• Saffranskaka

3 mån bebis rullar, fara?

Min 3 månaders bebis har börjat rulla över till mage, är osäker om hon kan vända sig rätt igen. Vänder sig från rygg till mage alltså. Är rädd detta ska hända i sömnen o att hon inte ska kunna rulla tillbaks, kan någon lugna mig? Eller är det något man kan göra, svårt att ha mer koll under timmarna man sover.

• Svar på tråden 3 mån bebis rullar, fara?
  • ALM82

Min dotter gjorde också det. Fick veta av barnläkaren (bor inte i Sverige) att hon var för liten för att fortsätta ligga på mage, så vi vaknade flera gånger på natten och vände tillbaka henne. Passade ju även på när hon vaknade för att amma. 

Men försök att inte oroa dig för mycket, i och med att din bebis redan vänder på sig tyder ju på att hon är ganska stark och vänder säkert huvudet åt sidan när hon ligger på magen, kolla hur hon gör när hon gör det på dagen, då gör hon förmodligen likadant på natten också.
    Men håll koll ändå och vänd tillbaka när ni ser att hon har vänt sig. 
    För oss tog det ca 3 månader innan hon kunde vända tillbaka sig själv.

• Saffranskaka

Giftskåneman det kan utgöra en kvävningsrisk med om man ska vara lite paranoid men hon verkar kunna vända sig tillbaks ibland dagtid, märkte det nu inte alltid men ibland. Var det inte då risken för sids var mindre?

Svar på tråden 3 mån bebis rullar, fara?