• Anonym (Ts)

Kom på gammal otrohet..

Min man kom på nu att jag var otrogen för närmare 10 år sedan.

Visst är han sårad det förstår jag och jag ångrar mig så mycket att jag har orsakat den här eländet åt honom .. men jag tycker han överreagerar ... vi har hur som helst gifte oss och fick tre barn sedan dess och jag var aldrig mer och skulle aldrig bli igen otrogen mot honom ... han säger att han vet inte om vi har någon framtid tillsammans...

vad tycker ni? Någon som har varit i samma sits?

• Svar på tråden Kom på gammal otrohet..
  • Anonym (sten)

Håller med om att han överreagerar. Jag tror att han vill bort från ert förhållande och  använder det här som en ursäkt för skilsmässa. 

• Anonym (håller med)
    Pentra skrev 2019-08-15 15:56:42 följande:

I min värld så är det helt orimligt. Du har gång på gång, i flera år, efter ett ungdomligt misstag, visat att du insett att det som hände då var fel; och att du efter det inte begått samma misstag igen, utan du insett vad som är guld värt i livet och i familjelivet. Din man måste väl vara riktigt blind om han inte kan se det? Nu så lever jag iofs åt det polygama hållet, men, på den tiden som jag levde monogamt så hade jag sett detta, om det gällde min man, som att "en gång är ingen gång". En resa från barn till tonåring och vidare in i vuxenlivet innebär att man lär sig av sina misstag och därmed skall sträva efter att inte upprepa dem; och det är precis det du har gjort. Du har ju på denna resa visat att du lärt dig något väldigt värdefullt och att du inte gjort samma fel igen. Dina framsteg skall ses som framsteg, och varken du eller familjen skall lida för ett logiskt framsteg; och absolut inte era barn. ... Sedan jag började att laga köttgryta då och då; om jag brände vid min köttgryta efter två år; är det verkligen rimligt att jag aldrig mer, under resten av mitt liv, inte får laga köttgryta åt familjen någon mer gång? Det finns något som heter gör om och gör rätt, och det är precis det som du, TS, gjort. ... I detta avseende, om han gör slut, så är det han som bär ansvaret när det gäller att spräcka familjen. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    håller med. tycker en viktig faktor här är att du var otrogen när du var tonåring och sedan inte varit det. i den åldern är man inte så logisk och konsekvenstänkande och full av hormoner.

däremot så är det väl så att han känslomässigt precis fattat detta och kan behöva lite tid att smälta det.
  • Anonym (va)
    EnAnonumius skrev 2019-08-17 01:20:05 följande:
    Kankse för att VISSA anser att b.la barn och gftemål är en milstolpe i livet.
    BurningDiamond skrev 2019-08-17 02:26:22 följande:
    Jag förstår inte frågan. Undrar du varför jag håller med om att livsomvälvande händelser i livet kan omnämnas som milstolpar?

ja jag förstod inte den omnämningen. förlåt då
  • Anonym (A)
    Anonym (sten) skrev 2019-08-17 09:39:27 följande:
    Håller med om att han överreagerar. Jag tror att han vill bort från ert förhållande och  använder det här som en ursäkt för skilsmässa. 
    Håller med
  • Anonym (man2)
    Anonym (Q 54) skrev 2019-08-16 22:45:00 följande:
    Helt rätt! Trevligt när någon inte är dömande utan ser det för vad det är. Som är konstruktiv. Inte bara piskar och spyr galla med egenupprättade moralstockar.

Sen är det bara tragiskt när någon som -du är störd- inte kommer med något vettigt. Vad fan tillförde den kommentaren??

Vad tillförde min kommentar?

Uppför er! Den som är mest skenhelig kastar första stenen.
    Tja.... jag tycker de mest skenheliga är de som tror sig vara lite smartare än andra för att de minsann inte "dömer"Flört

Om du vänder på det...

Hur ska människor fatta att de gjort något fel om ingen dömer dem?

Hur ska människor lära sig att inte göra misstag om de enbart bemöts av positiv feedback om när de klantat sig?

Om fler dömde sig själva INNAN de gjorde saker skulle färre kanske göra korkade misstag?
  • Anonym (man2)
    Anonym (sten) skrev 2019-08-17 09:39:27 följande:

På vilket sätt menar du att få reda på att ens partner inte är den man trott och att man levt i en lögn i 10 år är att "överreagera"?

Jag tycker snarare att det är märkligt att folk inte fattar att det inte spelar någon roll NÄR ett svek ägde rum, det gör precis lika ont oavsett om det kommer fram nästa dag eller om 10 år. Snarare gör det väl MER ont efter 10 år eftersom det betyder att man slösat bort 10 år av sitt liv på någon man hade dumpat om man fått veta sanningen på en gång?
  • Less is more
    Anonym (man2) skrev 2019-08-29 15:14:33 följande:

På vilket sätt menar du att få reda på att ens partner inte är den man trott och att man levt i en lögn i 10 år är att "överreagera"?

Jag tycker snarare att det är märkligt att folk inte fattar att det inte spelar någon roll NÄR ett svek ägde rum, det gör precis lika ont oavsett om det kommer fram nästa dag eller om 10 år. Snarare gör det väl MER ont efter 10 år eftersom det betyder att man slösat bort 10 år av sitt liv på någon man hade dumpat om man fått veta sanningen på en gång?

Fast hon var 16 eller 18 år år när det hände. När de hade nåt slags uppbrott - innan de blev ihop igen.

I ett sånt fall är det barnsligt att som vuxen gräva i det förflutna.

