• tilde72

    Föräldrar lär barnen utfrysning

    Är så besviken, ledsen och arg.

    Disco på skolan och dottern hade ingen kamrat att gå med. Ena kamraten skulle åka bort och den andra hade bestämt med annan klasskompis att gå. Dottern ville gå med dem och vet att om hon frågade själv skulle hon kanske få ett nej av dem. Jag hörde av mig till ena flickans mamma och det bestämdes att mamman skulle åka med de tre tjejerna till discot och allt var bra.

    Dottern kommer hem efter skolan och är helt förtvivlad. Då har tjejerna sagt de vill vara själva där på discot. Jag kontaktar mamman igen för att förtydliga alltsammans. Dottern hon vill försäkra sig om att det inte är bara att gå tillsammans utan viktigt att de är tillsammans alls tre tjejerna på discot och ingen går själv där.

    Det går inte långt om förrän mamman hör av sig för att berätta att det skett ett missförstånd. Att de skulle gå dit alla tre ihop men sedan gå skilda vägar och inte hålla ihop med min dotter.

    Men hur är folk och hur fungerar vissa föräldrar... Inte undra på att barn blir lika som föräldrarna. De skulle gå dit men sedan inte hålla ihop. Vad sänder det för signaler egentligen...

    Jag hade ju sagt åt mitt barn att självklart ska ni ta med A och vara alla tillsammans.

    Jag hade markerat tydligt åt mitt barn att så här gör du inte. Kan ni inte vara tillsammans och du är dum mot din kompis stannar du hemma punkt slut. Det här gör mig arg för detta förekommer överallt annanstans också.

  • Svar på tråden Föräldrar lär barnen utfrysning
  • Anonym (Sara)

    Ja det var lite märkligt beteende från mamman.

    Blev det nåt missförstånd så att de trodde att du bara frågat om skjuts? Annars låter det märkligt i mina öron.

    Är det tjejer som dottern umgås med annars? Varför ville hon gå med dem om hon inte trodde att de ville gå med henne? Hur gamla är barnen?

  • Studentpappa

    Riktigt trist vi har varit med om samma fenomen med barn i dotterns klass. Men som vuxen borde man veta bättre, sen att tjejer inte kan umgås i grupper om tre är väl sen gammalt.


    Ride it like you stole it
  • jeanette02

    Här var det också disco precis, förväntansfull och glad flicka innan som skulle möta upp sina kompisar på plats. Väl där hade de 3 bara gått förbi henne och nonchalerat henne hela kvällen. Hon grät en liten stund berättade hon men sedan kom visst 3 st andra flickor som hon brukar hänga med ( riktigt snälla tjejer förövrigt) och då var de tillsammans som tur var. Tack.

    Alltså jag förstår dig och känslan av att ens barn blir utstängd från gemenskap gör ont. Försöker själv lära mina barn att vara inbjudande och vänlig och få in folk i gemenskap.

    Men försöker också lära dem att vissa barn som har ett mobbarbeteende (man ser rätt obehagliga tendenser tidigt) särskilt hos vissa tjejer att de ska man bara undvika och hålla en låg profil mot. De vänder kappan efter vinden och spelar ut barn mot varandra redan tidigt. Skrämmande.

    Min reflektion är när jag ser hur deras mammor även pappor ofta beter sig, så förstår jag att äpplet hamnar inte långt från trädet i många fall. Särskilt utfrysning och sådant bitchbeteende, många är föräldrar som aktivt bidrar till att skapa små minibitchar/mobbare.

  • tilde72
    Anonym (Sara) skrev 2019-10-27 05:44:48 följande:

    Ja det var lite märkligt beteende från mamman.

    Blev det nåt missförstånd så att de trodde att du bara frågat om skjuts? Annars låter det märkligt i mina öron.

    Är det tjejer som dottern umgås med annars? Varför ville hon gå med dem om hon inte trodde att de ville gå med henne? Hur gamla är barnen?


