• Anonym (Rädd)

Våga separera från en våldsam man

Jag har under alldeles för många år levt ihop med en man med ett psykopatiskt, kontrollerande och våldsamt beteende.

Till en början dolde han det mycket bra! Men efter att vi köpt lägenhet (radhus) för 3 år sedan så har beteendet eskalerat något enormt! Det går perioder där han är den mest fantastiska mannen på denna jord! Och sen vips hamnar han i en down-period och då är han hin-håle personifierad!

Blev misshandlad för ca ett år sedan, även hans 16-åriga son sen tidigare äktenskap. Sedan dess har han varit den där bra personen och jag har trots det vanvettiga i det typ förlåtit honom....

Men, sedan ett litet tag tillbaka så har det börjat snurra igen och spiralen går väldigt fort utför!

Jag inser att jag omöjligt kan leva kvar i detta men går sönder av dåligt samvete över sonen!

Dock kan jag inte agera så länge jag är kvar under detta tak....

Till saken hör också att jag är bokstavligt talat livrädd för att faktiskt göra slag i saken och flytta! Jag vet verkligen inte hur jag ska agera här...

Han har successivt sett till att jag står helt utan vänner. Den enda jag har är min mor på 75 år boende 18 mil bort....

Jag är 99,9% säker på att diskussionen kring separation skulle innebära en ny misshandel! Och då vi äger bostad gemensamt + diverse annat så kan jag omöjligt slingra mig förbi det hela utan diskussioner måste tas!

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra detta.... Jag är uppriktigt livrädd för att gå till handling!

• Svar på tråden Våga separera från en våldsam man
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Rädd) skrev 2019-08-09 01:32:09 följande:

Jag har under alldeles för många år levt ihop med en man med ett psykopatiskt, kontrollerande och våldsamt beteende.

Till en början dolde han det mycket bra! Men efter att vi köpt lägenhet (radhus) för 3 år sedan så har beteendet eskalerat något enormt! Det går perioder där han är den mest fantastiska mannen på denna jord! Och sen vips hamnar han i en down-period och då är han hin-håle personifierad!

Blev misshandlad för ca ett år sedan, även hans 16-åriga son sen tidigare äktenskap. Sedan dess har han varit den där bra personen och jag har trots det vanvettiga i det typ förlåtit honom....

Men, sedan ett litet tag tillbaka så har det börjat snurra igen och spiralen går väldigt fort utför!

Jag inser att jag omöjligt kan leva kvar i detta men går sönder av dåligt samvete över sonen!

Dock kan jag inte agera så länge jag är kvar under detta tak....

Till saken hör också att jag är bokstavligt talat livrädd för att faktiskt göra slag i saken och flytta! Jag vet verkligen inte hur jag ska agera här...

Han har successivt sett till att jag står helt utan vänner. Den enda jag har är min mor på 75 år boende 18 mil bort....

Jag är 99,9% säker på att diskussionen kring separation skulle innebära en ny misshandel! Och då vi äger bostad gemensamt + diverse annat så kan jag omöjligt slingra mig förbi det hela utan diskussioner måste tas!

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra detta.... Jag är uppriktigt livrädd för att gå till handling!

Lämna han och börja om ditt liv. Ring 112 om han blir hotfull och du blir rädd. Blir aldrig bra om det hänt en gång tidigare händer oftast igen.
  • Anonym (el)

Ring en kvinnojour. De kan ge dig råd hur du ska göra.

• Tomelilla15

Att just lämna en våldsam relation är bland det farligaste så du gör rätt i att vara försiktig. Kontakta en kvinnojour.

• Anonym (Regina)

Du och även sonen kan få akut boende i kvinnojour. Då bor man oftast i egen lägenhet men det är lite olika beror på just den kvinnojouren. Ring en kvinnojour i din närhet eller skaffa mejlkontakt till någon kvinnojour. Många kvinnojouren har mejl. Jag mejlade först när jag inte vågade lämna och sedan fick jag modet och flydde. Ringde då till en kvinnojour och en vän körde mig dit akut. Polis kan hämta dig dit också om du ringer dom. Du har kommit dit nu att du ropar på hjälp och har börjat inse att du måste därifrån. Men att våga är en annan sak då är man livrädd. Jag vet för har varit där. Men en dag tvingas du våga!

Jag var tvungen en dag och fick komma på natten till en bra kvinnojour. Trevlig personal. Kände mig trygg. Du måste också.

• Anonym (A)
    Tomelilla15 skrev 2019-08-09 05:37:58 följande:
    Att just lämna en våldsam relation är bland det farligaste så du gör rätt i att vara försiktig. Kontakta en kvinnojour.
    Ja, kontakta kvinnojour.
  • Anonym (Han kommer att misshandla dig)

Kontakta kvinnojouren! Gör separationen med deras hjälp. De är experter på sånt här!

Han kommer att slå ihjäl dig när du säger att det är slut och du skall flytta.

• Anonym (A)

Hoppas att det har gått bra.

Svar på tråden Våga separera från en våldsam man