• Anonym (.)

Vill separera men vill inte vara utan barnen

Jag älskar inte min sambo sen 15 år tillbaka längre. Tvivlar på att han känner nån vidare kärlek på det sättet för mig heller. Vi Har knappt ens kul längre. Inte så att vi plockar fram det bästa ur varandra. Vi är mer som två kompisar. Men tanken på på varannan vecka liv med barnen (2 och 4 år) får mig att må så fruktansvärt dåligt att jag tänker att jag ska "stå ut" tills dom är äldre. Fattar ju att det är en galen tanke. Men dom är så mammiga och sonen är väldigt känslig och har svårt för förändring så jag är rädd att "förstöra" honom. Och så rädd att dom ska känna sig övergivna av mig. Nån i liknande situation? Nån som tagit steget?

• Svar på tråden Vill separera men vill inte vara utan barnen
  • Anonym (suck)
    Anonym (Pia) skrev 2019-09-23 09:15:15 följande:
    Hon mår ju även dåligt över tanken att endast ha barnen 50% av tiden...
    Men ur barnens perspektiv, är det verkligen bättre att de lär sig att man som mamma ska stå ut med att bli bitter av ett ojämställt förhållande än att föräldrarna separerar? Föräldrarna är ju barnens främsta förebilder.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (suck) skrev 2019-09-23 09:23:42 följande:
    Men ur barnens perspektiv, är det verkligen bättre att de lär sig att man som mamma ska stå ut med att bli bitter av ett ojämställt förhållande än att föräldrarna separerar? Föräldrarna är ju barnens främsta förebilder.
    Vet vi att hon blir bitter? Vet vi egentligen alls hur TS känslor/uppförande blir beroende på om hon är kvar med sina barn i ett kompisförhållande eller lämnar, får träffa barnen 50% av tiden och ha väldigt dålig ekonomi ett tag?

Kan föräldrarna uppföra sig så tycker barnen det är bäst att dom håller ihop. Då har dom tillgång till båda sina föräldrar hela tiden samt att det är en fördel ekonomiskt för föräldrarna och därmed också barnen. 

• Anonym (suck)
    Anonym (Pia) skrev 2019-09-23 10:21:00 följande:
    Vet vi att hon blir bitter? Vet vi egentligen alls hur TS känslor/uppförande blir beroende på om hon är kvar med sina barn i ett kompisförhållande eller lämnar, får träffa barnen 50% av tiden och ha väldigt dålig ekonomi ett tag?

Kan föräldrarna uppföra sig så tycker barnen det är bäst att dom håller ihop. Då har dom tillgång till båda sina föräldrar hela tiden samt att det är en fördel ekonomiskt för föräldrarna och därmed också barnen. 
    Tja, risken är nog stor att hon blir bitter eftersom hon är så tydligt missnöjd med situationen. Dessutom märker barnen antagligen av att föräldrarna är olyckliga även om de försöker uppföra sig.
  • Anonym (Pia)
    Anonym (suck) skrev 2019-09-23 10:57:43 följande:
    Tja, risken är nog stor att hon blir bitter eftersom hon är så tydligt missnöjd med situationen. Dessutom märker barnen antagligen av att föräldrarna är olyckliga även om de försöker uppföra sig.
    Eller så blir det lättare med tillvaron när barnen är något större och hon kan ägna sig mer åt sig själv och ha en väldigt bra tillvaro fastän hon inte är stormande kär. Går man runt och gnäller över sin tillvaro så lär barnen märka nåt så klart, men uppför man sig normalt så gör dom inte det.
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-09-23 08:03:59 följande:
    Ja men då trivs ju du med det liv du lever nu. Det går ju inte att jämföra med någon som inte trivs. Om du hoppas varje dag att inget kommer ändras är det ju självklart att du inte ska ta initiativ till en förändring som skilsmässa.

Situationen för ts är ju en helt annan.
    Men jag undrar om TS förstår vad hon önskar och vad hon har att förlora. 10 år från nu, när hon sitter i det där nya förhållandet, som inte blev bättre än det förra, så kanske hon ångrar att hon gav upp det hon har nu. Det blir slentrian i alla förhållanden och det är inte lätt att ha roligt när barnen är 2 och 4. 

