• Desperation

Förstoppad 6-månaders, helt desperat

Är helt desperat efter tips och råd!

Har en 6-månaders som nyligen konstaterats förstoppad, men vi får ingen hjälp och han sover helt uselt sen födelsen. Han har varit jättegasig hela livet och jag har uteslutit mjölkprotein i två omgående, ca 6 v åt gången utan jättestor effekt. Har alltid haft svårt att bajsa, har fått krysta mkt och vi har använt fispipar för att hjälpa honom. Initialt i livet vaknade han och ammade ungefär varannan timme, men då somnade han snabbt om så det var ändå acceptabelt. Men nu vaknar han lika ofta, om inte oftare, är jättemissnöjd, slänger sig hit och dit och försöker prutta utan effekt. Inatt barn han tex vaken mellan 2-4 förutom de 6 gånger som han ockaå ammade. Jag håller på att gå itu, får ta alla nätter och kan inte sova igen något på dagarna. Vi har också en treåring i trotsåldern som gör att jag kroknar snart. Min sambo är en klassisk man som inte tror på någon typ av allergi eller dylikt...han gav tex barnet fil som smakis medan jag uteslöt mjölk. Vi har ett uselt förhållande dessutom.

Nu har vi fått rådet att ge klyx dagligen plus movicol, men sonen har ändå inte bajsat själv mer än tre gånger på 1,5 mån. Ger minimalt med smakisar för att han inte ska bli mer förstoppad, men inget vi gör verkar funka. Vi klr fispipar, magläge, roterande jävla babysitter, allt. Har försökt ge ersättning till kvällen om han nu egentligen är hungrig, men han blir bara sämre. Jag är desperat efter hjälp, men ingen tar mig på allvar. Sitter här och gråter medan jag skriver.. snälla, finns det någon som varit med om liknande? Vad gjorde ni och varför hade er bebis problem?

• Svar på tråden Förstoppad 6-månaders, helt desperat
  • Fialotta75

[quote=79906134][quote-nick]Desperation skrev 2019-09-16 20:22:28 följande:[/quote-nick]@Fialotta75 Vad mysko att båda dina barn har problem! Vet man varför? Upplever du att movicol funkar bättre än laktulos? Bra idé det där med pottan, ska testa det vid nästa klyxomgång. Hur gick det att introducera fast föda för dina barn? Här blir det nämligen mkt större problem bara han luktar på mat...så att avsluta amningen snart känns som en avlägsen dröm liksom..

@Lucia Tack för tipset, har försökt och det blev VM i gasattacker tyvärr..

@Umayma Funderar på att fråga om man kan testa laktulos istället då det är svårt att få i honom den stora mängden movicol eftersom han bara ammar. Tyvärr är ju laktulos mer gasbildande vad jag förstått.. Vet ni varför han har det så besvärligt?[/

Var inga stora problem att introducera fast föda men det var tack vare forlax. Min upplevelse är att Movicol är MYCKET effektivare än laktulos. Forlax och Movicol är mkt nära besläktade preparat (innehåller båda makrogol men lite olika salter) och min barnmottagning hävdade att forlax var absolut bäst. För yngsta krävdes utöver 8g forlax/dag också resulax (litet klyx) nästan varje dag då bajset blev stenhårt av den fasta maten.

Jätteviktigt att bajsa regelbundet med hjälp av mediciner via munnen och rumpan om det behövs. Blir ändtarmen för utspänd av bajs är detskadligt för bajsreflexen. Medicinerna är inte farliga.

Vi har nog ngn knepig tarm i familjen för jag är likadan. Behöver oxå medicin.

• Umayma113

Laktulos innehåller laktos som även finns i bröstmjölk. Enligt fass kan man få gasbildning men den går över efter nån dag.

Men det hade min son inget problem med, laktulos och magdroppar var vår räddning då vår son skrek nätterna och även vissa dagar igenom pga smärta.

• Lucia2019

Men jisses stackars liten! Jag önskar att jag kunde göra något, verkligen!! Tänker på er Gråter

• Desperation

@HeidiHR Ska genast testa pottan, tack för tipset!

@hemligmamma Har provat att rapa honom flera gånger under matning då han äter väldigt fort. Tyvärr utan effekt. Men intressant (och förstås trist för er!) med allergierna. Fick ni göra pricktest för att komma fram till det? Hur gammal var barnet då i så fall?

@loveuforever Har också kört stenhårt mjölk- och äggfritt, utan resultat tyvärr. Testade tom att bara äta torsk och potatis en vecka för att verkligen utesluta allergener, men då blev han ännu sämre, eventuellt pga min mjölk blev för tunn. Eller han kanske är allergisk mot torsk, lyckosten..???? Tyckte BVC att det var ok att du bara ammade i ett år? Som jag förstår räcker tex inte järnet i bröstmjölken längre än 6 mån och det är bla därför man ska börja äta mat då. Men skönt om det funkade för er!

@Umayma Har börjat med laktulos idag! Var ju inga problem att få i startdosen 5 ml, jämfört med 120 ml movicol. Får väl se hur natten blir...känns numera gruvsamt inför varje natt.

@Fialotta Ska tänka på det där med forlax, att det verkar funka bättre. Hade lite svårt att få i honom all movicol då han enbart ammar och inte tar flaska så idag har han fått laktulos. Hör hur han ligger och knorrar nu..????????????

@Lucia Tack, vad gullig du är!

• Desperation

Tänkte bara säga att barnläkaren ringde idag och vi har fått remiss till gastro iallafall. Känns jättebra, förutom att sambon förstås blev förbannad och hävdade att ?det enbart är en dosfråga på movicolet.? Han vill absolut inte att bebisen ska utredas, av någon anledning..

