• Anonym (Eva)

Ha råd

Hur har ni andra haft råd att separera? Menar man måste ju köpa ett helt nytt hem, hade ni massa sparpengar eller hur gjorde ni? Känns som det kommer bli hur dyrt som helst.

• Svar på tråden Ha råd
  • Fjäril kär

Inte måste man köpa allt nytt? Du har väl med dig hälften vid separationen?

Jag köpte en ny säng och en bäddsoffa. Sen hade jag med mig resten från skilsmässan. Kompletterade med lite småsaker från Ikea, secondhand och skänkta saker från vänner och bekanta.

Man får sprida ut eventuella kostnader.

• Anonym (Eva)

Vi har ju inte dubbel uppsättning av allt nu och delar vi på det måste vi ju ändå köpa nytt så båda får hela hem. Vi hjälps ju åt. Men begagnat absolut!

• Anonym (Anna-Lena)
    Anonym (Eva) skrev 2019-09-01 10:29:17 följande:

Vi har ju inte dubbel uppsättning av allt nu och delar vi på det måste vi ju ändå köpa nytt så båda får hela hem. Vi hjälps ju åt. Men begagnat absolut!

Fast det är ju var och ens egna ansvar att komplettera sitt nya hem. Så här funkar det ju för alla vid separation.

Min man behöll dubbelsängen och jag tog soffan och den sov jag i tills jag hade möjlighet att köpa en ny säng. Första tiden får man kompromissa med sig själv innan man fått ihop ett helt hem.
  • EKOW

När jag och mitt ex separerade så tog det runt 4 månader innan jag hittade ett nytt boende för mig och barnen, på dess månader så hann jag spara 20kr där jag kunde köpa ett bord,soffa osv.

Köpte allting nytt, men självklart så kan man köpa begagnade saker också. 

• EKOW
    EKOW skrev 2019-09-01 10:53:29 följande:

När jag och mitt ex separerade så tog det runt 4 månader innan jag hittade ett nytt boende för mig och barnen, på dess månader så hann jag spara 20kr där jag kunde köpa ett bord,soffa osv.

Köpte allting nytt, men självklart så kan man köpa begagnade saker också. 

20000kr *
  • Anonym (asdf)

Men behöver inte allt på en gång om man inte har råd. Man kan köpa allteftersom. Och begagnat är billigt.

• Anonym (A)
    Anonym (asdf) skrev 2019-09-01 11:59:21 följande:
    Men behöver inte allt på en gång om man inte har råd. Man kan köpa allteftersom. Och begagnat är billigt.
    Håller med
  • Anonym (Ellen)

Jag bara gjorde det. Flyttade till hyresrätt (dyr sådan hos en privatvärd, men jag hade inte så mycket att välja på direkt). Efter att huset såldes köpte jag en bostadsrätt. Jag har en i mina ögon bra lön (38 000 kr innan skatt) så mig har det aldrig gått någon nöd på.

• Anonym (Q)

Man gör det bara. Det tig lång tid innan jag hade fullt möblemang i min lägenhet efter separation. Men fixade det viktigaste. Barnens rum, en billig soffa, begagnat matbord och stolar. Hade redan säng och bokhyllor..

Sen typ gardiner, mattor, överkast, blommor, tavlor, sängbord och annat sånt fick komma lite pö om pö.

• Anonym (Linda)

Vi bodde i hus, som vi inte hade så mycket lån på. Så exet köpte ut mig och jag köpte lägenhet med de pengarna plus nytt lån. Jag såg till att ha pengar kvar till möbler, husgeråd osv. Jag fick också en del husgeråd osv.

Om man bor i hyreslägenhet så är det nog bra om man har en slant på banken. Har man inte det får man dela lika på bohaget, och sedan komplettera främst genom att få saker gratis. Många människor (släktingar, jobbarkompisar osv) har grejer de inte använder men som de inte kan med att slänga, som de gärna vill se komma till användning. Det finns också skänkessidor på Facebook etc. Sedan får man köpa nya saker när man har råd.

• Anonym (S)

Skänkessidor på Facebook och höra med folk omkring. Folk brukar alltid ha något som de vill bli av med om man börjar prata om flytt. I efterhand kan man köpa nytt om man vill.

Svar på tråden Ha råd