• Anonym (undrar)

Måste man betala underhåll?

Vi ska separera, ett barn ska vi ha växelvist och ett barn ska bo hos mig under helger.
    Vi har kommit överens han får hela barnbidraget för barnet som är hos mig på helger, så jag slipper men enligt lag, är det okej? Just pga jag har inte råd att betala och han tycker det är onödigt jag hamnar i skuld till försäkringskassan.

• Svar på tråden Måste man betala underhåll?
  • Sharper
    Anonym (undrar) skrev 2019-10-16 11:15:57 följande:

"4. Den andra föräldern ska betala till FörsäkringskassanNär du får underhållsstöd måste den andra föräldern betala tillbaka hela eller delar av underhållsstödet till Försäkringskassan."

står på deras hemsida t.o.m
    ja efter förmåga. Saknas inkomst behöver man inte betala tillbaka. Räknar dock försäkringskassan ut att man sa betala en viss summa så blir det en skuld till FK om man inte betalar.
  • Brumma
    Anonym (undrar) skrev 2019-10-16 11:15:57 följande:

"4. Den andra föräldern ska betala till FörsäkringskassanNär du får underhållsstöd måste den andra föräldern betala tillbaka hela eller delar av underhållsstödet till Försäkringskassan."

står på deras hemsida t.o.m
    Det gäller den del som försäkringskassan anser att du kan betala. Har du ingen inkomst, eller väldigt låg inkomst, beräknas du inte heller kunna betala. Då blir du inte heller betalningsskyldig.
  • Brumma
    Anonym (undrar) skrev 2019-10-16 10:51:18 följande:

Jag har inget jobb, ska söka försörjningsstöd och han är snäll med mig och vill inte sätta mig i skulder, när jag får ett jobb kommer vi dela mer.

Hade du ingen taxerad inkomst (eller väödigt låg) för yvå år sedan går försäkringskassan in och betalar hela summan...
  • Anonym (undrar)
    Brumma skrev 2019-10-16 11:23:03 följande:
    Hade du ingen taxerad inkomst (eller väödigt låg) för yvå år sedan går försäkringskassan in och betalar hela summan...
    Samlas det inte med tiden? Eller träder det i kraft först när man får jobb?
  • ventilera mera
    Anonym (-) skrev 2019-10-16 11:07:57 följande:
    Det är barnet man betalar till. Det är barnets förbannade rättighet!
    Men herregud, bara var tyst. Om föräldrarna har kommit överens om hur de ska lösa det så är det ju jättebra. Och man betalar inte alls till barnet, föräldern får pengarna för att försörja sitt barn och bara för att en förälder inte lämnar över en massa pengar till den andra så betyder det inte att barnet får mindre.
  • Brumma
    Anonym (undrar) skrev 2019-10-16 11:24:44 följande:

Samlas det inte med tiden? Eller träder det i kraft först när man får jobb?

Försäkringskassan räknar om vad man beraknas kunna betala varje år. Om du får ett arbete kommer det två år senare alltså märkas genom att din beräknade betalningsförmåga höjs och du får betala ett högre belopp (max belopp finns).

Såhär - om försäkringskassan beräknar att du kan betala hela underhållsstödet a 1573:- per månad (om barnet är under 11 år). Då blir du återbetalningsskyldig om du inte betalar. Du kan begära uppskov men skulden läggs på hög.

Om försäkringskassan å andra sidan beräknar att du kan betala tex 500:- av de 1573:- så betalar försäkringskassan resterande 1073:-. Dessa 1073:- blir du INTE återbetalningsskyldig oavsett om du får ett arbete eller inte. Om du däremot inte betalar de 500:- de beräknat att du skall betala så blir du återbetalningsskyldig dessa 500:-

Sedan har vi fallet där de beräknar att du inte kan betala något alls (min man hamnade där, då han var helt utan inkomst i några år). Då betalar försäkringskassan HELA summan och du blir inte återbetalninfsskyldig alls.

Men varje år (i februari om jag minns rätt) görs en ny beräkning.

Så - kolla med försäkringskassan. Har du varit arbetslös länge så kommer du inte behöva betala ngt i nuläget, men pappan kan ändå få ett underhållsstöd som hjälp till barnens försörjning.
  • Anonym (U)

Ska barnets förälder stjäla eller råna och ev. hamna i fängelse för att du ska bli nöjd?

Hur tänker du? Om du nu tänker...

Har man inga pengar kan man inte ge pengar till barnets andra förälder.
  • Tiina87
    Anonym (undrar) skrev 2019-10-16 10:46:34 följande:

Vi ska separera, ett barn ska vi ha växelvist och ett barn ska bo hos mig under helger.

Vi har kommit överens han får hela barnbidraget för barnet som är hos mig på helger, så jag slipper men enligt lag, är det okej? Just pga jag har inte råd att betala och han tycker det är onödigt jag hamnar i skuld till försäkringskassan.

Nej, klart du inte måste betala underhåll om ni kommer överens om att du inte behöver.
  • Tiina87
    Anonym (-) skrev 2019-10-16 10:50:12 följande:

Hur kan du inte ha råd att försörja ditt barn?

Du ska betala för barnet som bor helger hos dig. Men säger han att du inte behöver så behöver du inte.

