• Decemberbebis2017

    Snart 2åring som äter dåligt

    Vår dotter på 1år och 10 månader, blir 2år i december äter dåligt. Det har verkligen gått upp och ner med maten. Hon har alltid varit liten. När vi vägde henne i juni så vägde hon 10.3 kg och 80.5 cm lång och när vi vägde henne i september vägde hon va 11 kg och 85 cm lång. Hon har alltså gått upp 1kg på 3 månader. Läkaren som vägde henne var inte orolig över vikten. Hon gick ner i vikt pga att vården inte tog oss på allvar då hon hade ständig hosta i 3-4 månader och de tillslut slutade med att vi bara fick i henne ersättning/välling men i mars fick hon astma medicin och det blev bättre. Hon började äta och ätit bra sen dess. Men för några dagar sen så vände de och nu äter hon dåligt.

    Till min fråga, vad kan man ge så att hon går upp i vikt? Vi försöker ge henne extra smör på mackan, i maten något mer? Ibland äter hon bara några tuggor av maten och vill inte ha mera, vad ska man göra?

  • Svar på tråden Snart 2åring som äter dåligt
  • Elin P

    Fråga om ni kan få remiss till en dietist. Och se till att ni får ett uppföljande läkarbesök för att få henne "frikänd" från sjukdomar och allergier. Hur är hon annars? Pigg? Glad? I så fall skulle jag inte oroa mig. Alla barn är inte stora och knubbiga. Ni kanske själva inte är så stora?

  • Decemberbebis2017

    Hon har inga allergier de har dom redan kollat upp pga astman. Hon är pigg, glad, smått gnällig och arg när hon inte får som hon vill men de är väl vanligt i denna åldern.

Svar på tråden Snart 2åring som äter dåligt