• Anonym (PE)

Telefonsamtal på andra förälderns vecka

Jag och min man separerade för några månader sen, vi har två barn som är 3 och 5 år. Vi föräldrar har en bra dialog tycker jag, vi kan umgås och prata och tom skoja lite och är båda noga med att aldrig säga något negativt om den andre framför barnen. Omställningen för barnen är såklart väldigt stor ändå med varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa.

Sedan en kort tid tillbaka träffar jag en man som också är skild och har barn, dock äldre (mellanstadieåldern). Han ringer dem (eller de honom) varje kväll och säger god natt när de är hos sin mamma. Jag har därför börjat fundera på hur vanligt det är att man ringer sina barn på den andres vecka. Själv slits jag mellan dåligt samvete för att jag inte hör av mig mer när de är hos sin pappa och någon slags tanke om att de kanske bara kommer att börja sakna mig om jag ringer, eller att jag stör dem i läggningsrutinen eller något annat.

Deras pappa vet att de gärna får ringa till mig (och jag vet att han är ok med att de ringer honom när de är hos mig) om de saknar mig eller bara vill prata med mig. Men jag tar liksom nästan aldrig initiativ själv när de är hos sin pappa.

Hur gör andra? Hur tycker ni att mitt resonemang låter? Allt är fortfarande nytt och jag känner att jag inte riktigt hittat formerna för det nya livet än.

• Svar på tråden Telefonsamtal på andra förälderns vecka
  • Drottningen1970

Så länge barnen uppskattade det och det inte framkallade längtan och oro hos barnen så är det i min värld självklart att man har nån slags kontakt dagligen med sina barn.

Jag är mamma 100% av tiden även om mina barn är någon annanstans

• Anonym (Ifred)

Min son var 2 när vi separerade och de första åren ?kunde? han inte prata i telefon. Han blev typ helt tyst och ibland ledsen. Så vi skapade aldrig den rutinen ser ringa och prata. Om han är hos sin pappa en hel vecka som han brukar vara någon gång på sommaren ringer jag alltid någon gång och kollar läget. Annars bara när jag vill något.

• Anonym (Mamma till 3)

Är mina barn inte hos mig så ringer inte jag till dem.

De kan ringa om det är något speciellt, om de blivit sjuka och vill komma till mig etc.

Men jag ringer inte och säger godnatt eller så de veckor de är hos sin pappa. De få gånger jag gjort det har de blivit ledsna och vill inte vara kvar där .

Så för deras skull låter jag dem ha pappatid ostört

• Anonym (A)
    Drottningen1970 skrev 2019-09-03 22:59:17 följande:
    Så länge barnen uppskattade det och det inte framkallade längtan och oro hos barnen så är det i min värld självklart att man har nån slags kontakt dagligen med sina barn.
    Jag är mamma 100% av tiden även om mina barn är någon annanstans
    Håller med
  • BDN

Man får väl vara lyhörd för barnens behov och det beror ju också lite på hur gamla barnen är. Om barnen uttrycker sig vilja prata med den andra föräldern så låter man ju såklart barnet göra det. Men uttrycker barnet inget sånt behov så tycker jag inte man behöver känna något "måste" att göra det, man kan vara en bra och närvarande förälder ändå. Är det längre vistelser borta från den ena föräldern så kan man ju som förälder ringa någon gång då och då, men en vanlig vecka har väl barnen antagligen fullt upp som det är med skola, kompisar och aktiviter :)

• Giftskåneman

Precis efter skillsmässan ringde barnen mamman för att säga god natt, men blev värre och värre, hon ringde direkt vi kom hem och ungarna fick äta i skift och den andra tala i telefon, stoppade detta ofog ganska snart.

• Grabben76

Jag är lite i samma sits som du TS, nyskild och med en 8-årig dotter. Funderar också på det där ibland om hur nära man ska vara när hon är hos mamma. För min del tänkte jag prova med att ringa eller FB när jag vill något på hennes telefon (som hon får använda inomhus där det finns wi-fi), så får hon istället ringa mig oftare om hon saknar eller ska visa något m.m. Sen i början kanske man kan komma förbi varandra med lite korta ärenden eller äta ihop etc så ses man lite naturligt om än kort ändå..  

Svar på tråden Telefonsamtal på andra förälderns vecka