• Anonym (Kluven)

Ta med mindre barn till sjukhuset för ett sista ”hejdå”?

Hej.

Min mans morfar ligger på sjukhus och doktorn har sagt att han har några dagar kvar.

Jag och min man har två stycken barn, 4 och 2 år gamla.

Min mans morfar älskar barnen, Sista gången vi träffa honom var för två veckor sen och då var barnen med.

hade ni tagit med barnen till sjukhuset för ett sista farväl, blir det en jobbig upplevelse för barnen? Eller hur gör man?

Tacksam för alla tips, tankar och erfarenheter.

• Svar på tråden Ta med mindre barn till sjukhuset för ett sista ”hejdå”?
  • Anonym (Kluven)
    MaryM skrev 2019-08-21 21:52:08 följande:

Läste slarvigt och trodde först det var din sambo som hade fått blodförgiftning och skulle dö och tånkte "jävlar det var kallt med en smiley!".

Haha den hade varit illa! Menade inget tokigt mot hans morfar heller, tyckte mer det var lite gulligt att han inte alls förstod allvaret.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (?) skrev 2019-08-21 21:57:08 följande:

Är han döende på "riktigt" eller är det något som en trött läkaren har sagt till honom för att förstå allvaret; Du måste förstå att vi behöver amputera ditt ben. Gör vi inte det kommer du att dö.

Kanske en blandning? Ifall han amputerar har han kanske 5 år kvar att leva, men låter han bli så är livet borta väldigt snart.

Han hade behövt göra amputeringen idag.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Kluven) skrev 2019-08-22 10:56:34 följande:

Kanske en blandning? Ifall han amputerar har han kanske 5 år kvar att leva, men låter han bli så är livet borta väldigt snart.

Han hade behövt göra amputeringen idag.

Väldigt snart är inte synonymt med några dagar och det ska en läkare veta! Vem är det som har sagt några dagar? Läkaren (nyutexade?), nyutexade ssk eller usk?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ssk) skrev 2019-08-22 12:11:06 följande:

Väldigt snart är inte synonymt med några dagar och det ska en läkare veta! Vem är det som har sagt några dagar? Läkaren (nyutexade?), nyutexade ssk eller usk?

Haha men ge dig! Ska du bli arg på vad någon vårdpersonal eventuellt sagt? Förmodligen har en läkare pratat med mannens morfar, som i sin tur pratat med mannen, som i sin tur pratat med TS, som i sin tur skriver här. Du tror inte att de exakta orden kan ha förvrängs något på vägen?

TS jag rekommenderar dig att inte svara denna användare. Det finns en person här på Familjeliv som utger sig för att vara sjuksköterska och som går in i varenda tråd med någon som helst koppling till vården bara för att ifrågasätta och förstöra tråden. Jag tror att signaturen ovan denna person så svarar du finns det risk att hen bara börjar tjafsa om annat istället.

För att svara på din fråga så tycker jag att du kan ta med barnen och hälsa på morfar. Om han är pigg så ta med lite fika och något att sysselsätta barnen med, typ kritor. Då har barnen något att distraherad med om de skulle tycka att det var läskigt med sjukhusmiljön.
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Mia) skrev 2019-08-22 13:43:49 följande:

Haha men ge dig! Ska du bli arg på vad någon vårdpersonal eventuellt sagt? Förmodligen har en läkare pratat med mannens morfar, som i sin tur pratat med mannen, som i sin tur pratat med TS, som i sin tur skriver här. Du tror inte att de exakta orden kan ha förvrängs något på vägen?

TS jag rekommenderar dig att inte svara denna användare. Det finns en person här på Familjeliv som utger sig för att vara sjuksköterska och som går in i varenda tråd med någon som helst koppling till vården bara för att ifrågasätta och förstöra tråden. Jag tror att signaturen ovan denna person så svarar du finns det risk att hen bara börjar tjafsa om annat istället.

För att svara på din fråga så tycker jag att du kan ta med barnen och hälsa på morfar. Om han är pigg så ta med lite fika och något att sysselsätta barnen med, typ kritor. Då har barnen något att distraherad med om de skulle tycka att det var läskigt med sjukhusmiljön.

Utifrån det ta har berättat så är läkarens ord helt felaktiga.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Ssk) skrev 2019-08-22 15:11:14 följande:

Utifrån det ta har berättat så är läkarens ord helt felaktiga.

Det är inte läkarens ord vi läser här, det är TS ord.
  • Anonym (A)

Min son var visserligen 7 år (mentalt yngre pga funktionsvariation) men han var med både på intensiven, bårhus & begravningen f.a förstå att morfar var sjuk och dog. Det gick jättebra.

• Anonym (A 2)
    IceKitten skrev 2019-08-21 19:44:23 följande:
    Det finns säkerligen någon barnpsykolog där ute som kan ge bättre råd än jag... Men min egna åsikt är det inte är negativt att ta med dem.
    Vi distansierar döden alldeles för mycket nu för tiden. Den är oundvikligt och en del av livet ändå försöker vi i vår tid gömma undan den så mycket som det går. Det orsakar bara rädsla.
    Håller med
  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Mia) skrev 2019-08-22 16:25:34 följande:

Det är inte läkarens ord vi läser här, det är TS ord.

Som läkaren har sagt.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Mia) skrev 2019-08-22 13:43:49 följande:

Tack så mycket Mia!! Förstår inte heller vad det ska spela för roll egentligen haha. Och ja visst lär det ha blivit fel på vägen, det har ändå passerat från läkare.. morfar.. svärmor.. sambo.. mig.

Tack för tipsen med, det ska jag tänka på att ta med!
Svar på tråden Ta med mindre barn till sjukhuset för ett sista ”hejdå”?