• Anonym (Enigma)

    Surrogatmödraskap/värdmödraskap

    Hej!

    Hittar inga nyare trådar på ämnet, så jag startar en ny.

    Jag har hela mitt liv drömt om att bli mamma, men min livmoder fungerar inte som den ska.

    Vi börjar nu landa i beslutet att använda oss av en värdmoder utomlands. Detta är ett tufft beslut för oss på grund av etiska aspekter, men att helt avstå barn är inte heller ett alternativ för oss.

    Finns det någon här inne som använt sig av värdmoder? I så fall, vilket land? Hur gick ni till väga?

    Finns det andra här inne som går i samma tankar? Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Surrogatmödraskap/värdmödraskap
  • Fiona M
    Anonym (Nästa) skrev 2019-10-27 21:21:40 följande:

    Vad gör ni om barnet visar sig exempelvis ha Downs Syndrom?

    Eller bli skadat vid förlossningen, ex. Cp- skada?


  • Anonym (Enigma)
    Anonym (Nästa) skrev 2019-10-27 21:21:40 följande:

    Vad gör ni om barnet visar sig exempelvis ha Downs Syndrom?

    Eller bli skadat vid förlossningen, ex. Cp- skada?


    Downs syndrom upptäcks ju oftast vid KUB, vi har inte diskuterat det specifikt, men vi kommer nog välja att inte avbryta graviditeten trots allt.

    En CP-skada tillkommer ju, som du skriver, oftast vid förlossningen så där är ju inte abort ett alternativ överhuvudtaget.

    Jag vet inte riktigt vad din fråga var, om vi tänker lämna bort vårt barn till ett barnhem/sätta ut hen till vargarna/förskjuta barnet, om det har någon funktionsnedsättning?

    I så fall är svaret nej, vi kommer att ta hand om och älska vårt barn villkorslöst om vi bara lyckas få barn någongång i framtiden.
  • Anonym (Leila)

    [quote=79992324][quote-nick]Anonym (Enigma) skrev 2019-10-27 21:36:14 följande:[/quote-nick]Downs syndrom upptäcks ju oftast vid KUB, vi har inte diskuterat det specifikt, men vi kommer nog välja att inte avbryta graviditeten trots allt.

    En CP-skada tillkommer ju, som du skriver, oftast vid förlossningen så där är ju inte abort ett alternativ överhuvudtaget.

    Jag vet inte riktigt vad din fråga var, om vi tänker lämna bort vårt barn till ett barnhem/sätta ut hen till vargarna/förskjuta barnet, om det har någon funktionsnedsättning?

    I så fall är svaret nej, vi kommer att ta hand om och älska vårt barn villkorslöst om vi bara lyckas få barn någongång i framtiden.[/

    Tänkte bara inflika att cerebral pares inte oftast tillkommer vid födseln som många tror. Det sker redan i fosterlivet via infektion tex då moderkakan inte kan transportera nog med syret till fostret redan där.. jag hoppas allt löser sig för er och att ni får er bebis.

  • louisa83

    Hej! Jag kan egentligen ingenting om det här men ville bara säga att jag bor i Grekland och vet att det är lagligt med surrogatmammor här, och bara för altruistiska skäl dvs det är olagligt med betalning, man står bara för utgifterna såsom läkarbesök, IVF, uteblivet arbete mm. Jag vet dock inte hur det går till att hitta en sån surrogatmamma. Ett tips är att ringa till kliniken Embryoland i Aten (du kan hitta deras nummer på deras hemsida www.embryoland.gr) och fråga om de vet. De är en fertilitetsklinik och en väldigt bra sådan, jag blev gravid där på första försöket trots stora problem. De är ledande inom området och folk av alla nationaliteter åker dit. Grekland är i allmänhet ett av dom länder som är ledande inom IVF och fertilitetsbehandlingar. På Embryoland är de jättesnälla och pratar bra engelska. Grekland tror jag är ett bra land för detta för deras kostnader för IVF är ganska låga, runt 2500 euro, det ligger också nära Sverige vilket minskar resekostnader. Ja och sen nåt viktigt som jag läste är att Grekland är det enda landet i världen (eller Europa kanske det var) där den kvinnan som gett sina ägg automatiskt blir skriven som mamma vid födseln, och inte surrogatmamman, så man slipper adoption och sånt. Lycka till det kommer nog gå på något sätt ska du se! Sluta inte kämpa!