    Den är 10 år och den ena flickan umgås hon med till och från. När det blir tre stycken så fungerar det sällan och dottern blir utanför. De är fula metoder de kör med då de andra två.
  • Studentpappa
    Studentpappa skrev 2019-10-27 05:58:02 följande:

    Riktigt trist vi har varit med om samma fenomen med barn i dotterns klass. Men som vuxen borde man veta bättre, sen att tjejer inte kan umgås i grupper om tre är väl sen gammalt.


    Ser att någon blev kränkt att jag påpekar det uppenbara också, brukar vara så på FL. Det var så när jag växte upp, sambon säger samma sak och det är lika för dottern. Tror ändå det ligger något i det. Även om såklart undantag förekommer, så är det ju vanligt att en blir utanför av tre tjejer.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (qaz)

    Tråkig situation, men man kan inte tvinga barn att leka med varandra.
    Och som "Studentpappa" mycket riktigt säger så brukar det inte fungera att vara tre tjejer, en blir oftast automatiskt utanför.

  • Anonym (ace)
    Giftskåneman skrev 2019-10-27 10:57:54 följande:

    Varför får inte barnen själv välja vem de vill gå med på discot?


    Jag förstår inte heller. Ja, som förälder så är det viktigt att prata om att inte frysa ut osv, men barnet måste ha rätt att välja sitt eget umgänge.

    Jag hade blivit tokig om jag var på ett jobb-event med företaget, och så kom chefen och sa att jag måste umgås med dessa två kollegorna hela kvällen.
  • Anonym (Förälder)

    Skrämmande att läsa hur vissa på något vis verkar försvara dåligt beteende och de som tummar upp era inlägg.

    Men inte förvånande, är ni kanske sådana föräldrar helt enkelt som uppmuntrar era barn passivt eller aktivt att strunta i sina medmänniskor? Eftersom jag ofta ser väldigt dåligt föräldrauppförande ute i samhället då jag själv har flera barn i olika åldrar så ja, ni hänger ju förstås också på Familjeliv.

    Sedan behöver man inte jämföra vuxna människor med unga barn. Som vuxen kan man göra egna val. Förstår givetvis hur du menar, men ett jobbevent är väl inte samma sak som ett disco för små barn till unga tonåringar. Fler föräldrar borde bli bättre förebilder för sina barn, särskilt i gällande beteende mot sina medmänniskor.

    Barn har också rätt att välja umgänge.

    Men sättet vissa gör det på är för förbannat dåligt tex utfrysning, typiskt för ouppfostrade småtjejer då behöver vuxna visa och föregå med gott exempel hur man ÄNDÅ kan vara trevlig mot den som inte duger.

  • Giftskåneman
    Anonym (Förälder) skrev 2019-10-28 04:44:49 följande:

    Skrämmande att läsa hur vissa på något vis verkar försvara dåligt beteende och de som tummar upp era inlägg.

    Men inte förvånande, är ni kanske sådana föräldrar helt enkelt som uppmuntrar era barn passivt eller aktivt att strunta i sina medmänniskor? Eftersom jag ofta ser väldigt dåligt föräldrauppförande ute i samhället då jag själv har flera barn i olika åldrar så ja, ni hänger ju förstås också på Familjeliv.

    Sedan behöver man inte jämföra vuxna människor med unga barn. Som vuxen kan man göra egna val. Förstår givetvis hur du menar, men ett jobbevent är väl inte samma sak som ett disco för små barn till unga tonåringar. Fler föräldrar borde bli bättre förebilder för sina barn, särskilt i gällande beteende mot sina medmänniskor.

    Barn har också rätt att välja umgänge.

    Men sättet vissa gör det på är för förbannat dåligt tex utfrysning, typiskt för ouppfostrade småtjejer då behöver vuxna visa och föregå med gott exempel hur man ÄNDÅ kan vara trevlig mot den som inte duger.


    Vill du hänga med oss på club?
  • Anonym (Såhär)

    Ja vissa föräldrar undrar man över. Mitt barn var med i en slalomklubb när han var 6 år. Jag var med på en träning men nedanför backen och tittade på. Hörde en mamma som hejdade sin dotter med kompi på väg till liftens: ?den där killen därborta verkar ensam (hon sa det inte om min pojke utan någon jag inte såg), han är nog ny. Honom behöver ni väl inte prata med och så.?

