• bodimit

Hur länge får era tonåringar sova på helgen?

Min dotter (13) vill sova hur länge som helst på helgerna. fram till 14-15 kan hon sova men jag sätter stopp och väcker henne vid kl 11. Hon får ju svårt att somna på kvällen annars.
    Hur gör ni med era nyss blivna tonåringar får de sova hur länge som helst?

• Svar på tråden Hur länge får era tonåringar sova på helgen?
  • erikaABC
    Baren skrev 2019-10-26 20:17:52 följande:

Så länge dom vill. Dom får också gå och lägga sig när dom vill. Det är bara tider från söndagen till fredagsmorgon. Sen gör dom som dom vill. Men om vi ska någonstans på lördagsmorgon t.ex så säger jag till att imorgon ska vi iväg tidigt så se till er att lägga er i tid. Har inte varit något problem.

Vad brukar det bli för tider?
  • Baren
    erikaABC skrev 2019-10-26 21:27:07 följande:

Vad brukar det bli för tider?

Går och lägger sig runt 12. Går upp runt 11.

Ska vi något dagen efter brukar dom lägga sig tidigare.

Gör dom något speciellt typ spelar med sina vänner är dom uppe lite längre.
  • Postman

Så länge de ville, har aldrig brytt mig. Kan själv lätt sova till 10-11.

• Erkens mamma

Här sover de till 9 typ sedan tar de en lugn morgon. Många gånger vaknar de betydligt tidigare än så.

Har inte behövt väcka dem på helgen någonsin.

• bodimit

Era barn som vaknar tidigare då. 
    När brukar de gå och lägga sig? både på vardag och helg?

• nytt eller gammalt

Har alltid haft fri tid för läggning för min son (16 år). Och fri tid att vakna på helgen. Just nu innebär det att han lägger sig vid 22.30- 23 alla dagar och går upp 08.30 på helgen.

• GGN

Så länge de vill så länge de kommer upp på måndag morgon.

• Erkens mamma
    bodimit skrev 2019-10-27 09:08:37 följande:

Era barn som vaknar tidigare då. 

När brukar de gå och lägga sig? både på vardag och helg?

Går och lägger sig vid 22 på vardagar. Går upp vid 6,45 på vardagar för att börja skolan 8,00.

På helgen är det sängdags vid midnatt vanligtvis men händer att de somnar både tidigare och senare. Vi styr inte så mycket där.
  • Danitra
    cosinus skrev 2019-10-26 20:11:27 följande:

Tycker det är barnen med förmåga att sova länge som är okänsligast för tidsomställningar.

Två av mina sover alltid länge på helgerna. De är aldrig dödströtta eftersom de tar igen på helgerna om de sovit kasst på veckan.

Han som har svårt sova länge är däremot ett elände om han får för lite sömn.

För att svara på TS fråga så sover 15-åringen hur länge hon vill (morgonpigg och sover sällan längre än 8:30). 13-åringen och 9-åringen väcks vid 11 och 11-åringen stiger då tyvärr upp för tidigt men är vaken på kvällen med de som sover till kl 11 och blir därmed en liten tyrann efter några dagars lov. Sen börjar han långsamt vakna senare men en vecka är eg för lite lov för honom. Men men, det är så det är.

Man kan inte sova igen missad sömn under veckan. 
  • Mrs Green

Runt 10-tiden brukar jag väcka henne om hon inte vaknat självmant tidigare, det känns onödigt att vända på dygnet när det bara är två lediga dagar. På lov får hon däremot sova hur länge hon vill. 

• tossaliten

På helgerna brukar han få lägga sig när han vill men blir sällan efter 00. Brukar växla honom runt 9-10 eftersom han har medicin han ska ta inte allt för sent på dagen. Sedan brukar han käka frukost senast kl 11.

Han är 13 år.

Svar på tråden Hur länge får era tonåringar sova på helgen?