• Anonym (Jobbigt)

Hur lyckas unna exet att det går bra mellan barnen och hans nya?

Jag och exet skilde oss efter 20 år, det var en hyfsat civiliserad skilsmässa. Mitt initiativ, jag ville ut från ett sedan många år dött förhållande.

Sedan dess har både jag och exet haft två "bommar" med varsin människa vi dejtat. Sedan hittade jag en underbar man som jag nu varit ihop med ett år, han är så djäkla bra både med mig och mina tonårssöner. Schysst och kul för mina grabbar att hänga med och de gillar honom väldigt mycket båda två.

Efter exets första "bom" har han nu hittat en kvinna som han hänger med som verkar fungera med barnen. Hans förra kvinna avskydde speciellt yngsta sonen, så logiskt fattar jag väl också att det är bra att sonen och denna kvinna fungerar. Men det känns ändå som att jag vill att han ska tycka illa om henne, jag tycker inte om att exet får den glädjen på något sätt.

Jag har inga problem att intelligensmässigt fatta att det är bra för våra barn att de går ihop med exets nya, men det är en helt annan sak att fatta det känslomässigt. Jag vet inte om det är för att jag hade det så djävla kämpigt med exet i så många år, att jag liksom inte vill unna honom att det går bra nu. Han är ganska knepig på många sätt mitt ex (han har blivit medveten om det själv) och jag var så satans leds på honom när jag lämnade honom. 

Också blir jag sotis på något sätt; att jag kanske ersätts på något sätt av hans nya - trots att jag logiskt fattar att det så klart inte blir så. Hur lyckas man "unna" honom helt osjälviskt att det ska gå bra och att barnen ska gilla att hänga med henne? Jag tycker det känns otroligt svårt faktiskt, mycket gammalt och infekterat bakom oss trots att det inte blev världskrig när vi skilde oss...

• Svar på tråden Hur lyckas unna exet att det går bra mellan barnen och hans nya?
  • Anonym (dig)
    TS har redan en ny man där allt är perfekt, för henne.

"Sedan hittade jag en underbar man som jag nu varit ihop med ett år, han är så djäkla bra både med mig och mina tonårssöner. Schysst och kul för mina grabbar att hänga med och de gillar honom väldigt mycket båda två."

Hon kan bara inte "unna" sitt ex att få ha detsamma eftersom hon tycker att hon hade det så dåligt med honom. Ungefär som att hon förtjänar att vara lycklig och ha det bra idag men inte han.

Det kan inte vara sunda tankar att gå omkring med. Så tänker man nog inte om man mår bra i sig själv, tänker jag.
  • Rudbeckius
    Anonym (yrle) skrev 2019-09-16 06:57:41 följande:

Tack för att du berättar! Jag tror världen skulle bli enklare att leva i om fler medgav dessa känslor. Som du säger, logiskt sätt förstår du men känslomässigt är du inte där. Du kanske inte behöver vara där heller? Känslomässigt. Vad skulle bli skillnaden om du låter dig ha dessa känslor och att du inte har dessa känslor? Vad är det du vill uppnå med att känna glädje för hans skull? Varför ska du? Han var ju en lort när han var ihop med dig, varför ska du bry dig att han har det bra helt plötsligt?

Att jag sa "tack" är för att jag är på andra sidan, jag är tillsammans med en man som har ett ex. Vad hon har ställt till det för oss. Saker som sonen har sagt till mig, saker som sonen och mamman har pratat om. Jag har påpekat det för mannen men han vill inte se det, men jag tror inte det har varit helt lätt för henne att se honom gå vidare och bilda ny familj, det hade varit enklare och förmodligen bättre om vi åtminstone hade kunnat nämna det vid dess rätta namn.