  • Anonym (Enigma)
    louisa83 skrev 2019-10-27 22:48:04 följande:

    Hej! Jag kan egentligen ingenting om det här men ville bara säga att jag bor i Grekland och vet att det är lagligt med surrogatmammor här, och bara för altruistiska skäl dvs det är olagligt med betalning, man står bara för utgifterna såsom läkarbesök, IVF, uteblivet arbete mm. Jag vet dock inte hur det går till att hitta en sån surrogatmamma. Ett tips är att ringa till kliniken Embryoland i Aten (du kan hitta deras nummer på deras hemsida www.embryoland.gr) och fråga om de vet. De är en fertilitetsklinik och en väldigt bra sådan, jag blev gravid där på första försöket trots stora problem. De är ledande inom området och folk av alla nationaliteter åker dit. Grekland är i allmänhet ett av dom länder som är ledande inom IVF och fertilitetsbehandlingar. På Embryoland är de jättesnälla och pratar bra engelska. Grekland tror jag är ett bra land för detta för deras kostnader för IVF är ganska låga, runt 2500 euro, det ligger också nära Sverige vilket minskar resekostnader. Ja och sen nåt viktigt som jag läste är att Grekland är det enda landet i världen (eller Europa kanske det var) där den kvinnan som gett sina ägg automatiskt blir skriven som mamma vid födseln, och inte surrogatmamman, så man slipper adoption och sånt. Lycka till det kommer nog gå på något sätt ska du se! Sluta inte kämpa!


    Tack! Det ska vi verkligen kolla upp! Jag har hört bra om Grekland tidigare, men det du berättar låter ju alldeles fantastiskt. Underbart att det har löst sig för dig.
  • Anonym (Anonym)
    louisa83 skrev 2019-10-27 22:48:04 följande:

    Hej! Jag kan egentligen ingenting om det här men ville bara säga att jag bor i Grekland och vet att det är lagligt med surrogatmammor här, och bara för altruistiska skäl dvs det är olagligt med betalning, man står bara för utgifterna såsom läkarbesök, IVF, uteblivet arbete mm. Jag vet dock inte hur det går till att hitta en sån surrogatmamma. Ett tips är att ringa till kliniken Embryoland i Aten (du kan hitta deras nummer på deras hemsida www.embryoland.gr) och fråga om de vet. De är en fertilitetsklinik och en väldigt bra sådan, jag blev gravid där på första försöket trots stora problem. De är ledande inom området och folk av alla nationaliteter åker dit. Grekland är i allmänhet ett av dom länder som är ledande inom IVF och fertilitetsbehandlingar. På Embryoland är de jättesnälla och pratar bra engelska. Grekland tror jag är ett bra land för detta för deras kostnader för IVF är ganska låga, runt 2500 euro, det ligger också nära Sverige vilket minskar resekostnader. Ja och sen nåt viktigt som jag läste är att Grekland är det enda landet i världen (eller Europa kanske det var) där den kvinnan som gett sina ägg automatiskt blir skriven som mamma vid födseln, och inte surrogatmamman, så man slipper adoption och sånt. Lycka till det kommer nog gå på något sätt ska du se! Sluta inte kämpa!