Jag trivs med mitt liv för jag jämför med ett liv som var slitsamt och jobbigt. Jag trivs med mitt liv för att jag njuter av lugnet. Om TS mest har tråkigt nu, så kan det bero på att hon inte haft det särkilt illa i sitt liv. Det hon kastar bort är kanske inte så dumt om hon hade haft mer att jämföra med. Nästa man hon träffar kanske är psykopat, det vet hon inte förrän några år in i förhållandet. 
  • Anonym (suck)
    Anonym (Eva) skrev 2019-09-23 17:32:43 följande:

Men jag undrar om TS förstår vad hon önskar och vad hon har att förlora. 10 år från nu, när hon sitter i det där nya förhållandet, som inte blev bättre än det förra, så kanske hon ångrar att hon gav upp det hon har nu. Det blir slentrian i alla förhållanden och det är inte lätt att ha roligt när barnen är 2 och 4. 

Jag trivs med mitt liv för jag jämför med ett liv som var slitsamt och jobbigt. Jag trivs med mitt liv för att jag njuter av lugnet. Om TS mest har tråkigt nu, så kan det bero på att hon inte haft det särkilt illa i sitt liv. Det hon kastar bort är kanske inte så dumt om hon hade haft mer att jämföra med. Nästa man hon träffar kanske är psykopat, det vet hon inte förrän några år in i förhållandet. 

Men det handlar ju inte om slentrian i förhållandet utan om att ts får dra hela lasset hemma utan att få uppskattning för det. Och vem säger att hon måste gå in i ett nytt förhållande?
  • Anonym (suck)
    Anonym (Pia) skrev 2019-09-23 11:10:13 följande:

Eller så blir det lättare med tillvaron när barnen är något större och hon kan ägna sig mer åt sig själv och ha en väldigt bra tillvaro fastän hon inte är stormande kär. Går man runt och gnäller över sin tillvaro så lär barnen märka nåt så klart, men uppför man sig normalt så gör dom inte det.

Eller så får hon fortfarande ta största delen av ansvaret för barn och hem i många år till och blir ännu mer frustrerad. Man kan så klart inte förvänta sig att vara himlastormande kär men lite krav måste man ändå få ha i ett förhållande.
  • Jordfelsbrytaren

Hade lite samma tankegångar innan min skilsmässa..

Jag vill dela med mig från eget håll skiljd sen 5 år, Bästa beslutet jag någonsin tagit! Hellre lyckliga barn på 50% en olycklig själv 100%. Dessutom märker barn om mamma och pappa inte mår bra. Tro mig hur väl man en försöker dölja det så begriper barnen mycket mer en vad man kan tro.

• Anonym (eli)
    Anonym (suck) skrev 2019-09-23 08:03:04 följande:

Så du tycker att bara för att man har småbarn måste man acceptera ett ojämställt förhållande? 1800-talet ringde och ville ha sin kvinnosyn tillbaka.

Ts, jag tror att om ni separerar blir det bättre för barnen än om du stannar och blir bitter. Du är trots allt en förebild för dem.

Vilket bra argument, är man inte tidsenlig är man bara att avfärda. Har du tänkt på att det kanske är tiden som är sjuk (och extrem)? Om du skulle råka tycka något som inte passar in i normen,är det då bara att avfärda?

Man behöver inte vltra sig i bitterhet för att man stannar och tar sitt ansvar(värden som tacksamhet osv borde som sagt få ett uppsving, då är blir det inte antingen lycka eller bitterhet som gäller).
  • Anonym (eli)
    Anonym (suck) skrev 2019-09-23 08:08:49 följande:

Hur bra är det för barnen att växa upp i en familj där det saknas kärlek mellan föräldrarna och mamman tvingas ta största delen av ansvaret för barn och hem mot sin vilja?

Att få behålla sin familj är bra. Att få behålla sitt hem är bra. Att slippa "stjärnfamiljer" är bra. Skilsmässor fuckar upp barn. De kan verka att ta det bra eftersom det till slut bara är att ge upp, de har ingen makt över sitt liv så vad ska de göra? Lägg sedan till det sociala arvet - en kedja av spruckna familjer. För att inte tala om hur att hålla ihop lär ut just lojalitet osv.

Och som någon annan sa, vänskap är inte kärlekslöshet.
  • Anonym (Stanna ett tag till)
    Anonym (eli) skrev 2019-09-23 20:33:12 följande:

Att få behålla sin familj är bra. Att få behålla sitt hem är bra. Att slippa "stjärnfamiljer" är bra. Skilsmässor fuckar upp barn. De kan verka att ta det bra eftersom det till slut bara är att ge upp, de har ingen makt över sitt liv så vad ska de göra? Lägg sedan till det sociala arvet - en kedja av spruckna familjer. För att inte tala om hur att hålla ihop lär ut just lojalitet osv.