Jag tror att ditt ex har hittat någon som passade honom bättre, och att han har lärt sig av att vara gift med dig. Det gör säkert inte att det känns bättre för dig, du slösade en massa år med honom, ni har fortfarande barn ihop som ska bo växelvis, kärnfamiljen gick om intet. Men det är ju också så att du har inte full inblick i exakt allt som pågår i deras liv, lika lite som han har i ditt. Det kan ju vara så att även denna relation bommar. Hur skulle du känna inför det? 

Jag har aldrig varit i din situation men jag tror att jag skulle känna värst inför om barnen verkar gilla den nya. Det är också något som kände när jag gick in i relationen, att jag kände respekt för att det fanns en mamma. 

Bra skrivet. Hög igenkänningsfaktor. Fick leta efter tecken på att du inte är min sambo som skriver här..

Just denna rädsla att ens barn ska tycka om exets nya kärlek och en helt onödig och farlig skräck om att barnet ska tycka bättre om exets nya än sin egen mamma.. det finns nog som underliggande känsla hos mitt ex. Särskilt när hon märker hur enkelt och glatt en fungerande vanlig familj som min nya verkar ha det.

Hon har sannolikt vanlig personlighetsstörning inom s k kluster B, tillfällig efter skilsmässan eller kanske permanent. Kan inte bearbeta sorg, antisocialt beteende, drama queen, skyller allt på andra, ber aldrig om ursäkt och kan förstås inte försonas eller förhandla. Hon förtalar pappan inför barnen och håller dem onödigt avskild. De övertalas att aldrig träffa sin pappa mer, inte nånsin, trots gemensam vårdnad. Det är en plåga, en sorts psykiskt övergrepp. Det finns ingen hjälp att få tyvärr.
  • Ms H

Unna dina barn att det går bra istället. För visst är de värda bra relationer i sina liv?

• Anonym (Ett tag)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-09-15 19:37:39 följande:

Jag och exet skilde oss efter 20 år, det var en hyfsat civiliserad skilsmässa. Mitt initiativ, jag ville ut från ett sedan många år dött förhållande.

Sedan dess har både jag och exet haft två "bommar" med varsin människa vi dejtat. Sedan hittade jag en underbar man som jag nu varit ihop med ett år, han är så djäkla bra både med mig och mina tonårssöner. Schysst och kul för mina grabbar att hänga med och de gillar honom väldigt mycket båda två.

Efter exets första "bom" har han nu hittat en kvinna som han hänger med som verkar fungera med barnen. Hans förra kvinna avskydde speciellt yngsta sonen, så logiskt fattar jag väl också att det är bra att sonen och denna kvinna fungerar. Men det känns ändå som att jag vill att han ska tycka illa om henne, jag tycker inte om att exet får den glädjen på något sätt.

Jag har inga problem att intelligensmässigt fatta att det är bra för våra barn att de går ihop med exets nya, men det är en helt annan sak att fatta det känslomässigt. Jag vet inte om det är för att jag hade det så djävla kämpigt med exet i så många år, att jag liksom inte vill unna honom att det går bra nu. Han är ganska knepig på många sätt mitt ex (han har blivit medveten om det själv) och jag var så satans leds på honom när jag lämnade honom. 

Också blir jag sotis på något sätt; att jag kanske ersätts på något sätt av hans nya - trots att jag logiskt fattar att det så klart inte blir så. Hur lyckas man "unna" honom helt osjälviskt att det ska gå bra och att barnen ska gilla att hänga med henne? Jag tycker det känns otroligt svårt faktiskt, mycket gammalt och infekterat bakom oss trots att det inte blev världskrig när vi skilde oss...

Jag hade dessa känslor ett tag. Framförallt när mitt ex hade hittat en bra partner men inte jag. Nu när jag har ett bra förhållande. Så tycker jag bara att det är skönt att det funkar så bra med hans tjej och att barnen redan funkar bra med henne så att det inte blir för mycket för dem nu när även jag har skaffat en my partner som de ska lära känna och vänja dig vid. Allt för att barnen ska ha det bra.
  • Gena

Bara acceptera att du känner så.  Varje gång känslan kommer kan du trösta dig med att det är en naturlig mänsklig känsla, så kanske inte känslan stannar så länge varje gång den dyker upp. Med lite tur kanske det blir mer och mer sällan.

