• Anonym (potatis)

Vilken ålder drack ni alkohol för första gången?

Vad är det vanliga så att säga? 13/15?

• Svar på tråden Vilken ålder drack ni alkohol för första gången?
  • Anonym (Nykteralkoholist)

Jag var 14 år när jag hade min första fylla. Fick smak för det direkt, älskade att vara onykter, slippa känna och tänka etc.

Idag har jag varit nykter alkoholist i 18 år!

• Pentra

Drack någon enstaka vanlig 0.25%-cider, köpt i den lokala affären, när jag var 18. Drack någon enstaka drink i 20-årsåldern. Därefter har det blivit någon enstaka alkoläsk någon gång ibl. Har aldrig varit full och tänker inte heller bli. Känner varken sug, behov eller intresse av att bli snurrig, fyllesjuk och tappa kontrollen över mig själv och vara en belastning för andra. Och vill heller inte känna mig begränsad och ofri pga alkohol och därmed inte få köra bil eller hoj och heller inte kunna få vara välkommen till jobbet. ... Jag vill inte vara alkoholpåverkad; jag vill vara fri och glad, vid mina sinnens fulla bruk, och ha kul i livet! ... Med vänlig hälsning, Pentra

• LFF

Om vi pratar alkohol från Systembolaget så var det Kopparbergs Äpple cider när jag var 18. Innan dess var det 0,25% från matvarubutiken. Förstod inte poängen med att prova något jag ändå inte fick köpa ute på krogen. 

Aldrig blivit full. Dricker inget annat än cider. 

• Smillefix

Min vuxna brorsa köpte ut öl till mig på finlandsbåten när jag var 14 år och skulle dricka för allra första gången, puckot köpte elefantöl och det var oväder dessutom så jag vacklade omkring på färjan och spydde som en kalv, ingen trevlig upplevelse. Andra gången några månader senare delade jag en 75:a vodka med några kompisar, satt på en parkbänk och blandade 50/50 groggar och hann väl dra i mig 4-5 st innan det small till. Resten av kvällen är en enda minneslucka med fragmentariska minnesbilder av mig spyendes på spårvagnen, en gubbe som blir arg för att jag spyr och min kompis som ska slåss med gubben som blev arg. Nästa minnesbild är hur jag ligger och kravlar på spårvagnsspåren i Bältesspännarparken med min kompis hängande i mitt ben, jag hör ett argt ringande och ser strålkastarna från en spårvagn som kommer emot oss och jag släpar upp mig och min kompis, fortfarande hängande i mitt ben, från spåren. Har inget som helst minne av hur jag kom hem men har en svag minnesbild av att jag står ensam på en kyrkogård i närheten av där jag bor och spyr i ett buskage.

Efter de här två mardrömskvällarna fick jag avsmak för sprit och drack inget förrän jag var 18. Har druckit måttligt sedan dess, har aldrig gillat att vara full och numera dricker jag ingen alkohol alls.

• Anonym (17)

Jag var strax över 17 och det jag provade var Aurora med sprite. Generade inte i någon fylla, snarare en kort berusning. Var ganska försiktig ett bra tag faktiskt.

• Anonym (myself)

Runt 15-16 skulle jag säga. Föräldrarna föreslog att jag skulle smaka på vinet första gången hemma för att se hur det känns och upplevs och i fall om jag blir väldigt full, så skulle jag vara ju hemma med mina kära och inte ute med främlingar. Aldrig fick nån smak för berusning - rättare sagt, hatar känslan, så jag dricker bara så länge det smakar gott och det brukar avta efter typ 3-4 klunkar vin

• Anonym (Helene)

Ibland fick jag smaka en liten sipp alkohol från mina föräldrars glas innan jag fyllde 18, men första gången jag faktiskt drack ett helt glas av nåt var jag 18.

• Mrs Moneybags

Jag var 15-16. Vi gick i gymnasiet, första ring. 

Jag har aldrig blivit bjuden av mina föräldrar innan jag var ca 20. Skulle inte ens vågat ta ett glas inför mamma innan dess. Skrattande

Nu är jag 48 och dricker sällan, kanske 2-3 glas vin i månaden på sin höjd. Lite mer under sommarsemestrarna. Min man dricker i princip noll. 

• Anonym (...)

14. Full första gången vid 15. Hoppas mina barn int3 blir som jag var... hade kunnat råka illa ut

Svar på tråden Vilken ålder drack ni alkohol för första gången?