Otrevliga bonusbarn och slapp sambo. Vad gör man?
Jag har ett barn sedan tidigare och sambon har två.
Vi träffades när barnen gick dagis och lågstadiet.
Flyttade ihop ett år senare.
Jag har uppfostrat mitt barn att vara trevlig och hjälpsam och hans barn är raka motsatsen.
De befaller och frågar inte. De hotar och säger fula ord.
Mitt barn kan t ex fråga "Kan du snälla skicka mjölken?", "Kan jag snälla få ta en glass?", "Kan du snälla hjälpa mig med ....?".
Hans barn säger "Jag vill ha mjölk. NU!", "Jag ska ha en glass efter maten!" eller "Du MÅSTE hjälpa mig med ....".
Hans yngre barn och mitt barn är i ungefär samma ålder. Hans barn hotar och kallar mitt barn för fula saker direkt det blir en konflikt. "Jag ska slå dig med en hammare.", "Jag ska ta en kniv och hugga dig på natten.", "Du är en fet åsna." etc. Mitt barn har ADHD och brinner till direkt. Skriker något fult tillbaka eller slåss när hans barn är elakt. Det är såklart inte ok att göra så och jag pratar ofta med mitt barn om detta. Nu har hen börjat komma och berätta om hans barn säger/gör något elakt. Men både den äldre och yngre av hans barn verkar tycka det är roligt att reta och provocera. När mitt barn säger ifrån respekterar dem inte det. De lyssna inte när hen säger att hen vill vara ifred eller ber dem sluta. Det går inte att resonera med hans barn kring att visa respekt och lyssna på varandra. Mitt barn lämnar i 9/10 fall om hans barn säger ifrån eller vill vara ensamma.
De går inte att resonera med. De ignorerar tillsägelser och låtsas inte höra.
Sambon är slapp. Befaller de gör han det de befaller honom om. Han bryr sig inte att de inte lyssnar på tillsägelser utan han säger en gång utan resultat och sen ingen fler gång.
Sen tycker hans äldsta barn att jag särbehandlar min son för att jag oftare ger hans barn tillsägelser eller säger att dom får fråga om dom vill ha något.
Jag särbehandlar inte, men det finns inte lila ofta anledning att tillrättavisa mitt barn då denne oftast sköter sig.
Vad gör man?