• Livia27

Bjuda in till kalas för sina vuxna barn

En släkting till mig ordnar fortfarande släktkalas för sina vuxna barn och sin man. Barnen har flyttat hemifrån och är en bit över 20 år. Vad tycker ni om detta?

• Svar på tråden Bjuda in till kalas för sina vuxna barn
  • Mrs Moneybags
    LaFontaine skrev 2019-10-04 12:38:18 följande:
    Oj, så bitter du verkar vara. Mår du bra?
    Hahahaha! Ja, tack Skrattande

Trevlig fredag på dig!
  • Tom Araya
    Livia27 skrev 2019-10-03 09:36:29 följande:

En släkting till mig ordnar fortfarande släktkalas för sina vuxna barn och sin man. Barnen har flyttat hemifrån och är en bit över 20 år. Vad tycker ni om detta?

Jag ser inget större fel i det.

Jag har större delen av mitt vuxna liv bott själv och litet, då är det svårt att bjuda hem folk, så det har underlättat att istället kunna ordna med firande hemma hos mina föräldrar som bor i hus.

Sedan kan det såklart göras på ett mer curlande sätt...
  • Anonym (Hipp hipp hurra!!)
    Mrs Moneybags skrev 2019-10-04 10:04:02 följande:

Jag håller med dig TS, det är infantilt att låta mamma fixa kalasen när man är vuxen. Det handlar om såna människor som kommer låta sin gamla mamma göra saker åt dem hela livet, istället för att inse att de istället borde hjälpa sin mamma. 

Jag har blivit inbjuden till ett 50-årskalas av föräldrarna. Det är urlöjligt, men jag kommer att gå av olika skäl. En 50-åring kan ordna sitt eget kalas. Men jag antar att en del människor inte växer upp, helt enkelt. 

Jag tycker snarare det är infantilt att ta för givet att föräldrarna gör det för att man inte idds göra det själv. 

Kan bara se till min sambo. Hans mamma ordnar kalas för honom varje år, hon älskar att ordna kalas och man får slå på bromsen annars ordnar hon kalas för mig, grannens barn, sin katt, och ja alla omkring henne för hon älskar kalas, hon älskar att ordna kalas. Min sambo hade varit nöjd med att ha mina och sina föräldrar på middag och sen eventuellt ta en utekväll med kompisarna. Men för hennes skull så låter han henne ordna kalas, just för att hon blir glad av att göra det. Man skulle kunna tycka att det räckte med att vi samlas nästan hela familjen en gång i månaden minst men nej när det är kalas MÅSTE folk anstränga sig för att komma, vanlig söndagsmiddag är inte lika viktigt att man kommer på i hennes ögon. 

Sen är det ju bara närmaste släkten som är bjuden (min sambos syskon med partner deras barn och barnbarn) och de vet om hur hon är så finns nog ingen som skulle tänka något konstigt kring det.... 

• Anonym (Hipp hipp hurra!!)
    Anonym (Berit) skrev 2019-10-04 13:04:39 följande:

I en familj där man umgås och tycker om varann kanske det är mer naturligt att ställa till kalas men vi glömmer att det finns många olika familjekonstellationer där det inte finns den där gemenskapen och då blir det kanske inte så lätt.

Det är så typiskt familjeliv att folk genast ska trycka ner TS och sätta sig på sina höga hästar.

Ja, jag minsann, jag är så duktig !!!

Jisses vad du blir upprörd då... Om man inte vill gå är det väl bara att inte gå. Gillar man inte de som firas eller som anordnar det är det bara att låta bli att gå så svårt är det inte!

• Physalis
    Livia27 skrev 2019-10-04 06:54:16 följande:

Förtydligande:

Hon bjuder år efter år nästan tvångsmässigt in släktingar hem till sig för att fira sina utflugna vuxna barns födelsedagar. Barnen som flyttat hemifrån kommer alltså hem till föräldrahemmet för att bli firade, och åker sedan hem. De fixar ingenting, de bjuder inte själva in, det är mamman som gör det. Andra vuxna i familjen bjuder in till sina egna kalas som de själva fixar. 

Vad menar du med tvångsmässigt?

Ser fortfarande inget problem. Det är väl så det borde vara egentligen? Den som fyller år blir firad, istället för att få hästjobbet att hålla i ett släktkalas.
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Och???)

Vad ska vi tycka?

Kul för dom? Eller inte?

Bryr jag mig? Nej! Det borde inte du heller göra.

Get a life.

• nernu

Jag kommer säkert bli en en sån förälder själv. Älskar att överraska och fixa och fira andra. Känns lite konstigt att fira sig själv för mycket. Kan inte föräldrarna få göra det om de tycker att det är roligt så länge som födelsedagsbarnet tycker att det är okej?

• Gameofthrones
    Mrs Moneybags skrev 2019-10-04 10:04:02 följande:

Jag håller med dig TS, det är infantilt att låta mamma fixa kalasen när man är vuxen. Det handlar om såna människor som kommer låta sin gamla mamma göra saker åt dem hela livet, istället för att inse att de istället borde hjälpa sin mamma. 

Jag har blivit inbjuden till ett 50-årskalas av föräldrarna. Det är urlöjligt, men jag kommer att gå av olika skäl. En 50-åring kan ordna sitt eget kalas. Men jag antar att en del människor inte växer upp, helt enkelt. 

