jag fick komma på en anställningsintervju och gjorde bort mig totalt, jag var så ofokuserad att jag inte ens kunde svara på enkla frågor, beskriva mig själv och mina intressen, berätta om utbildningen jag går på och mest pinsamt av allt- jag glömde bort mitt personnummer!
Alltså, jag är ganska illa däran. Har fortfarande svårt att göra enkla saker som att komma ihåg koden till min mobil, mitt personnummer, komma ihåg vart jag är på väg när jag är ute och går... Jag får blackouter med minnesluckor. Och jag måste vila nästan hela tiden. Det har blivit bättre men det kommer ta LÅNG tid innan jag är bra igen. Hur ska jag klara av att jobba med de här problemen?
Möjligtvis kan jag klara ett jobb som städerska eller liknande. Som inte kräver så mycket tankeverksamhet och som inte innebär att någon pratar med mig för mycket för jag orkar inte långa konversationer. Det slutar med att jag måste sova. Och skulle jag ta toarent på spegeln eller fönsterputs på golvet i min förvirring så går inte världen under. Jag skulle inte klara av att sitta i kassa, expediera kunder, dela ut mediciner på ett äldreboende, hålla koll på papper i en administratörstjänst...
Min läkare verkade anse att mitt utmattningssyndrom försvann över en dag men realiteten är en annan. När jag blev utkastad från arbetsförmedlingen förlorade jag min sjukpenninggrundande inkomst.
Han har gett pengarna kontant. Jag är bitter men måste försöka släppa det och fokusera på det som är rimligt att jag kan göra tror jag.
Tack för all information och tankar! Nu måste jag vila efter att ha läst och svarat. Ta en sak i taget. Det första jag ska göra är att föra över bilen på en annan person, det är den uppgift jag känner att jag orkar idag.
I morgon ska jag försöka hitta ett städjobb. Det kanske jag faktiskt kan klara av att arbeta med. Om någon annan har tips på jobb som inte kräver tankeverksamhet så säg till!