• Anonym (Fundersam)

Lss kontaktperson utnyttjar bekant

Hej! Jag är bekant med en person som har en kontaktperson. Vill höra vad ni anser om detta, om det ens är lagligt?

Kontaktpersonen har börjat göra olika svartjobb där min bekant får vara med och jobba. Rätt stora projekt och rätt tungt jobb. De kan hålla på hela kvällar till sent. Min bekant får inget för detta. Sen brukar de även åka ut i skogen och plocka bär och svamp som kontaktpersonen säljer. Kontaktpersonen träffar sällan hen och bara umgås utan det är alltid en baktanke med det. Det har varit såhär länge och i perioder har inte kontaktpersonen kunnat ses på flera månader trots att den får betalt från kommunen. Har pratat med min bekant om detta och sagt att kontaktpersonen utnyttjar, men hen är godtrogen och ser upp till sin kontaktperson. Min bekant har en utvecklingsstörning.

Det här kan väl inte vara okej? Tips på vad jag kan göra?

• Svar på tråden Lss kontaktperson utnyttjar bekant
  • Anonym (Inte ok)

Nej det är inte ok, det är utnyttjande och om hon får betalt för att vara på plats men inte är där så är det bedrägeri.

Jag tycker att du ska polisanmäla kontaktpersonen.

• Anonym (Fundersam)
    Anonym (Inte ok) skrev 2019-09-20 15:57:26 följande:

Nej det är inte ok, det är utnyttjande och om hon får betalt för att vara på plats men inte är där så är det bedrägeri.

Jag tycker att du ska polisanmäla kontaktpersonen.

Okej! Kontaktpersonen är på plats. Det är dom två som jobbar.
  • Anonym (Bjäller)

Nä det är anskrämligt!

Kontakta kommunens biståndshandläggare så de får reda ut det hela.

Att ta med ut för vardagliga saker är bra, men personen får inte tjäna pengar på det.

• Anonym (Anmäl nu)

Det är bedrägeri och olagligt att utnyttja någon i beroendeställning som denna person gör. Tycker du ska göra en anmälan till polisen och kommunen om det du vet.

• Anonym (Bjäller)

Sen kan jag oxå tycka att det kan vara klokt att överväga hur mycket denna personen betyder för din vän.

Det går inte att bevisa att han tjänat pengar eftersom det är svart.

Nästa gång han eller hon inte dyker upp på avtalad tid så måste kontaktpersonens chef kontaktas. Annars är det bara ord mot ord. Och de lär inte gå på din utvecklingsstörda väns version tyvärr.

Kan inte du bli kontaktperson istället? Ledsagare några timmar då och då?

• Anonym (Inte ok)
    Anonym (Bjäller) skrev 2019-09-20 16:52:28 följande:

Sen kan jag oxå tycka att det kan vara klokt att överväga hur mycket denna personen betyder för din vän.

Nästa gång han eller hon inte dyker upp på avtalad tid så måste kontaktpersonens chef kontaktas. Annars är det bara ord mot ord. Och de lär inte gå på din utvecklingsstörda väns version tyvärr.

Varför skulle de inte lyssna på ts vän bara för att han har en utvecklingsstörning? Dom lyssnar lika mycket på ts vän.

Och det brukar visst gå att bevisa på något sätt att han tjänar pengar svart.
  • Anonym (Bjäller)
    Anonym (Inte ok) skrev 2019-09-20 17:06:17 följande:

Varför skulle de inte lyssna på ts vän bara för att han har en utvecklingsstörning? Dom lyssnar lika mycket på ts vän.

Och det brukar visst gå att bevisa på något sätt att han tjänar pengar svart.

Nu är jag realistisk. Klart att de lyssnar. Men vems version går de efter? Vem rykte står på spel? Inte är det brukarens. Det är företaget eller kommunen som får sig en blåsning så det visslar om det om de erkänner det. Lättast att låtsas att kontaktpersonens version är den sanna. Så slipper de bekymra sig.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (Bjäller) skrev 2019-09-20 16:52:28 följande:

Jag funderar också lite på det. Tror inte kontaktpersonen skulle vara ärlig alls, känns lite som en skojare faktiskt. Om jag skulle anmäla så skulle min bekant bli väldigt besviken på mig, då hen verkligen gillar kontaktpersonen och aldrig skulle förstå varför jag anmält. Så vet inte vad som är bäst att göra.

Tror inte hen skulle vilja ha mig som kontaktperson
Svar på tråden Lss kontaktperson utnyttjar bekant