    Jag har alltid undrat hur hon tänkte när hon gick fram till sitt barn (som var typ 8 år) och gav det ?goda rådet?. Jag var så chockad. Jag var också ny där så jag vågade inte konfrontera henne.

    Det var en hemsk stämning i den klubben, så mitt barn slutade efter en säsong. Alla som inte var barn till ?innegänget-föräldrarna? blev i princip nonchalerade av tränarna. Synd eftersom han gillade utförsåkning och det var enda klubben i närheten.

  • Anonym (Liknande sits)

    Min son var med om nåt liknande nyligen. Han o hans kompisar hade kommit överens om att dom skulle lana ihop o sonen såg fram emot det jättemycket. Väl dags så fick sonen inte helt plötsligt vara med för mamman där dom skulle spela sa att det räckte med tre pers. O då blev sonen bortvald. Hemskt att säga till sina barn att bara 3 av 4 kompisar får komma! Anser att antingen ser man till att alla kan komma eller så ingen alls!:(

  • Anonym (Tyvärr)

    Tyvärr har skolan fortfarande (trots allt prat om värdegrund) vissa strukturer som direkt uppmuntrar till uteslutning och mobbning. Tex att elever ska hålla på och rösta på varandra i flera olika sammanhang. Ifrågasätter man detta svarar fega och undfallande lärare att det är "traditioner" och att det "alltid varit så". Självklart vill de mest högljudda eleverna också ha kvar moment av röstning eftersom de då har chansen att övertsla/manipulera/hota andra att rösta på dem. Att fåtalet högljudda vill ha kvar dessa system tolkar ryggradslösa lärare som att "eleverna vill ha det så", fastän många elever inte vill det men är rädda att sägs ifrån. Lär sig eleverna detta på skolan, av vuxna där, är det inte så konstigt om de själva repeterar beteende av uteslutning, mobbning och utfrysning. Först och främst ska vi ha nolltolerans mot att skolan arrangerar utröstning och utfrysning av elevernas. Sedan kan vi kräva att eleverna själva inte fryser ut och mobbar varandra.

  • Anonym (Tyvärr)
    Anonym (Liknande sits) skrev 2019-10-28 21:29:11 följande:

    Min son var med om nåt liknande nyligen. Han o hans kompisar hade kommit överens om att dom skulle lana ihop o sonen såg fram emot det jättemycket. Väl dags så fick sonen inte helt plötsligt vara med för mamman där dom skulle spela sa att det räckte med tre pers. O då blev sonen bortvald. Hemskt att säga till sina barn att bara 3 av 4 kompisar får komma! Anser att antingen ser man till att alla kan komma eller så ingen alls!:(


    Det var verkligen helt socialt inkompetent av den mamman. Ibland undrar man hur vissa vuxna tänker. Inte konstigt att ungar repeterar osocialt beteende när vuxna sprider den traditionen. Riktigt hemskt.
  • Anonym (C)

    Jag var själv alltid den som blev utanför så fort det var tre. Sedan har t ex lärare försökt lösa det genom att tvinga ihop oss. Kanske möjligtvis funkar i förskoleålder. Men det går inte att tvinga ihop barn (eller folk öht), det blir bara värre och frågan är om man ens vill umgås med några som aktivt fryser ut en? Jag som barn och senare högstadieelev var såklart ledsen och så då men nu i efterhand fattar jag att det hade ändå inte funkat, och det finns ingen värre känsla än att bli ''intvingad'' när man starkt känner att de andra inte vill vara med en. 

    Så man får liksom välja mellan två tråkiga saker i dessa fall. Förhoppningsvis kan dottern hitta andra vänner, eller att de här som håller på så senare växer till sig, ibland tar det till gymnasieåldern innan den här sortens beteende försvinner. Vissa beter sig förstås även så i vuxen ålder. Man ska hålla sig undan dem och inte hänga efter dem som att de vore eftertraktade.

Svar på tråden Föräldrar lär barnen utfrysning