• Anonym (Vill bli fri)

Be han flytta?

Jag och min sambo ska separera. Vi bor i en hyresrätt som kontraktet är mitt, kan han bo kvar så länge han vill eller tills han hittar ett annat boende eller kan jag säga att han har 3 månader på sig?

• Svar på tråden Be han flytta?
  • Anonym (12345)
    Anonym (Vill bli fri) skrev 2019-09-30 17:10:19 följande:
    Det har jag gjort, men han gör tyvärr inte det.
    Med andra ord han vill inte separera?
  • Anonym (Fulspel)

Eftersom enbart du står på kontraktet och han flyttade in senare skulle du med allra största sannolikhet få rätt till lägenheten vid en tvist. Du kan begära handräckning från fogden som någon redan skrivit.

Annars får du göra en fuling. Få honom att resa bort en helg eller en hel dag. Under den tiden flyttar du ut alla hans grejer. Hans saker packar du in i ett hyrförråd som du betalar för några månader framåt. Du ser till att byta lås, meddela hyresvärden att du tappat en nyckel och därför står för bytet. Du anmäler adressändring hos Skatteverket i hans namn. Adressändra till hans föräldrar eller i värsta fall till en slumpmässig adress på andra sidan stan. Ge nyckeln till förrådet till hans bästa vän alt skicka som rek till hans jobb.

• Anonym (12345)
    Anonym (Fulspel) skrev 2019-10-13 12:07:18 följande:

Eftersom enbart du står på kontraktet och han flyttade in senare skulle du med allra största sannolikhet få rätt till lägenheten vid en tvist. Du kan begära handräckning från fogden som någon redan skrivit.

Annars får du göra en fuling. Få honom att resa bort en helg eller en hel dag. Under den tiden flyttar du ut alla hans grejer. Hans saker packar du in i ett hyrförråd som du betalar för några månader framåt. Du ser till att byta lås, meddela hyresvärden att du tappat en nyckel och därför står för bytet. Du anmäler adressändring hos Skatteverket i hans namn. Adressändra till hans föräldrar eller i värsta fall till en slumpmässig adress på andra sidan stan. Ge nyckeln till förrådet till hans bästa vän alt skicka som rek till hans jobb.

Hon har redan rätt till lägenheten iomed att hon står på kontrakten, har har ingen rätt till den alls och kan inte göra några anspråk på den.
  • Anonym (nja)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 12:11:43 följande:
    Hon har redan rätt till lägenheten iomed att hon står på kontrakten, har har ingen rätt till den alls och kan inte göra några anspråk på den.
    I ytterst sällsynta fall kan han få den. 
    Anonym (Vill bli fri) skrev 2019-09-30 08:14:32 följande:
    Jo men han söker inte aktivt därför jag tänker om jag kan ge honom tre månader och sen efter dom tre månaderna vad händer då?
    TS, är han skriven där? Om inte kan du enklare byta lås och kasta ut honom. Men det är inte så himla lätt oavsett. Han kan ju anses ha bott där stadigvarande så det bästa är att ge honom ett uppsägningskontrakt där det står vilket datum han ska vara utflyttad och därefter byta lås ifall han inte flyttat ut då.  Han behöver dock skriva under kontraktet så du har bevis på att han har fått det. Skriv också in att han ska betala hyra dessa tre månader så att han inte smiter undan det. 

Snabbast är om du kan byta bostad med någon, apjobbigt men du blir av med honom direkt. 
    Gör det obekvämt för honom att bo kvar. Om ni inte redan har separata måltider så sluta med att göra mat till er båda. Tvätta inte hans kläder, köp bara mat till dig osv. 

Var borta så mycket du kan, ha kompisar hemma, be honom sova i soffan etc. 

Om han vägrar efter tre månader så kontakta kronofogden. Se till att han vet det också och att han vet att om han blir avhyst på det viset så är det oerhört svårt att få eget kontrakt sen. 

Om du orkar, skriv ut hyrasvärdarnas kontaktuppgifter till honom, de brukar finnas listade på kommunens hemsida och säg att han får kontakta alla och se vad som finns. Ge honom också olika alternativ som blocket, kvalster.se osv och säg att han får kolla där efter andra hand, inneboende osv. 
    Hjälp honom packa. Ta hem kartonger och börja, be honom fortsätta. Kanske blir det mer verkligt för honom då, att ni faktiskt ska separera. 

I värsta fall finns det ibland husvagnar att hyra på campingar, som man kan hyra månadsvis, eller årsvis. 

• Anonym (A)
    Anonym (Fulspel) skrev 2019-10-13 12:07:18 följande:

+1
  • Anonym (12345)
    Anonym (nja) skrev 2019-10-13 14:15:45 följande:
    I ytterst sällsynta fall kan han få den. 
    Anonym (Vill bli fri) skrev 2019-09-30 08:14:32 följande:
    Jo men han söker inte aktivt därför jag tänker om jag kan ge honom tre månader och sen efter dom tre månaderna vad händer då?
    TS, är han skriven där? Om inte kan du enklare byta lås och kasta ut honom. Men det är inte så himla lätt oavsett. Han kan ju anses ha bott där stadigvarande så det bästa är att ge honom ett uppsägningskontrakt där det står vilket datum han ska vara utflyttad och därefter byta lås ifall han inte flyttat ut då.  Han behöver dock skriva under kontraktet så du har bevis på att han har fått det. Skriv också in att han ska betala hyra dessa tre månader så att han inte smiter undan det. 

