• SmultronCupcake

Gravid och ska på bröllop hur bortförklarar man sig?

Vi är bjudna på bröllop och är gravid i v6 och ska på annan fest om bara någon helg.

Hur kan man säga eller göra för att det inte ska bli misstänksamt?

Självklart kan man vara nykter ändå men vill ändå ha lite tips.

Både bröllopet och festen är väldigt nära där vi bor så att jag säger att jag ska köra är inget alternativ.

• Svar på tråden Gravid och ska på bröllop hur bortförklarar man sig?
  • Bjoer
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-08-22 15:24:29 följande:
    Jag förstår inte varför du ska behöva ljuga och bortförklara varför du inte dricker? "Jag känner inte för det" är en godtagbar anledning.
    Jo, man kan tycka det men det hindrar inte varenda jävel från att bli misstänksam.
  • Anonym (HH)
    Bjoer skrev 2019-08-22 15:25:57 följande:
     ha med eget alkoholfritt som man fyller glaset med då och då så man kan dricka på riktigt.
    Så gjorde min fru när hon var ny-gravid. Hennes väninna tyckte hon var en hejare på att dricka. "Det är bara du och jag som super på riktigt".
  • Anonym (Anonym 666)
    Bjoer skrev 2019-08-22 15:26:51 följande:
    Jo, man kan tycka det men det hindrar inte varenda jävel från att bli misstänksam.
    Helt rätt, men det är ju inte deras business. Folk är vana att vara så öppenhjärtiga hela tiden, man har ingen skyldighet att dela med sig av allt, särskilt nåt så privat. Det kan man också påpeka om folk börjar pika en, på ett lagom sansat sätt så klart.
  • Bjoer
    Anonym (Anonym 666) skrev 2019-08-22 15:37:45 följande:
    Helt rätt, men det är ju inte deras business. Folk är vana att vara så öppenhjärtiga hela tiden, man har ingen skyldighet att dela med sig av allt, särskilt nåt så privat. Det kan man också påpeka om folk börjar pika en, på ett lagom sansat sätt så klart.
    Fast det spelar ingen roll om det inte är deras bussiness. Vill man undvika misstankar måste man spela spelet. Flört
  • Anonym (Anonym 666)
    Bjoer skrev 2019-08-22 15:41:27 följande:
    Fast det spelar ingen roll om det inte är deras bussiness. Vill man undvika misstankar måste man spela spelet. Flört
    Äh, orka x) Sitta o fejka en hel kväll, inte kunna njuta ordentligt av firandet osv. Näe man säger att man inte känner för det och även om folk är nyfikna så kan man ställa frågan "varför undrar du det?" och oavsett svar bara säga "jaha". Fortsätter de då så kan man bara påpeka att det är lite opassande, särskilt på någon annans bröllop.
  • mallalala

Skulle också låtsasdricka. Ingen annan har koll på hur mycket du har i glaset. Däremot tyckte jag det var jobbigare med maten. Vet du om det är trerätters eller buffe. Kan vara jobbigt om det serveras typ rökt lax till förrätt eller rött kött till huvudrätt. Det skulle stressa mig mer. Man kan ju liksom inte låtsasäta.

• Aamon

Jag valde bara alkoholfritt. Punkt. Sa att jag inte var sugen på alkohol bara.

Skulle någon utbrista att vinet var "sååå gott" så är det väl bara att du tar en klunk och säger nja. Känns ibland som att en klunk avdramatiserar det hela och folk slutar ifrågasätta. Och en klunk är ingen fara om du är gravid.

• Anonym (Tina)
    Anonym (S) skrev 2019-08-22 14:46:08 följande:

För mig har det lättaste varit att låtsas dricka. Gå runt med vin i glaset, byta med min mans halvt urdruckna osv. De gånger jag tankat nej till alkohol med olika förklaringar har jag blivit däremot påkommen :)

Håller med. Var på midsommarfest men hade köpt alkoholfria briska samt drack jordgubbssaft ur vinglas och låtsades att ert var rose. Ingen ens misstänkte att jag var nykter och blev chockade när dom fick veta. Så beror ju på hur serveringen ser ut på bröllopet. Under middagen får man väl låtsas dricka och din man får dricka upp åt dig. Om det sen är att man beställer dricka i baren får du väl beställa en läsk eller alkoholfritt?
  • Anonym (Ida)

Du kan säga att du äter Alvedon och därför undviker alkohol. Alvedon tillsammans med alkohol Kan ge livsfarliga leverskador. När jag var gravid och skulle på fest så ljög jag och sa att jag ätit Alvedon i några dagar för ryggvärk och därför inte vågade dricka för att skydda levern. Tog tom två Alvedon vid ett tillfälle bara för att bättra på lögnen. Frågade folk i efterhand och det var ingen som hade misstänkt något.

• Anonym (ssk)
    SmultronCupcake skrev 2019-08-22 14:51:18 följande:
    Jag tänkte på urinvägsinfektion med först så kanske får bli det i alla fall på bröllopet
    Det är ju så genomskinligt. Man kan absolut ta ett glas vin när man äter antibiotika, det vet ju de flesta. Bättre att så fall tacka ja, men inte dricka av vinet. 
  • Fjäril kär

Allt beror lite på hur du mår också. Ibland kan ju ett illamående och reaktion på lukt och smak avslöja en oavsett hur vattentätt idé man än kan ha.

• Anonym (Vinälskare)
    Jag förstår inte varför du ska behöva ljuga och bortförklara varför du inte dricker? "Jag känner inte för det" är en godtagbar anledning.
    Det beror väl på hur man dricker annars?
    Som jag t ex, spottar inte i glaset och tar gärna ett par glas vin flera dagar i veckan. På fester vet folk att jag gillar att prova drinkar, olika ölsorter och att jag älskar vin.

Ingen jag känner skulle tro att jag inte känner för att dricka. Ingen.

Utöver det så är det inte farligt att dricka ett glas vin oavsett graviditet eller inte.
  • Anonym (Jenny)
    Man kan ju tycka att det borde vara så enkelt, men det är det tyvärr inte. En vän till mig tackade nej till alkohol på ett bröllop nu i sommar, för att hon helt enkelt inte kände för att dricka. Tre-fyra veckor senare tar hon ett graviditetstest som är positivt.  När hon nu berättade om graviditeten för ett par personer så sa både att dom visste det. När hon undrade hur dom kunde veta så berättade dom att en person från bröllopet hade sagt till dom att hon var gravid.. Bröllopet var ca en vecka innan hon hade ägglossning och hon var alltså inte gravid under bröllopet.
  • Anonym (Ally)

Kanske för dig, men för flertalet hade det nog höjts både ett och annat ögonbryn om man sagt det.

När vi var på fest och jag var nygravid frågade min smidiga (?) man vad alla runt bordet ville ha, sen drog han iväg till baren och kom tillbaka med en Loranga till mig. Kan ju säga att det var ute på byn samma kväll.
Svar på tråden Gravid och ska på bröllop hur bortförklarar man sig?