Du ska vara tacksam för det blir kalas och att du blir inbjuden att ngn bryr sig om dig. Verkligen. Va inte så bitter på livet. Ta borsta bort lite av sin bitterhet. Jag har varit med mkt i mitt liv och jag låter inte bitterheten ta över. Då är det ingen som vill umgås längre.

Att du går av olika skäl? Vad då arvet eller? ( förlåt men va tvungen och säga det)

Det är bara kul att ngn bryr sig.

Ha en bra helg,
  • flygrl
    Spagettimonstret skrev 2019-10-04 13:24:32 följande:

Exakt samma här!

Apropå seden så har jag läst på en amerikansk etikett-relaterad sida att det (där) anses vara dålig stil och pretentiös att hålla sitt eget kalas, utan det ska i så fall anordnas av partner eller (annan) familjemedlem.

Så då skulle det va korrekt med födelsedagskalas för vuxet barn som mamma bjuder in till men inte om det vuxna barnet bjuder själv? Eller har jag missförstått?

Roligt förresten att du också har en familj där man älskar att ses och ha trevligt ihop!
  • Spagettimonstret
    flygrl skrev 2019-10-05 12:39:46 följande:
    Så då skulle det va korrekt med födelsedagskalas för vuxet barn som mamma bjuder in till men inte om det vuxna barnet bjuder själv? Eller har jag missförstått?

Roligt förresten att du också har en familj där man älskar att ses och ha trevligt ihop!
    Precis! I alla fall i USA (om man kan lita på www.etiquettehell.com).

Jo, synd bara att släkten är utspridd över olika länder. Blir en del resande. Hade gärna setts oftare.
  • Gameofthrones
    flygrl skrev 2019-10-05 12:39:46 följande:

Det där är nog inte så jag är inte uppväxt så.( saksamma egentligen)

En standard för familjer i USA, det får inte förekomma besvikelser på högtider. Det är en sådan press på vem som ska ha störst bäst vackrast kalas oavsett barn vuxen.

Jag skulle bli ruinerad det ska vara så mkt grejer hela tiden när jag fyllde 5 ( som jag kommer ihåg själv) det var hopp borgar, pool, tema, mat, tårta, fullt med gäster och barn, det är skit jobbigt det där. Sen kommer man till tonåren då ska det vara mer bling bling, ny bil, pengar, poolparty, komma in på cheerleading, Hockey, NFL mm.

Här är det inte så. Tycker det är skönt och ha såhär. Man går bestämma själv lite mer. :)
  • Anonym (Sara)

Tänker att det är ganska vanligt om de vuxna barnen fortfarande är ganska unga och läser på universitetet och kommer hem till födelsedagen tex. Och om det då handlar om släktkalas.

Att ordna kalas åt sin patner är väl heller inget konstigt om man är medelålders eller äldre.. I många familjee är det fortfarande kvinnan som fixar sånt oavset om det är han eller hon som fyller år.

• Gameofthrones
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-05 14:16:25 följande:

Tänker att det är ganska vanligt om de vuxna barnen fortfarande är ganska unga och läser på universitetet och kommer hem till födelsedagen tex. Och om det då handlar om släktkalas.

Att ordna kalas åt sin patner är väl heller inget konstigt om man är medelålders eller äldre.. I många familjee är det fortfarande kvinnan som fixar sånt oavset om det är han eller hon som fyller år.

Håller med!
  • flygrl
    Spagettimonstret skrev 2019-10-05 14:06:20 följande:

Precis! I alla fall i USA (om man kan lita på www.etiquettehell.com).

Jo, synd bara att släkten är utspridd över olika länder. Blir en del resande. Hade gärna setts oftare.

Intressant. Fyndigt namn på den där sajten förresten...Etiquettehell..

Samma här med att släkten är utspridd, i vårat fall över 3 länder och 2 kontinenter. I Sverige är vi inte så många tyvärr...vi hade också gärna setts oftare.
  • flygrl
    Gameofthrones skrev 2019-10-05 14:14:02 följande:

Det där är nog inte så jag är inte uppväxt så.( saksamma egentligen)

En standard för familjer i USA, det får inte förekomma besvikelser på högtider. Det är en sådan press på vem som ska ha störst bäst vackrast kalas oavsett barn vuxen.

Jag skulle bli ruinerad det ska vara så mkt grejer hela tiden när jag fyllde 5 ( som jag kommer ihåg själv) det var hopp borgar, pool, tema, mat, tårta, fullt med gäster och barn, det är skit jobbigt det där. Sen kommer man till tonåren då ska det vara mer bling bling, ny bil, pengar, poolparty, komma in på cheerleading, Hockey, NFL mm.

Här är det inte så. Tycker det är skönt och ha såhär. Man går bestämma själv lite mer. :)

Det låter väldigt jobbigt med den pressen att allt ska va så storslaget och överdådigt. :/

När jag tänker på kalas tänker jag mer på att man ses och har trevligt ihop, särskilt när det är vuxna som firar. Med barn blir det ju automatiskt mer presenter och så men det år nog bra också för barnens skull inte låta det spåra ur fullständigt med alltför överdrivna arrangemang och presenter. Det viktiga är ju att man har varandra och bryr sig om varandra, att man lär sig uppskatta just det.

Bra du verkar ha hittat en vettig nivå nu på hur man firar utan massa press och ångest.
Svar på tråden Bjuda in till kalas för sina vuxna barn