• mea08

Natural Cycles - känns inte som det stämmer?

Hej!

I Juli bestämde jag och sambon att vi ville börja försöka så jag tog ut p-ringen d. 19 Juli efter att ha haft den 3 veckor som i vanlig ordning. Jag har endast haft p-ringar i lite mer än ett år, innan det hade jag paus och använde inte preventinmedel.

3-4 dagar efter jag tagit ut p-ringen kom en mensliknande blödning (d. 23 Juli) som bara varade i 3 dagar och jag brukar normalt ha kraftiga menssmärtor + minst 6-7 dagar mensblödningar som jag inte upplevde denna gången.

D.30 Juli (5 dagar efter avslutad "mens")  fick jag en lite molande värk i samband med rosa flytningar som varade i 4-5 dagar.

Enligt Natural Cycles ska jag ha ägglosning d. 11 Augusti, men det känns som att det kanske varit det jag precis haft? Kan det vara så att min första blödning inte var riktig mens och att min ägglossning gick igång 1,5 vecka efter jag tagit ur p-ringen? Eller kan det vara så att jag blev gravid direkt efter p-ringen var uttagen och det var en befruktning jag känt av?

• Svar på tråden Natural Cycles - känns inte som det stämmer?
  • Anonym (.)

Tar du tempen? när du får förhöjd temp så bekräftar NC att ägglossning skett, annars gissar den bara.

• mea08
    Anonym (.) skrev 2019-08-04 09:18:14 följande:

Tar du tempen? när du får förhöjd temp så bekräftar NC att ägglossning skett, annars gissar den bara.

Har inte gjort det nej, men tänker att jag kanske borde börja med det :)
  • Anonym (.)
    mea08 skrev 2019-08-04 09:44:36 följande:

Har inte gjort det nej, men tänker att jag kanske borde börja med det :)

Ja det tycker jag :) Vad NC säger om ägglossning osv är egentligen helt irrelevant i ditt fall, den utgår från en standardcykel bara. Efter hormonella preventivmedel är cykeln oftast lite knas också. Du skulle absolut kunna haft ägglossning 1,5 efter mensen. Om du inte blir gravid nu så rekommenderas jag att tempa så får du ägglossningen bekräftad och så får man koll på sin cykel:)
  • mea08
    Anonym (.) skrev 2019-08-04 09:53:21 följande:
    Ja det tycker jag :) Vad NC säger om ägglossning osv är egentligen helt irrelevant i ditt fall, den utgår från en standardcykel bara. Efter hormonella preventivmedel är cykeln oftast lite knas också. Du skulle absolut kunna haft ägglossning 1,5 efter mensen. Om du inte blir gravid nu så rekommenderas jag att tempa så får du ägglossningen bekräftad och så får man koll på sin cykel:)
    Okej, tack så mycket för svar! Jag beställde precis hem termometern också :)
Svar på tråden Natural Cycles - känns inte som det stämmer?