Klokt inlägg.
  • Anonym (Y)

Statistik att skilsmässor fuckar upp barn ?

• Anonym (suck)
    Anonym (eli) skrev 2019-09-23 20:29:30 följande:

Vilket bra argument, är man inte tidsenlig är man bara att avfärda. Har du tänkt på att det kanske är tiden som är sjuk (och extrem)? Om du skulle råka tycka något som inte passar in i normen,är det då bara att avfärda?

Man behöver inte vltra sig i bitterhet för att man stannar och tar sitt ansvar(värden som tacksamhet osv borde som sagt få ett uppsving, då är blir det inte antingen lycka eller bitterhet som gäller).

Anonym (eli) skrev 2019-09-23 20:33:12 följande:

Jag är hundra procent säker att det är bättre för barn att vara skilsmässobarn än att växa upp med en förälder med dina äckliga ideal om kvinnor som hushållsslavar som ska hålla käften och vara tacksamma.
  • Anonym (eli)
    Anonym (suck) skrev 2019-09-23 21:12:27 följande:

Jag är hundra procent säker att det är bättre för barn att vara skilsmässobarn än att växa upp med en förälder med dina äckliga ideal om kvinnor som hushållsslavar som ska hålla käften och vara tacksamma.

Har du tänkt på att mina ideal är normen. Sverige 2019 är det inte. Så du menar att det är bara nu barn mått bra, trots att unga mår sämre än någonsin...?

Och var har jag skrivit ett endaste ord om att hålla käften eller att detta bara gäller kvinnor? Eller att kvinnor ska/bör vara hushållsslavar?
  • Anonym (suck)
    Anonym (eli) skrev 2019-09-23 22:32:23 följande:
    Har du tänkt på att mina ideal är normen. Sverige 2019 är det inte. Så du menar att det är bara nu barn mått bra, trots att unga mår sämre än någonsin...?

Och var har jag skrivit ett endaste ord om att hålla käften eller att detta bara gäller kvinnor? Eller att kvinnor ska/bör vara hushållsslavar?
    Så bara för att ojämställdhet är normen i världen så är det bra? Att du uppmanar dem som är missnöjda med fördelningen av hemarbetet att bita ihop och nöja sig innebär kvinnoförtryck eftersom det oftare är kvinnor som drar största lasset hemma.
    Sämre psykisk hälsa kan omöjligen bero på skilsmässor eftersom risken för skilsmässa inte ökat sen 1970-talet, se följande artikel:
    https://www.svd.se/tre-myter-om-skilsmassa-forskarna-avlivar

• Anonym (eli)
    Anonym (suck) skrev 2019-09-24 09:42:21 följande:

Så bara för att ojämställdhet är normen i världen så är det bra? Att du uppmanar dem som är missnöjda med fördelningen av hemarbetet att bita ihop och nöja sig innebär kvinnoförtryck eftersom det oftare är kvinnor som drar största lasset hemma.

Sämre psykisk hälsa kan omöjligen bero på skilsmässor eftersom risken för skilsmässa inte ökat sen 1970-talet, se följande artikel:

www.svd.se/tre-myter-om-skilsmassa-forskarna-avlivar

Det jag försöker säga är att Sverige 2019 är extremt och således inget universalmedel. Mänskligheten har klarat sig och kört på en mer konservativ livsstil sedan näsan alltid. Nu har det ändrats och nu mår unga svenskar sämre än någonsin. Självklart är inte skilsmässor den enda anledningen till det, det har jag heller aldrig påstått, men att täppa till så många hål som möjligt är förstås bra.

Som jag sa tidigare så kan barn dessutom till synes klara sig. De har ingen makt över sitt liv och att då protestera gör bara ännu ondare. Man resignerar. Prick exakt alla skilsmässobarn jag känner vittnar om detta. Och skilsmässobarn som mina vänner känner och deras vänner etc. Lägg till det sociala arvet och hur samhället påverkas av spruckna familjer.

Och vad hade du tänkt dig att forskningen skulle visa i Sverige? Varifrån är det pengarna till forskning kommer.....?

Du kan vara 100 % säker på din sak,men jag är 100% säker på att, förutsatt att det inte förekommer exempelvis misshandel eller hot, så är det bästa för barnen att familjen håller ihop. Ännu bättre om det blir normen så att föräldrarna faktiskt har vett att jobba på situationen. Nu presenteras vi bara med ett alternativ - att lämna.
  • Jennej

Kan tillägga att jag är en av dem där min mamma stannade och kämpade. Hon höll god min och klagade aldrig, men jag som barn (särskilt från 10-årsåldern och uppåt) förstod ändå att hon inte mådde bra. Hon stannade för att hon trodde det var det bästa för oss (min bror och mig) och för att vi hade haft det tuffare ekonomiskt. Jag som barn önskade många gånger att de faktiskt skulle skilja sig, för att jag ville att alla skulle få må bättre. Hon kämpade på tills vi flyttat hemifrån, sedan skilde de sig när jag var 25 och min bror 22. En enorm lättnad, faktiskt.

