• Belle1

Gravid Göteborg BF våren 2020

Hej!

Tänkte att jag skapar en tråd för alla som nyligen plussat och bor i Göteborgsområdet. Har ingen i min närhet som är gravid nu och känner att det hade varit skönt att dela tankar och erfarenhet med andra i samma situation :)

Finns det fler här inne som bor i Göteborgsområdet och väntar barn i mars-april 2020?

• Svar på tråden Gravid Göteborg BF våren 2020
  • Primms

Jag vill gärna bli inbjuden till gruppen på Facebook :)

Har bf 22 januari 2020 :)

• Belle1

Ni som vill vara med i gruppen på facebook kan skicka ett privat meddelande till mig här med er email eller för- och efternamn så kan jag bjuda in er i gruppen

• Lyckoklöver
    Belle1 skrev 2019-11-22 12:13:57 följande:

Ni som vill vara med i gruppen på facebook kan skicka ett privat meddelande till mig här med er email eller för- och efternamn så kan jag bjuda in er i gruppen

Jag vill gärna vara med. Men du har en privat profil så jag kan inte skicka ett meddelande till dig tyvärr.
  • Kdolz

Hej jag vill gärna också vara med i gruppen men det går inte att skicka meddelande till dig:)

Belle1 skrev 2019-11-22 12:13:57 följande:

• saijda

Hej, länge sen jag var här inne. Har varit fullt upp med att försöka arbeta, inkompetent läkare, sjukskrivningar, försäkringskassan osv.

Hur mår ni alla? Jag mår bra förutom extrem foglossning och problem med ischias. Jag är i vecka 24(23+6) går in i ny vecka imorgon. BF-datum blev ändrat från 5e april till 14e april. Och det är en liten flicka fick vi veta på rul.

Vi har handlat det mesta till henne, allt är färdigt i apoteks-hygienkategorin, några bodys och leggings i storlek 56, några strumpor i både 10/12 och 13/15. Vagnen och babyskyddet kom för några dagar sedan, blev en Brio Smile III. Igår köpte vi spjälsäng, madrass, täcke och kudde för ett pangpris på bigbaby i Göteborg. Förutom det blev det också en bärsele från Ergobaby (Omni 360). Vad har ni handlat och vad har ni kvar?

• Anonym (Stina)

Hej!
    Här kommer en fråga som jag hoppas att ni tycker att det är okej att jag ställer i denna tråd, även om jag inte själv väntar barn. Jag är journalist och skriver ganska mycket om förlossningsvården. En viktigt sak som jag bevakar är den årliga statistiken över förlossningsskador som socialstyrelsen släpper nu i slutet av februari. 
    Ofta blir det att tidningarna skriver skräckartiklar i samband med att statistiken kommer med de allra värsta exemplen på skador beskrivs. Jag har själv skrivit sådana artiklar och tycke det är superviktigt att lyfta hur illa det kan gå, men jag tycker också att det är viktigt att en annan typ av berättelser kommer fram och det är där ni kommer in.
    Jag tycker att det vore intressant att få höra hur någon som snart ska föda funderar inför sin förlossning. Tycker man att man fått tillräcklig info från MVC? Är man rolig för förlossningsskador? Hur tänker man kring att söka hjälp OM man skulle få en skada?
    Jag undrar helt enkel om någon av eller eller ännu hellre flera skulle kunna tänka sig att ställa upp i en intervju och prata om hur ni själva tänker och hur ni tycker att ni hittills blivit bemötta av vården med era eventuella frågor.

Är det någon som tycker att det låter intressant?
    Texten kommer i så fall att publiceras i Dagens ETC, som finns här om ni vill veta mer om vad vi är för tidning: etc.se

• ankan6
    Anonym (Stina) skrev 2020-01-10 12:07:26 följande:

Hej!

Här kommer en fråga som jag hoppas att ni tycker att det är okej att jag ställer i denna tråd, även om jag inte själv väntar barn. Jag är journalist och skriver ganska mycket om förlossningsvården. En viktigt sak som jag bevakar är den årliga statistiken över förlossningsskador som socialstyrelsen släpper nu i slutet av februari. 

Ofta blir det att tidningarna skriver skräckartiklar i samband med att statistiken kommer med de allra värsta exemplen på skador beskrivs. Jag har själv skrivit sådana artiklar och tycke det är superviktigt att lyfta hur illa det kan gå, men jag tycker också att det är viktigt att en annan typ av berättelser kommer fram och det är där ni kommer in.

Jag tycker att det vore intressant att få höra hur någon som snart ska föda funderar inför sin förlossning. Tycker man att man fått tillräcklig info från MVC? Är man rolig för förlossningsskador? Hur tänker man kring att söka hjälp OM man skulle få en skada?

Jag undrar helt enkel om någon av eller eller ännu hellre flera skulle kunna tänka sig att ställa upp i en intervju och prata om hur ni själva tänker och hur ni tycker att ni hittills blivit bemötta av vården med era eventuella frågor.

Är det någon som tycker att det låter intressant?

Texten kommer i så fall att publiceras i Dagens ETC, som finns här om ni vill veta mer om vad vi är för tidning: etc.se

Jag är extremt förlossningsrädd och upplevde att de allra flesta (bm/Aurora/läkare) varit väldigt måna om att släta över skador och problem som "naturligt" och att allt går så bra så. Nu blev jag beviljad snitt och är hänvisad Borås, så jag är väl inget bra intervjuobjekt för dig, men lycka till!
  • Anonym (Stina)

Hej!
    Jag tycker inte alls att förlossningsrädsla diskvalificerar dig som intervjuperson :) 
    Skön att du fått snitt beviljat så att du kan slappna av och slippa oroa dig. Jag tänker att det är intressant att höra röster både från person som har stark förlossningsrädsla och andra gravida som inte har det. Skulle du kunna tänka dig att vara med om jag får ihop en grupp?

• LindaLK

Hej alla mammor/blivande mammor!

Får man joina denna gruppen. Hade ju varit så trevligt att träffas å hänga ibland. Jag har bf 8/4 ????

Svar på tråden Gravid Göteborg BF våren 2020