    Vill bara påpeka att det inte spelar någon roll för svensk folkbokföring om du blir registrerad som mamma i Grekland eller annat land. Kan du inte bevisa att det är du som fött barnet kommer du inte registreras som mamma i Sverige eftersom enligt svenskt lag är kvinnan som föder mamma till barnet oavsett genetisk anknytning. Sätt er noga in i detta innan ni fattar ett beslut eftersom det troligtvis blir en väldigt lång och omständlig process För dig att få bli vårdnadshavare till barnet.
  • louisa83
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-28 08:48:11 följande:

    Vill bara påpeka att det inte spelar någon roll för svensk folkbokföring om du blir registrerad som mamma i Grekland eller annat land. Kan du inte bevisa att det är du som fött barnet kommer du inte registreras som mamma i Sverige eftersom enligt svenskt lag är kvinnan som föder mamma till barnet oavsett genetisk anknytning. Sätt er noga in i detta innan ni fattar ett beslut eftersom det troligtvis blir en väldigt lång och omständlig process För dig att få bli vårdnadshavare till barnet.


    Hur kan svenska myndigheter veta att det inte är hon som har fött barnet, om hon bara kommer tillbaka med ett papper där det står att hon är mamman? Jag vet inte heller såklart men det ska nog gå att lösa.
  • louisa83
    Anonym (Enigma) skrev 2019-10-28 06:46:30 följande:

    Tack! Det ska vi verkligen kolla upp! Jag har hört bra om Grekland tidigare, men det du berättar låter ju alldeles fantastiskt. Underbart att det har löst sig för dig.


    Ja gör det! Uppdatera gärna. Om du bestämmer dig för att komma hit får vi ta en fika tycker jag! Kram
  • Anonym (Anonym)
    louisa83 skrev 2019-10-28 12:13:57 följande:

    Hur kan svenska myndigheter veta att det inte är hon som har fött barnet, om hon bara kommer tillbaka med ett papper där det står att hon är mamman? Jag vet inte heller såklart men det ska nog gå att lösa.


    De kan begära att få se förlossningsjournal tex, eller intyg från Motsvarande BM om graviditet. En enkel googling visar de svårigheter folk råkar ut för när de väljer denna vägen, det har skrivits mycket om detta.
  • louisa83
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-28 12:43:16 följande:

    De kan begära att få se förlossningsjournal tex, eller intyg från Motsvarande BM om graviditet. En enkel googling visar de svårigheter folk råkar ut för när de väljer denna vägen, det har skrivits mycket om detta.


    Läskigt. Jag vet inte...jag bor ju i Grekland och när jag skulle registrera mina barn i Sverige så tror jag att jag fick ge deras birthcertificate, men minns inte riktigt hur mitt namn stod med. Men jag tycker att vi ska ta ett steg i taget här nu, vi vet ju inte ens om det går den här vägen. Och om vi säger att det skulle vara så hemskt att Sverige inte godkänner henne som mamma, ja då kan de ju alltid flytta till Grekland. Det är 25 grader och strålande sol här just nu, det kunde varit värre. Om man verkligen vill bli mamma så tror jag att man är beredd på att göra allt och då kommer inte en sån här sak stoppa en. Och det finns lösningar. Så jag tycker inte att du ska vara så pessimistisk för det hjälper ingen.
  • Anonym (Enigma)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-10-28 08:48:11 följande:

    Vill bara påpeka att det inte spelar någon roll för svensk folkbokföring om du blir registrerad som mamma i Grekland eller annat land. Kan du inte bevisa att det är du som fött barnet kommer du inte registreras som mamma i Sverige eftersom enligt svenskt lag är kvinnan som föder mamma till barnet oavsett genetisk anknytning. Sätt er noga in i detta innan ni fattar ett beslut eftersom det troligtvis blir en väldigt lång och omständlig process För dig att få bli vårdnadshavare till barnet.


    Självklart kommer vi att ta reda på all fakta! Vi kommer ju att gå genom en agentur och får då över juridisk hjälp. Det skulle ju vara en katastrof att inte få åka hem igen med vårat barn.
  • Anonym (Enigma)
    louisa83 skrev 2019-10-28 12:19:16 följande:

    Ja gör det! Uppdatera gärna. Om du bestämmer dig för att komma hit får vi ta en fika tycker jag! Kram


    Tack för ditt stöd! Jag kommer att uppdatera när vi hår vidare i våra beslut. Kram!
Svar på tråden Surrogatmödraskap/värdmödraskap