Man har väl hunnit utvecklas ganska mycket sedan man var tonåring...
  • Anonym (man2)
    Less is more skrev 2019-08-29 15:22:53 följande:
    Fast hon var 16 eller 18 år år när det hände. När de hade nåt slags uppbrott - innan de blev ihop igen.

Vissa utvecklas, andra inte, otrohet verkar vara lika poppis bland 40 åringar som 16 åringar,m och även om man kan förstå och förlåta så har personen fortfarande gjort fel och det är lite fjantigt att försöka låtsat som att det inte var fel eller nämna att personen gjort fel. Varför skulle man inte kunna säga att någon som gjort fel har gjort fel?

Tycker inte alls det är barnsligt att gräva i det förflutna, det beror helt och hållet på vad man gräver efter och hur det har påverkat ens liv. Det som gör mest skada i en otrohet är oftast inte handlingen i sig utan sveket och lögnerna. Relationer mellan människor bygger rätt mycket på förtroende, när förtroendet spricker så spricker ofta hela den bild man har av personen och med det så kanske även det man känner för personen. Frågor som, ok om hon var otrogen då, hur många fler ggr har hon varit det? Om hon ljög om det, vad mer har hon ljugit om?... 
  • Anonym (T)
    Tecum skrev 2019-08-17 09:05:45 följande:

FL i ett nötskal! Kvinnlig otrohet är inte så farligt, det ska män tåla. Dessutom är det antagligen hans eget fel. Men om mannen gör fel är det "hundra gånger värre", det gäller allt från minsta bagatell till otrohet och psykisk misshandel.

Fast jag håller med om att det bästa vore nog om de separerade, de passar inte ihop.

Ähh, dumheter. I trådar där kvinnor upptäckt otrohet genom att kolla i mannens telefon, eller den gemensamma datorn, skriver genast flera att hon är minst lika illa. Tröttsamt med dessa bittra kommentarer om att män minsann döms hårdare, det finns trådar här där det kommenteras att det inte är traumatiskt att bli våldtagen av sin man, när kvinnor skriver och vill ha råd om sina barns far får de till svar- varför skaffade du barn med honom då, och nyligen fanns en tråd där flera stämde in om hur ts där var lika hemsk som mannen som slog henne för att hon sa skitunge en gång. Så nej, kvinnor på fl hålls inte om ryggen mer än män.
  • Anonym (A)
    Anonym (Livly) skrev 2019-08-17 08:30:21 följande:
    Jag tycker hans svek, att gå igenom dina privata meddelanden är långt mycket värre än det du gjorde mot honom. Hundra gånger om. Det är oförlåtligt. Han har kanske gjort så under hela ert förhållande och det kontrollbeteendet är inte acceptabelt.

Utöver detta låter det som ni kanske ska separera. Bara det faktum att du stör dig på att han tycker det är en grej snarare än att du är rädd för att han ska lämna, tyder på att förhållandet sjunger på sista versen.

Jag är övertygad om att han kommer över det så småningom, men jag tror han behöver lite tid att processa det först!
    Håller med
  • Anonym (FYI)
    Less is more skrev 2019-08-29 15:22:53 följande:

Fast då får du nog läsa en gång till. Otroheten skedde innan pausen/uppbrottet.
    Anonym (man2) skrev 2019-08-29 15:14:33 följande:

Håller med.

Sen detta...??

"I #9 skriver du att du inte vet om du har några känslor kvar och att du kanske är rädd för ensamheten och osäker på om du klarar av att uppfostra barnet själv."

Känns väl inte som om det är ts man man skall klandra ö.h.t.

• Anonym (FYI)
    KlantSmurfen skrev 2019-08-16 22:37:09 följande:
    I #3 skrev du att otroheten berodde på kåthet, I #30 ändrar du det till massa bråk, slagsmål, svek osv. I #46 skriver du att han hade slagit dig.

Varför ska andra ta av sin tid och svara på dina inlägg när du inte är ärlig när du skriver dem?

I #9 skriver du att du inte vet om du har några känslor kvar och att du kanske är rädd för ensamheten och osäker på om du klarar av att uppfostra barnet själv.

I 30 skriver du att du inte lurade in honom i ett giftermål och att du ser förhållandet som skilda delar.

I #43 skriver du att du inte vill att han ska kasta bort det ni byggt upp de 10 senaste åren p.g.a en gammal otrohet, i #46 ändrar du det till att du inte vill att det ska vara det som fick bägaren att rinna över i ett förhållande som inte fungerar.

Jag tycker det verkar som att det är du som inte kan acceptera att den andra delen av förhållandet bygger på en lögn och att ni antagligen inte haft den om han vetat om otroheten innan ni blev tillsammans igen, känns det lite som att du lurade in honom i ett giftermål? Det kan vara svårt att reparera ett förhållande som inte fungerar när de gamla liken ramlar ur garderoben.

Jag vet inte vem det var som bråkade du, han eller båda, det finns en risk att han var en bidragande orsak till att du var otrogen (vet inte men det känns lite svårt att döma otroheten) och ur mitt perspektiv bygger den andra delen av förhållandet på något som redan var väldigt trasig, då måste man lägga alla (de flesta) kort på bordet och reda ut allt så båda kan avgöra om de vill fortsätta eller inte. Det handlar inte enbart om att vara ärlig om sina egna dumheter det handlar om att lära sig att förstå hur mycket man förstör för varandra och indirekt för sig själv (om jag är dum så blir du dum tillbaka och jag är dum för att jag tycker du är dum) så man kan lära sig att förebygga det, lära sig att respektera & värdesätta varandra så att förhållandet inte hamnar i en ond cirkel som blir svår att reparera.

Har den andra delen av förhållandet varit bra?
    Bra frågor som jag inte sett få något svar från ts...
Svar på tråden Kom på gammal otrohet..