Snabbast är om du kan byta bostad med någon, apjobbigt men du blir av med honom direkt. 
    Gör det obekvämt för honom att bo kvar. Om ni inte redan har separata måltider så sluta med att göra mat till er båda. Tvätta inte hans kläder, köp bara mat till dig osv. 

Var borta så mycket du kan, ha kompisar hemma, be honom sova i soffan etc. 

Om han vägrar efter tre månader så kontakta kronofogden. Se till att han vet det också och att han vet att om han blir avhyst på det viset så är det oerhört svårt att få eget kontrakt sen. 

Om du orkar, skriv ut hyrasvärdarnas kontaktuppgifter till honom, de brukar finnas listade på kommunens hemsida och säg att han får kontakta alla och se vad som finns. Ge honom också olika alternativ som blocket, kvalster.se osv och säg att han får kolla där efter andra hand, inneboende osv. 
    Hjälp honom packa. Ta hem kartonger och börja, be honom fortsätta. Kanske blir det mer verkligt för honom då, att ni faktiskt ska separera. 

I värsta fall finns det ibland husvagnar att hyra på campingar, som man kan hyra månadsvis, eller årsvis. 
    Nej det finns ingen laglig grund för att han skulle få ta över kontraktet och hon måste flytta.
  • Anonym (nja)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 14:24:56 följande:
    Nej det finns ingen laglig grund för att han skulle få ta över kontraktet och hon måste flytta.
    Om han stämmer henne kan han få överta kontraktet om hyresvärden kan godkänna honom om hon anses ha bättre förutsättningar för att hitta en ny bostad. Det kan vara att hon har fler köpoäng, känner fler personer där de bor, har jobb men inte han osv. 
  • Anonym (nja)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 14:24:56 följande:
    Om han stämmer henne kan han få överta kontraktet om hyresvärden kan godkänna honom om hon anses ha bättre förutsättningar för att hitta en ny bostad. Det kan vara att hon har fler köpoäng, känner fler personer där de bor, har jobb men inte han osv. 
  • Anonym (C)
    Anonym (nja) skrev 2019-10-13 14:29:00 följande:

Menar fu att Tingsrätten sitter och bedömer sånt och kan bestämma över hyresvärden?
  • Anonym (12345)
    Anonym (nja) skrev 2019-10-13 14:29:00 följande:
    Vad skulle han stämma henne på menar du?
    vad hon har för förutsättningar, lön , köpoäng hur många hon känner spelar ingen roll.
    Man kan inte ta någon annans bosta på det sättet.
    Även om hyresvärden skulle vara kompis med honom så spelar det ingen roll, han kan inte bara ändra kontraktet.

Om så var fallet så skulle vi se folk ta över andra bostäder till höger och vänster.
  • Pierott
    Anonym (nja) skrev 2019-10-13 14:29:15 följande:

Men herregud nej. Hade dom stått på kontraktet båda två hade detta varit ett möjligt scenario. Nu står ts själv på lägenheten och exet kommer aldrig kunna vinna en sån sak.

Ts, som övriga skriver. Ge honom en skriftlig uppsägning av boendet, glöm dock inte att ta kopia om han väljer att slänga sitt ex eller riva sönder det. Skriv även i uppsägningen att om han inte flyttar efter 3månader kommer du kräva handräckning från kronofogden. Fram tills hans uppsägning går ut så håll dig hemifrån så mycket som möjligt, gör ingenting bekvämt för honom.
  • Anonym (nja)

Jag tänker inte ta över tråden genom att diskutera vad man kan och inte kan ang ta över hyreskontrakt. Jag vet vad som gäller, och som jag skrev i mitt första inlägg kring detta så är det ytterst sällsynt. 

• Anonym (Vill bli fri)

Det slutade med att jag lät honom ta över lägenheten och jag har fått en egen.

Tack för era svar.

• GGN
    Anonym (Vill bli fri) skrev 2019-10-26 10:27:13 följande:

Tack för era svar.

En bättre hoppas jag?
  • Anonym (Samm)
    GGN skrev 2019-10-26 10:37:36 följande:

En bättre hoppas jag?

Vad spelar det för roll i detta läget. Vill man slå sig fri så tar man vad som helst. Det är inte för evigt.

Skönt att du hittade en lösning Ts!
  • Anonym (12345)
    Anonym (Vill bli fri) skrev 2019-10-26 10:27:13 följande:

Tack för era svar.

Va skönt att det löste sig nu är du fri, får man fråga hur gammal du är?
  • GGN
    Anonym (Samm) skrev 2019-10-26 10:45:42 följande:

Vad spelar det för roll i detta läget. Vill man slå sig fri så tar man vad som helst. Det är inte för evigt.

Skönt att du hittade en lösning Ts!

Varför ge upp en skitfin lägenhet?
  • Anonym (Samm)
    GGN skrev 2019-10-26 15:18:38 följande:

Varför ge upp en skitfin lägenhet?

Var har Ts skrivit att hon gav upp en skitfin lägenhet?

Skicket har hon inte ens nämt.

Jag gav upp ett helt hus med alla saker, möbler och värdesaker för att bli fri från mitt ex. Det var det värt!
  • Anonym (Vill bli fri)
    GGN skrev 2019-10-26 10:37:36 följande:

En bättre hoppas jag?

Den har potential, skulle jag inte trivas ja då får jag söka mig vidare men det är skönt att jag snart har min egna och det ska bli skönt med en nystart där jag inte har flera minnen med honom.
Svar på tråden Be han flytta?