RÅKAT ÄTA EN KALLRÖKT ÖLKORV - är gravid och dör av panik
Någon annan som gjort något liknande men fått ett frisk barn??? Snälla? Vad ska jag göra nu??? Hjäääälp :( Är i vecka 7.
Någon annan som gjort något liknande men fått ett frisk barn??? Snälla? Vad ska jag göra nu??? Hjäääälp :( Är i vecka 7.
jag åt mycket som livsmedelsverket inte rekommenderade hela graviditeten.. min dotter är frisk.
Jag åt! Och min son är en fullt frisk buse!
Oroa dig inte.
Risken är liten.
Jag åt varmrökt lax samt pastrami ett par gånger.
TACK för era svar och att ni inger hopp och en smula lugn trots att jag fortfarande känner mig orolig :( Tack!
Fast det berodde ju inte på vad dom åt. Det handlade om att de bland annat utsatte barnen för passiv rökning och la dom på rygg, samt att man inte fick göra abort hur som helst ifall barnet skulle födas med missbildningar. Man kunde heller inte se missbildningar på ultraljud.
Nu för tiden har vi så mycket kontroller under graviditeten så att vi får reda på om fostret har en missbildning ganska snabbt, och då gör dom flesta abort. Den möjligheten fanns som sagt inte på den tiden.
För bara 3 år sedan var det ryggläge som gällde. Har det ändrats igen?
Angående ts. Jag följde rekommendationerna från livsmedelsverket bortsett från på mtt eget bröllop som skedde i v 20. Då åt jag medvetet både ost och skinka som man inte ska äta. Just i detta nu sitter min fullt friska 3,5 åring bredvid mig.
Gör ditt bästa att följa rekommendationerna men stressa inte när det blir fel. Det är en väldigt liten risk även när man äter fel.
Jag tröck i mig 5 kallrökta korvar när jag var gravid. Runt samma veckor som du, kanske något senare (men ändå tidigt i graviditeten så jag hade inte fått in hur jag skulle äta än). Min BM sa: Jaha? Blev du sjuk? Mådde du dåligt?
Och eftersom jag varken mådde dåligt eller blev sjuk av det så sa hon att då var det ingen fara!
Jag släppte ångesten då.
Du behöver inte vara orolig
Jag tröck i mig 5 kallrökta korvar när jag var gravid. Runt samma veckor som du, kanske något senare (men ändå tidigt i graviditeten så jag hade inte fått in hur jag skulle äta än). Min BM sa: Jaha? Blev du sjuk? Mådde du dåligt?
Och eftersom jag varken mådde dåligt eller blev sjuk av det så sa hon att då var det ingen fara!
Jag släppte ångesten då.
Åh, lyllos dig som klarade dig så bra! Skönt att höra att det går att klara sig trots att man ätit ölkorv. Men grejen är, jag är redan sjuk sedan en tid tillbaka. Kraftigt förkyld, huvudvärk och dålig i magen. Så jag kommer liksom inte kunna upptäcka om jag blir sjuk eller inte. Men jag har precis fått nys om att man kan få göra ett blodprov så jag ska försöka få göra det!!! Verkar vara svårt men ska verkligen försöka motivera dom på MVC och VC.
Sök hjälp innan barnet föds. Du kommer aldrig klara av att vara mamma om du är så orimmligt orolig att bli sjuk av lite ölkorv.
Oron för ditt barn kommer fortsätta även efter graviditeten.
Är du hypokondriker?
Jag vill bara hälsa alla att mitt barn fyller 1 år imorgon. Hon överlevde korven... ;) Kram!
Jag vill bara hälsa alla att mitt barn fyller 1 år imorgon. Hon överlevde korven... ;) Kram!