Så länge det inte spiller över i någon annas liv utan bara är något du känner innerst inne så spelar det ingen roll.

• Anonym (E.)

Jag mådde rejält dåligt, när min exman plötsligt skaffade flickvän. Då skulle vi inte fira jul och andra storhelger alla fyra längre (han och jag och barnen) som vi gjort under alla år efter skilsmässan, utan varannan jul o.s.v. skulle barnen fira med honom och den nya. Jag kan säga att den första julen jag satt ensam, och visste att det nu var HON som fick dela alla VÅRA jultraditioner, var inte kul...

Men någonstans så vande man sig, och jag uppskattade tiden då jag hade barnen mer än jag hade gjort innan. Blev en mindre tjatig och mer tacksam mamma, tacksam över att barnen FANNS och att de var hos mig just då i alla fall...

Vidare får man lära sig att uppskatta tiden UTAN barnen också. Tänka att man faktiskt har den där egentiden nu, som man längtade efter förr när man bodde med sina barn jämt. Plötsligt kan man gå ut en lördag kväll, utan att behöva göra upp det med maken, utan att vara orolig för att barnen ska upptäcka att man har druckit när man kommer hem. Sådana saker. 

• AnnaSthlm

Inget av det du känner är konstigt eller gör dig till en dålig människa. Jag tror att du gör klokt i att titta inåt, undersöka vad du har för oläkta sår själv. Ditt huvud rationaliserar medan ditt inre barn är sårat och ledset. Jag rekommenderar att du hittar en terapeut som du utforskar detta med. Dina tonårssöner hittar snart flickvänner, och det är en liknande process som kommer att sättas igång i ditt huvud då.

• Anonym (yrle)
    Rudbeckius skrev 2019-09-16 09:49:47 följande:

Bra skrivet. Hög igenkänningsfaktor. Fick leta efter tecken på att du inte är min sambo som skriver här..

Just denna rädsla att ens barn ska tycka om exets nya kärlek och en helt onödig och farlig skräck om att barnet ska tycka bättre om exets nya än sin egen mamma.. det finns nog som underliggande känsla hos mitt ex. Särskilt när hon märker hur enkelt och glatt en fungerande vanlig familj som min nya verkar ha det.

Hon har sannolikt vanlig personlighetsstörning inom s k kluster B, tillfällig efter skilsmässan eller kanske permanent. Kan inte bearbeta sorg, antisocialt beteende, drama queen, skyller allt på andra, ber aldrig om ursäkt och kan förstås inte försonas eller förhandla. Hon förtalar pappan inför barnen och håller dem onödigt avskild. De övertalas att aldrig träffa sin pappa mer, inte nånsin, trots gemensam vårdnad. Det är en plåga, en sorts psykiskt övergrepp. Det finns ingen hjälp att få tyvärr.

Jag vet inte om jag tycker att det är så konstigt att känna så, du verkar inte så trevlig heller, du verkar hålla upp din "nya familj" framför henne och säga "se hur bra det kan gå när inte du är med i den". Låter inte snällt.

Jag ville så klart vara familj med min sambo men jag såg inte att vi var en "ny familj" med hans barn. Han hade varit ensam med sin son växelvis i tre år innan vi träffades, de klarade den biten själva. (Hur man skapar sin plats i den ekvationen är ett annat spörsmål.)

Jag såg oss som en liten familj ibland men mer som att vi gjorde saker ihop alla tre.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (b) skrev 2019-09-15 19:54:08 följande:

Varför tvinga dig själv att unna eller förstå det känslomässigt?

Varför inte bara acceptera att det är såhär nu? och acceptera de känslor du har? varför försöka tillrättalägga dina känslor?

