• Anonym (Förvirrad)

Ska jag stanna med sambon eller inte

Jag har haft vissa problem i min nioåriga relation. Vi har pratat om några saker många gånger under årens lopp men det har inte blivit bättre. Inte förrän nu när jag gjort en magsäcksoperation och börjat gå ner i vikt. Nu säger han att han vill ändra sig, att han älskar mig och att han är villig att göra vissa förändringar men inte allt. Jag är medveten om att ingen människa är perfekt och vissa saker vi har är bra men det som inte är bra är stora saker. Tex sexlivet och att han aldrig vill göra nåt utanför hemmet. Jag gav upp på att det skulle bli bättre i somras och började av en slump prata med en annan man.

Nu efter att vi pratat i fyra månader och träffats en del så har han lämnat sin sambo och har förhoppningar om att vi ska bli ett. Jag har känslor för denna mannen och vi är lika i mycket men jag ser några saker som inte är ultimat med denna mannen heller. Han har en skuldsanering i två år till. Samtidigt får han mig att må bra. Sexet har varit bättre. Vi kanske skulle vara bra för varandra.

Jag och min sambo bestämde oss för att separera för en tid sedan men jag har inte berättat att jag träffat någon annan. Tänkte bespara honom det också. Vi har bestämt att mäklare ska komma och värdera huset. Plötsligt mitt i ett gräl kände vi båda att känslorna för varandra inte var helt döda. Vi började båda gråta och jag började tvivla på om jag förhastat mig. Säger inte att det var rätt att inleda något innan jag avslutar det jag hade. Det var inte planerat och jag har aldrig gjort något liknande innan. Min sambo sa att han vill prata mer om det här med våran separation och att han inte vill längre. Jag vet inte vad jag vill. Jag sitter i ett urdumt läge och har känslor för båda. Hur ska jag göra? Hur skulle ni gjort?

• Svar på tråden Ska jag stanna med sambon eller inte
  • Anonym (E)

Hmm,, jag tycker att du ska fundera några varv till på ifall du verkligen har känslor för din sambo. Alltså såna känslor. Känslor man har i en romantisk relation, för en partner. Eller om det kanske är så att nio år är en väldigt lång tid att ha en person i sitt liv och så stor förändring är skrämmande? Hur vill du leva ditt liv med en partner? Känner du att du lever det livet med din sambo? Gör han dig glad? Lyfter han upp dig eller tvärtom? Denna nya man du träffar verkar du trivas ihop med men låter inte som att du är riktigt kär/förälskad eller väldigt intresserad av honom i alla fall. Jag kan absolut ha fel..vad söker du i ett förhållande? Älska, dela intressen, gå ut, ha kul, umgås osv eller söker du en person att vara med bara? Behöver du kanske vara själv ett tag? Känna efter, tänka efter ordentligt? Du kanske verkligen behöver fokusera på dig själv, ditt liv och dina känslor. Nio år är ju som sagt en lång tid. Du kan ju fortfarande umgås med nya killen och se vart det leder? Skulle ni bli väldigt kära å han visar sig vara en riktigt bra människa så kanske du kan bortse från de där sista 2 åren av skuldsanering,, hoppas du får lite ordning på allt. Låter jobbigt. Kram

Svar på tråden Ska jag stanna med sambon eller inte