• bananvonmilkshake

Konstig pms och mensvärk, vanligt över 30?

Åh så svårt att placera den här tråden rätt, jag planerar ingen graviditet just nu men skulle bli glad om det hände ändå. Jaja. 

Hade sex dom två dagarna innan ägglossning, påbörjat utan kondom en liten stund och sen med. Fick sedan så konstig pms, som jag aldrig haft förut och var säker på att jag var gravid. 

"Symptomen" var feberkänsla eller allmänt varm i kroppen, en dag vaknade jag med väldigt svullna bröst som höll i sig kanske 2 dagar, har annars aldrig det innan mens utan bara ont. 

11 dagar efter ÄL började jag få molvärk, som mensvärk, och ont i svanken som under dagarna utvecklade sig till riktig värk. Har aldrig, aldrig förr haft molvärk innan mensen, och inte heller ryggvärk. Har annars mensvärk och ev ryggvärk samma dag som mensen börjar och dagen efter. Samma dag, BIM-3-4, gjorde jag ett negativt graviditetstest.

Molvärken fortsatte, BIM-2 har jag antecknat lätt illamående efter jag ätit, uppblåst mage (fick cykla hem med gylfen nerdragen). BIM-1 (igår )kom bruna flytningar och sen var mensen igång som vanligt.

Men ryggvärken fortsätter, och jag har flera dagar haft molvärk som känns precis som ÄL-smärta, bara på ena sidan. 

Undrar mest bara om det är så här kroppen beter sig när man börjar komma upp i 30+. Känner någon igen det? Jag tvivlar ju på att jag är gravid pga mensen men visst, det skadar ju inte att testa igen men jag känner mig så dum som går och inbillar mig att jag är gravid när jag inte är det. :( 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-08-06 10:20
    Just det, blev rapig i några dagar också vilket aldrig hänt förut.
  • Svar på tråden Konstig pms och mensvärk, vanligt över 30?
  • Anonym (Eve)

Jag är över 40 och har mellan 30-40 inte märkt av något speciellt med mens eller pms. Genomsnittet på klimakteriet är 50, så du borde verkligen inte känna av några såna förändringar.

Däremot så tycker jag alltid att menscykeln beter sig väldigt konstigt när jag lägger mycket fokus på den. Jag gissar att du är mer uppmärksam på olika symptom nu när du vill bli gravid och då lägger du märke till saker som du annars inte skulle ha tänkt på.

• bananvonmilkshake
    Anonym (Eve) skrev 2019-08-06 12:54:53 följande:

Jag är över 40 och har mellan 30-40 inte märkt av något speciellt med mens eller pms. Genomsnittet på klimakteriet är 50, så du borde verkligen inte känna av några såna förändringar.

Däremot så tycker jag alltid att menscykeln beter sig väldigt konstigt när jag lägger mycket fokus på den. Jag gissar att du är mer uppmärksam på olika symptom nu när du vill bli gravid och då lägger du märke till saker som du annars inte skulle ha tänkt på.

Okej, det låter ju bra det! 

Anledningen till att jag har bra koll på min mens och symptom är att jag slutade med p-piller för ett år sen och sen dess loggar allt i en app. Så det är lätt att se vilka symptom jag inte känner igen och så. 

Men kanske man har olika mycket hormoner i omlopp vid olika mensperioder. Så ibland får man extra mycket besvär och andra gånger märker man inget alls.
  • Anonym (Eve)
    bananvonmilkshake skrev 2019-08-06 13:08:58 följande:

Okej, det låter ju bra det! 

Anledningen till att jag har bra koll på min mens och symptom är att jag slutade med p-piller för ett år sen och sen dess loggar allt i en app. Så det är lätt att se vilka symptom jag inte känner igen och så. 

Men kanske man har olika mycket hormoner i omlopp vid olika mensperioder. Så ibland får man extra mycket besvär och andra gånger märker man inget alls.

Jo så är det nog tror jag. Vissa tror ju att tex kost och livsstil kan påverka menscykeln väldigt direkt. I så fall skulle ju lite sämre/bättre kost någon vecka kunna påverka pms och mens redan i efterföljande cykel.
Svar på tråden Konstig pms och mensvärk, vanligt över 30?