Så tänker jag också. Låt dig ha rätt till dina känslor och gör ingen grej av dem. Så länge du i ord och handling unnar dina barn denna nya relation så har du rätt till dina känslor inom dig.
  • Rudbeckius
    Anonym (yrle) skrev 2019-09-17 06:40:08 följande:
    Jag vet inte om jag tycker att det är så konstigt att känna så, du verkar inte så trevlig heller, du verkar hålla upp din "nya familj" framför henne och säga "se hur bra det kan gå när inte du är med i den". Låter inte snällt.

Jag ville så klart vara familj med min sambo men jag såg inte att vi var en "ny familj" med hans barn. Han hade varit ensam med sin son växelvis i tre år innan vi träffades, de klarade den biten själva. (Hur man skapar sin plats i den ekvationen är ett annat spörsmål.)

Jag såg oss som en liten familj ibland men mer som att vi gjorde saker ihop alla tre.
    Oj, du verkar inte så trevlig heller, men din analys är nog rätt typisk. Det var ett lite konstigt men intressant inlägg. Jag tror du har alldeles rätt, mitt ex uppfattar att jag visar upp min nya familj. Det betyder inte att det är så på riktigt.

Det är inte så jag menar på något sätt. Hon har dessutom ingen kontakt med mig så något verkligt upphållande av min nya familj är ju i praktiken omöjligt. Detta upphållande är i så fall helt och hållet i mitt ex huvud och hon har en sorts beteendestörning. Den är inte mitt ansvar alls längre efter skilsmässan för länge sedan. Hon får söka hjälp med sina inre problem, inte belasta barnen eller sitt ex med denna obearbetade bitterhet. Inte alls klokt att jag som ex ska trösta henne. Det var ju dessutom jag som lämnades för länge sedan.

Jag bara lever mitt liv så gott jag kan och är så snäll jag kan mot de människor jag bryr mig om i familj, vänkrets och på jobbet.

Hur menar du att jag skulle göra? Leva deppigt i evigheter som exet. Smyga med min nya familj och inte låtsas om dem? Hur skulle jag bete mig så att du skulle vara nöjd? Det låter som om du lägger allt ansvar på skilda män medan skilda kvinnor inte har eget ansvar? Det är ju en syn på könen som är mer än 170 år gammal?
  • Anonym (Du du du)

Vänta nu. Du lämnar honom. Du hittar en annan och blir lycklig. Och nu när situationen har löst sig och blivit bra för ditt barn hos honom så blir du sur? Vad är det med dig egentligen? Skärp till dig!

• Anonym (Relaprob)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2019-09-15 19:37:39 följande:

Lär dig att acceptera att du är en människa med alla mänskliga fel och brister. De enda som verkligen klarar av att vara osjälviska och unna andra är helgon och de flesta av oss (inklusive de som blivit helgonförklarad) är inte helgon utan människor av kött och blod. Det räcket gott om du klarar av att bibehålla en civiliserad relation. Det är fortfarande mer än de flesta människor klarar av.
  • Anonym (London)

Att erkänna sina "fula" tankar är första steget mot att bearbeta dem. Kanske kan du fundera på vad det mer kan vara för känslor som ligger bakom? Det kan vara allehanda rädslor bakom en känsla, inte bara den man omedelbart tror.

Att lufta "det fula" för någon och i ord beskriva det man känner kan också göra så att monstret krymper. De trivs allra bäst där det är mörkt och inlåst. Beroende på vilken relation du har kan det till och med vara idé att erkänna tankarna för ditt ex. (Utifrån vad du berättat här skulle det kunna låta: "Jag har dåligt samvete för att jag inte kan glädjas åt att våra barn går så bra ihop med din nya. Jag vill kunna känna det, men något i mig vill att du ska behöva kämpa så som jag har gjort." Men det beror på vilken relation ni har, som sagt. Riskerar du att få det vänt emot dig är det ingen idé.

Svar på tråden Hur lyckas unna exet att det går bra mellan barnen och hans nya?