Tack så himla mycket för era berättelser, förslag och pepp, det värmer verkligen!

• Umayma113

Lycka till, fast när min son var 6 månader gick han från att äta ersättning till fast mat och då hade han 14 ml Lactulos som jag fick höja till 16ml i en vecka för att motverka förstoppningen som kom som ett brev på posten. 5 ml låter väldigt lite till en 6 månaders, prova ge 10 minst. Och lycka till, rekommenderar verkligen magdroppar också mot den gasiga magen.

• LittleSunshine84

Min son var kroniskt förstoppad från att han föddes och han är det än idag, 2.5 år gammal. Jag helammande -ändå förstoppad. Vid 4 månaders ålder på inrådan av barnläkare gick vi över till specialersättning för att vara säkra på mängden mat och vad den innehöll. Hjälpte vi inte honom med pysventil/klyx/microlax så tog det 19dgr innan han bajsade. Han var som nöjdast om han bajsade 1 ggr/dag.

Vi testade precis ALLT! Alla huskurer som finns, allt receptfritt och även medicin på recept. Jag uteslöt i princip allt.

Det som fungerade var pysventil och laxido jr. Forlaxen vägrade han. Du kan blanda angiven mängd i en av hans flaskor med ersättning alt med lite fruktpure. I perioder när vår son inte var så glad i den så räckte det med två msk fruktpure till en påse - det gjorde ändå nytta. Blanda och ge i spruta (sprutan man får till alvedonen är toppen), lättare än med sked, gärna när han ligger ner och lite i taget. Klyx fick vi i perioder för att rensa ut ordentligt när han var riktigt förstoppad. Då var det klyx i 7-10dgr som gällde.

Så sök till en läkare som är inriktad på barn. Bor du i Sthlm? Fortsätt med pysventil vid behov. Blanda ut medicinen i ersättning/välling/lite pure.

Lactulose kan hjälpa det hårda ut bättre, men laxido/movicol ändrar konsistensen och låter magen vila från förstoppningen på ett annat sätt.

Så här 2.5 år senare är min pojk utredd för mp/ägg/gluten etc men man hittar inget. Av mjölk blir han ändå en pruttballong :) fullkornsprodukter går inte att använda i tex välling, blir stopp på en gång då. Hans barnläkare sa att fullkorn är bra om barnets mage kan hantera det, annars är det omvänd effekt. Så han dricker fortfarande välling för 6 månaders.

• Fialotta75

Ta: du behöver inte lösa Movicol/forlax i så mkt som 120 ml vatten. Det har jag aldrig gjort. Till min 2-åring ger jag det i ca 80 ml vatten. Ger istället extra dryck vid sidan om så att alfa. Hon dricker m sugrör. I ditt fall kanske du kan amma extra för att bebis ska få i sig extra vätska. Jag ger forlax det första jag gör på morgonen när barnet är törstigt. Om din bebis är 6 mån kanske sitta i barnstol och skedmatas med forlax/Movicol är en lösning och sedan amma efteråt? 5 ml laktulos kommer nog inte att räcka. Jag fick successivt öka till 25 ml (uppdelat på 5 ml/måltid) utan särskilt bra effekt och med mycket gaser som följd. Laktulos innehåller sockerarter som ej kan brytas ned i människans tarm. Sockerarterna håller kvar vätska i tarmen och gör avföringen mjukare. Bakterier i tjocktarmen festar loss på sockerarterna och ger mkt gaser. Gaserna försvinner inte utan kvarstår tyvärr så länge behandlingen pågår. Movicol/forlax ger ej ökad gasbildning och gör dessutom avföringen mjukare än laktulos.

I tillägg till medicin kan du prova med övermoget päron, katrinplommon, mango, kiwi.

När ni får till en bra medicinering, pottsittning och mognare tarm kommer allt bli mycket bättre. Härda ut och kräv bra hjälp från vården!!

• Umayma113

Man kan få gasbildning av laktlos men den försvinner, annars beror det på något annat.

Seb ska man inte dela upp Lactulos på det sättet. Min bvc säger att man ska ge allt på en gång eller två gånger. Min son fick diarré när han fick allt på en gång så han får det i 2 omgångar. Kvällen och natten. Har fin avföring. Lite som kletigt mos.

• Fialotta75

[quote=79908644][quote-nick]Umayma113 skrev 2019-09-17 22:56:26 följande:[/quote-nick]Man kan få gasbildning av laktlos men den försvinner, annars beror det på något annat.

Seb ska man inte dela upp Lactulos på det sättet. Min bvc säger att man ska ge allt på en gång eller två gånger. Min son fick diarré när han fick allt på en gång så han får det i 2 omgångar. Kvällen och natten. Har fin avföring. Lite som kletigt mos.[/

Du får läsa på bättre. Gaserna försvinner ej vid laktulosbehandling för det ligger i själva preparatets natur - onedbrytbara sockerarter - att ge gasbildning. Det går utmärkt att dela upp dosen. Fått rekommendationen av barnläkare att ge till varje måltid. Blir resultatet diarré är mängden för hög och får minskas.

• Umayma113

Som sagt, gasbildning är en biverkning man kan få, långt ifrån alla får den. Den ska gå över annars ska man kontakta läkare.

Att dela upp dosen till varje måltid har jag aldrig hört talas om och enligt Fass ska man helst inta hela dosen på en gång på morgonen.

www.fass.se/LIF/product&nplId=19851108000076

Hursomhelst laktulos liksom alla andra läkemedel är inte universiella, allt passar inte alla. Man får prova sig fram. Min dotter kunde inte ha laktulos, min son kan inte vara utan den.

Svar på tråden Förstoppad 6-månaders, helt desperat