• Anonym (Orolig)

Min man vill knappt ha sex

Hej!

Som rubriken lyder...

Lever med en man sedan 3 år tillbaka. Vi har inga gemensamma barn, men ett barn var sedan tidigare förhållanden.

Min man har sedan cirka ett halvår tillbaka knappt velat ha sex. Det sker ca 1 gång i månaden. Ibland går det till och med 6 veckor emellan. Jag är orolig och ledsen över detta, han tycker att jag är tramsig. Jag tjatar inte för jag vet att det kan få en tvärtom effekt. Har försökt att prata med honom om detta men han har svårt för att prata och det enda jag får ut av honom är att han inte har stor sexlust och att det inte har med mig att göra. Men det har ju inte alltid varit så här?

Jag blir orolig över att han kanske egentligen inte älskar mig längre.

Någon med råd och erfarenhet?

• Svar på tråden Min man vill knappt ha sex
  • JbHemlis

Pröva något drastiskt? Föreslå öppet förhållande, trekanter eller sex med fler (om nu det är något som du själv tycker verka lockande). Ibland behöver det inte ens gå så långt att det blir verklighet utan enbart att prata om det kan sätta igång lusten igen.

• Anonym (Ellie)
    JbHemlis skrev 2019-09-28 17:35:00 följande:

Pröva något drastiskt? Föreslå öppet förhållande, trekanter eller sex med fler (om nu det är något som du själv tycker verka lockande). Ibland behöver det inte ens gå så långt att det blir verklighet utan enbart att prata om det kan sätta igång lusten igen.

Menar du att han kommer bli kåt av det eller att han ska känna sig tvingad till sex? Jag tror aldrig det är bra att tvinga fram sex iaf....och jag har svårt att tro att någon med låg sexlust är intresserad av att ha sex med ännu fler människor än sin partner...
  • Anonym (Hmm)

Jag hoppas verkligen att du får ordning på detta. Att leva i ett förhållande där man inte får utlopp för sin sexualitet är olidligt i längden.

Kan det vara så att han är stressad?

Gör du din del av hushållssysslona. Det är svårt för honom att få energi till sex om han behöver göra allt i hemmet.

• JbHemlis
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-28 18:05:11 följande:

Menar du att han kommer bli kåt av det eller att han ska känna sig tvingad till sex? Jag tror aldrig det är bra att tvinga fram sex iaf....och jag har svårt att tro att någon med låg sexlust är intresserad av att ha sex med ännu fler människor än sin partner...

Nej, absolut inte tvinga. Principen är ju den samma som att försöka hetta upp sexlivet med nya underkläder, fast mer avancerat. Ibland grundar sig minskad sexlust om slentrian där man i princip vänjer sig vid att inte ha sex och är nöjd ändå. Behöver inte innebära att man älskar, eller egentligen tänder på, sin partner mindre. Jag menar att det kan möjligen funka som en "omstart". Har hört från många (och har egen erfarenhet) där sexliv har exploderat genom att vidga vyerna. Självklart är det inte något för alla. Många kan definitivt inte tänka sig att ligga med någon annan än sin partner.
  • Anonym (Ellie)
    JbHemlis skrev 2019-09-28 18:24:21 följande:

Nej, absolut inte tvinga. Principen är ju den samma som att försöka hetta upp sexlivet med nya underkläder, fast mer avancerat. Ibland grundar sig minskad sexlust om slentrian där man i princip vänjer sig vid att inte ha sex och är nöjd ändå. Behöver inte innebära att man älskar, eller egentligen tänder på, sin partner mindre. Jag menar att det kan möjligen funka som en "omstart". Har hört från många (och har egen erfarenhet) där sexliv har exploderat genom att vidga vyerna. Självklart är det inte något för alla. Många kan definitivt inte tänka sig att ligga med någon annan än sin partner.

Fast just att bjuda in andra i sängkammaren kan nog ofta kännas lite hotande om man inte har så bra sex tillsammans speciellt om man är den som vill minst. I så fall är det nog bättre att försöka spicea upp sitt eget gemensamma sexliv privat först. Snygga underkläder, leksaker osv kan säkert vara spännande nog om man taggat av på så sätt som ts beskriver.
  • JbHemlis
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-28 18:27:48 följande:

Fast just att bjuda in andra i sängkammaren kan nog ofta kännas lite hotande om man inte har så bra sex tillsammans speciellt om man är den som vill minst. I så fall är det nog bättre att försöka spicea upp sitt eget gemensamma sexliv privat först. Snygga underkläder, leksaker osv kan säkert vara spännande nog om man taggat av på så sätt som ts beskriver.

Det är inte för alla och visst innebär det risker. I mitt/vårt fall funkade det dock utmärkt. Det var inte så att vi tog upp det första gången på en tisdag och hon låg med någon annan på onsdagen. Det var en lång process där själva fantiserandet och diskussionerna kring det hela kickade igång vårt sexliv. Vi öppnade upp oss för varandra på ett sätt vi inte gjort under de 10 år vi varit ihop. Men visst, det är kanske vettigare ett först testa på en butplug innan man tar steget och blir en fullfjädrad "slutwife" ;)
  • Anonym (Frustrerad)

Känner samma frustration, lever i ett samboförhållande å min sambo är inte intresserad av sex längre , det är nästan 1 år sen sist hon hade lust!

• Anonym (Orolig)

Vill påpeka att i övrigt har vi ett jättebra förhållande. Aldrig tjafs och oenigheter om hemmet och dess ?sysslor?. Självklart är vi oense ibland som alla andra men vi bråkar inte mer än ngn annan. Det enda svar jag får från hnm när jag har försökt prata om det är att han inte har så stor lust och aldrig har haft. Så ja, det är kanske som ngn svarade. Det är helt enkelt upp till mig och jag kan acceptera eller lämna.

• Smörjsmurfen
    Anonym (Anna) skrev 2019-09-28 13:05:06 följande:

Det kan vara otrohet med i bilden

Eller att hon städar för lite...
  • Anonym (Ståndet)

Det kan ju vara så att män som inte vill ha sex har svårt med erektionen och vill inte visa det för sin partner. I såna fall finns ju effektiva läkemedel

• Anonym (tyvärr)
    Giftskåneman skrev 2019-09-28 15:17:14 följande:

Kan du inte respektera han inte vill utan du ska diskutera?

Sex är ingen mänsklig rättighet.

Det är inte heller någon mänsklig rättighet att ens partner ska göra hushållsarbete hemma, men man har ändå rätt att bli besviken om han eller hon inte gör något i hemmet. Kan man inte prata om viktiga frågor i förhållandet fungerar man inte särskilt bra ihop.
  • Anonym (tyvärr)
    Anonym (Orolig) skrev 2019-09-28 20:33:13 följande:

Vill påpeka att i övrigt har vi ett jättebra förhållande. Aldrig tjafs och oenigheter om hemmet och dess ?sysslor?. Självklart är vi oense ibland som alla andra men vi bråkar inte mer än ngn annan. Det enda svar jag får från hnm när jag har försökt prata om det är att han inte har så stor lust och aldrig har haft. Så ja, det är kanske som ngn svarade. Det är helt enkelt upp till mig och jag kan acceptera eller lämna.

Du skriver dock att det inte alltid varit så här utan att det ändrades för ungefär ett halvår sen. Hur ofta hade ni sex tidigare?
Svar på tråden Min man vill knappt ha sex