Bara för att hon inte har råd att betala underhåll innebär inte per automatik att hon inte har råd med att försörja barnet.
  • Tiina87

Så länge barnet för husrum, mat och det nödvändiga det behöver så behöver man inte betala underhåll. Finns många separerade/skilda föräldrar som inte betalar underhåll för sina barn av olika anledningar men ändå klarar att försörja sina barn.
  • Anonym (C)

Vänd på det

Barnet oavsett ålder kostar pengar. Det är allt från blöjor, nya kläder, mat, försäkring, leksaker, utflykter osv
    Listan kan göras meterlång av alla utgifter man kan ha.

Även om man är restriktiv med utgifterna och snålar ordentligt så kostar barn pengar.

Du tycker att du slipper betala, men det är ju din skyldighet gentemot barnet.
    Att du finns där oavsett hur många dagar du träffar ditt barn eller inte.

Att du inte har någon inkomst idag så du inte har några pengar betyder inte att du ska ha så för alltid.
    Ge dig själv någon månad och lös din situation. Om du pluggar så plugga hårdare, ta fler ämnen per termin så du faktiskt kan bli klar tidigare. Sedan skaffar du dig det arbete du ska ha och ser till att betala ordentligt antingen genom FK eller direkt till den andre föräldern.
    Är det så fantastiskt att den andre föräldern har sådan bra ekonomi att du inte behöver betala till honom så sätt in en summa varje månad för sparande åtminstone.

Det är din skyldighet gentemot ditt barn att göra det bästa du kan, alltid.

• Tiina87
    Anonym (C) skrev 2019-10-16 13:17:11 följande:

Vänd på det

Barnet oavsett ålder kostar pengar. Det är allt från blöjor, nya kläder, mat, försäkring, leksaker, utflykter osv

Även om man är restriktiv med utgifterna och snålar ordentligt så kostar barn pengar.

Att du inte har någon inkomst idag så du inte har några pengar betyder inte att du ska ha så för alltid.

Ge dig själv någon månad och lös din situation. Om du pluggar så plugga hårdare, ta fler ämnen per termin så du faktiskt kan bli klar tidigare. Sedan skaffar du dig det arbete du ska ha och ser till att betala ordentligt antingen genom FK eller direkt till den andre föräldern.

Är det så fantastiskt att den andre föräldern har sådan bra ekonomi att du inte behöver betala till honom så sätt in en summa varje månad för sparande åtminstone.

Oavsett om ts betalar underhåll eller inte så kan hon mycket väl bidra till barnets försörjning.
  • Anonym (***)

Vänd på det

Vad menar du med "vänd på det"?

Jag tycker inte att det framgår att TS inte skulle göra allt hon kan för att få bukt med sin situation, tvärtom. Och hur TS och pappan löser försörjningen dem emellan angår ju inte någon annan.
  • Brumma

Vänd på det

Hon skriver inte att det är för alltid. Tvärtom att det är tills hon fått ett jobb..
  • Anonym (C)
    Anonym (***) skrev 2019-10-16 14:05:37 följande:
    Vad menar du med "vänd på det"?

Jag tycker inte att det framgår att TS inte skulle göra allt hon kan för att få bukt med sin situation, tvärtom. Och hur TS och pappan löser försörjningen dem emellan angår ju inte någon annan.
    Skriver man en tråd på fl så blir det en diskussion. Hur ts väljer att göra eller inte göra är helt upp till henne Det angår ingen annan.
    Brumma skrev 2019-10-16 14:39:25 följande:
    Hon skriver inte att det är för alltid. Tvärtom att det är tills hon fått ett jobb..
    Tycker mig se att jag skrev så också =)
    Tiina87 skrev 2019-10-16 13:19:03 följande:
    Oavsett om ts betalar underhåll eller inte så kan hon mycket väl bidra till barnets försörjning.
    Hur tänker du nu? Hon vill ju inte betala för hon har inte råd. Det kallar inte jag att bidra till försörjning.

• Tiina87
    Anonym (C) skrev 2019-10-16 15:00:22 följande:

Skriver man en tråd på fl så blir det en diskussion. Hur ts väljer att göra eller inte göra är helt upp till henne Det angår ingen annan.Tycker mig se att jag skrev så också =)Hur tänker du nu? Hon vill ju inte betala för hon har inte råd. Det kallar inte jag att bidra till försörjning.

Även ifall hon inte har råd att betala underhåll så kam fortfarande ha råd att efter sin egna förmåga bidra till sin barns försörjning. Huvudsaken är att pappan och hon är överens.
  • Anonym (C)
    Tiina87 skrev 2019-10-16 15:02:21 följande:
    Även ifall hon inte har råd att betala underhåll så kam fortfarande ha råd att efter sin egna förmåga bidra till sin barns försörjning. Huvudsaken är att pappan och hon är överens.
    Vet du ens vilka pengar det handlar om som ts skulle behöva betala till fk?
    Jämför den summan för att ta hand och se till att ens barn har det som barnet behöver inklusive allt då förstås.
    Ungefär samma summa.

Men du har helt rätt, absolut bästa är ju att ts och pappan redan är överens.
  • Tiina87
    Anonym (C) skrev 2019-10-16 15:08:57 följande:

Vet du ens vilka pengar det handlar om som ts skulle behöva betala till fk?

Jämför den summan för att ta hand och se till att ens barn har det som barnet behöver inklusive allt då förstås.

Ungefär samma summa.

Men du har helt rätt, absolut bästa är ju att ts och pappan redan är överens.

Vad spelar det för roll om ts och hennes ex klarar av att försörja sina barn under underhåll?
  • Tow2Mater

TS är kvinna, undrar som det låtit lika om TS var man och frågade samma sak...

Svar på tråden Måste man betala underhåll?