• Anonymsju

Är det här verkligen OK beteende av en pedagog?

Hej,

Skulle vilja höra om detta är "normalt" och vad ni tycker om saken.

När jag lämnade min son i fm på förskolan så kände jag direkt av stämningen och den var inte bra. De flesta barn grät och pedagogen satt vid datorn, en vikarie satt i ett hörn av rummet och var bara tyst, medans en tjej från mellanstadiet som praktiserar hade några glada barn runt sig.

Så min första fråga - har ni varit med om att när ni lämnar era barn så märker ni att "det här var ingen bra dag för pedagogerna" ?

När jag gick in i hallen, (där dom också har rummet dom byter blöja.) Så var den andra ordinarie pedagogen där och hälsade inte på mig. (Osäker på om hon såg mig) Hon höll på att torka en liten tjej på kanske 2,5-3 år som jag förstod hade kissat på sig.

Jag satt o klädde av min son ytterkläderna så hörde hur pedagogen tilltalade tjejen, och jag reagerade på hur opedagogisk hon var. Flickan grät jättemycket.

Pedagogen sa saker som

- Du ser va tråkigt, nu fick vi gå in för att du kissade på dig

- Du kan inte vara så envis, då blir det såhär

- sluta gråt nu, du kan ju prata ordentligt

- nu måste vi tvätta matten eftersom du kissade på den

- såhär kan vi inte ha det, du måste ju ha blöja på dig. Det här funkar ju inte.

- så nu får du ha blöja på dig, så får du ha trosorna över annars händer det igen.

Allt sa hon med en kall skuldbeläggande ton.

Jag fattar att dom kan ha riktigt stressiga dagar, men är det där verkligen okej av en pedagog?

• Svar på tråden Är det här verkligen OK beteende av en pedagog?
  • Giftskåneman

Låter som flickan vägrat blöja mer än en gång med samma reultat, aning hårt sagt, men nog som du säger, skitdag på jobbet.

• Gameofthrones

Det låter som flickan har gjort så förut, men det är inte ok och "skuldbelägga" så. Jag tror att det kan vara dålig stämning det brukar vara så i tantplatser ( kvinnor) det är därför man ska försöka ha mer män i dagis/ fsk /skola. Då blir inte det här dåliga stämningar i rummen ingen skitsnack mm.

Ta upp det om det händer fler ggr. Prata med fsk chefen eller kommunen ( om det är kommunal plats) på privata samba sak där.

.

• Anonymsju
    Giftskåneman skrev 2019-09-19 16:15:00 följande:

Låter som flickan vägrat blöja mer än en gång med samma reultat, aning hårt sagt, men nog som du säger, skitdag på jobbet.

Ja det lät inte som första gången. Men varför blir man så "upprörd" av det som pedagog, jag kan mer förstå att man som förälder kan tycka det är jobbigt att kämpa med att ens barn ska bli blöjfri.
  • Anonymsju
    Gameofthrones skrev 2019-09-19 16:23:04 följande:

Det låter som flickan har gjort så förut, men det är inte ok och "skuldbelägga" så. Jag tror att det kan vara dålig stämning det brukar vara så i tantplatser ( kvinnor) det är därför man ska försöka ha mer män i dagis/ fsk /skola. Då blir inte det här dåliga stämningar i rummen ingen skitsnack mm.

Ta upp det om det händer fler ggr. Prata med fsk chefen eller kommunen ( om det är kommunal plats) på privata samba sak där.

.

Kändes verkligen som man klev rakt in i en negativ stämning. Tycket det är så jävla oproffsigt att det ska bli det när man arbetar med barn. Av någon anledning tar man får givet att dom som jobbar där strävar efter samma sak..
  • viseversa

Omg detta hade jag mailat chefen om. Främst hur elak kärringen var mot den lilla flickan. Och skuldbeläggande. Och sätta på ett uppenbart "torrt" barn blöja igen är så sjukt kränkande. Sen även personalens om hellre satt vid datorn än tog hand om ledsna barn. Hade detta hänt mig hade jag dock tagit upp det på plats och sen gått hem med mitt barn igen. INTE okej beteende alls och det ska inte viftas bort. Att dom har dåliga dagar ska INTE gå ut över barnen.

• Mammablå

Kontakta förskolechefen.

Det där är inget att blunda för.

Jag jobbar på fsk och jag hade inte accepterat det på min arbetsplats eller på mina barns förskola.

En tanke också. Borde datorn verkligen stå i barngrupp? Ett kontor vore ju mer lämpligt, när man ändå inte är närvarande pedagog...

Svar på tråden Är det här verkligen OK beteende av en pedagog?