Nu är jag själv där. I ett kärlekslöst förhållande där sambon inte vill göra någonting. Bitter, sur och orkeslös är han. Noll engagemang i barnens uppfostran, aktiviteter, kompisar mm. Vill aldrig följa med på någonting och frågar inte om hur vi haft det när vi varit iväg på något. Oftast är det bara jag och barnen. Jag gör allt underhåll av huset hemma, planerar och utför, medans han är ?man of the year? om han bygger Lego med sonen en kvart en gång varannan vecka ungefär. Jag är otroligt ?ensam? i den här relationen och varenda gång jag tar upp något möts jag av sura miner och noll förändring. Vill bara ut ur den här relationen och slippa bli neddragen av hans bitterhet och h O ändå står jag här och velar om jag verkligen ska ta steget. Endast 2 anledningar håller mig kvar i tvekandet;

1) Jag kommer missa 50% av mina barns uppväxt. 50% av tiden kommer jag inte finnas där för dem och ge dem den kärlek och trygghet de behöver. Den ångesten skriker i mitt hjärta. Hur ska jag någonsin hitta till att det ska kunna kännas ok?

2) Jag är rädd att sambon inte ska klara av sina 50% på ett bra sätt. Han har dåligt tålamod och blir lätt arg på äldsta sonen. De bråkar ofta om minsta lilla och sambon tjatar ofta på äldsta sonen. Till följd av det ser han äldsta sonen som besvärlig och ägnar hellre rolig tid åt lillebror. Sambon och jag pratar ofta om att han medvetet måste ge äldste sonen fem gånger mer kärlek, men det håller bara någon dag eller två innan det är tillbaka i samma gnäll, bråk och tjat igen. Jag är rädd att detta förvärras om jag inte finns där och kan avlasta och avstyra. Rädd att äldsta sonen ska känna sig mindre värd än lillebror i sin pappas ögon och växa upp med en känsla av att inte duga och att inte vara älskad..... Rädd att när han inte får kärlek av sin pappa så finns inte jag längre där för att väga upp......

• Anonym (.)

Jag, som startade tråden, är nu separerad sen ca 10 månader tillbaka. Jag har varit på botten men är nu på väg upp igen. Har mycket kvar att bearbeta då det inte direkt var varken en smärtfri separation eller ett smärtfritt förhållande. Det är inget annat en ett evigt lidande att vara ifrån barnen 50% av tiden. Folk säger att det blir bättre med tiden, men jag vet inte. Det enda jag vet är ett det var 100% rätt beslut. Även om jag har mått skit, och fortfarande gör vissa dagar, har jag också fått känna av en lycka som jag inte känt på många många år. Jag känner mig fri. Och jag känner att jag håller på att hitta tillbaka till mig själv.

• Anonym (S)
    Anonym (.) skrev 2021-01-28 21:39:41 följande:

Jag, som startade tråden, är nu separerad sen ca 10 månader tillbaka. Jag har varit på botten men är nu på väg upp igen. Har mycket kvar att bearbeta då det inte direkt var varken en smärtfri separation eller ett smärtfritt förhållande. Det är inget annat en ett evigt lidande att vara ifrån barnen 50% av tiden. Folk säger att det blir bättre med tiden, men jag vet inte. Det enda jag vet är ett det var 100% rätt beslut. Även om jag har mått skit, och fortfarande gör vissa dagar, har jag också fått känna av en lycka som jag inte känt på många många år. Jag känner mig fri. Och jag känner att jag håller på att hitta tillbaka till mig själv.

Hej, så bra du vågade ta steget! Jag har själv nyligen skilt mig och känner att mitt beslut var helt rätt. Men känner precis som du, att jag saknar barnen och tycker det är ensamt. Är liksom inte van vid att vara ensam. Samtidigt skönt med återhämtning och att kunna göra precis det jag vill varannan vecka. Tänker vi alla går igenom en fas där vi vänjer oss nu. De har det bra hos sin pappa, de har det bra hos mig. Antagligen får vi det bästa av två världar.
Svar på tråden Vill separera men vill inte vara utan barnen