• Sun 10 Nov 2019 15:46
    403 visningar
    2 svar
    2
    403

    Ansluta sig till A-kassa. Meningsfullt?

    Min sambo pluggar på SFI Tisdag-Fredag, 8-12.20 och sen har jobb på ett hotell två dagar i veckan. Är det nån mening att hon går med a-kassan nu? Har inte de en karenstid på xx antal månader med 75% arbete?  Karensen påverkar alltså inte förrän hon har 75%:ig tjänst.
    Önskar råd. 
    Tack.

  • Svar på tråden Ansluta sig till A-kassa. Meningsfullt?
  • Mon 11 Nov 2019 14:07
    #1
    Swedman skrev 2019-11-10 15:46:26 följande:

    Min sambo pluggar på SFI Tisdag-Fredag, 8-12.20 och sen har jobb på ett hotell två dagar i veckan. Är det nån mening att hon går med a-kassan nu? Har inte de en karenstid på xx antal månader med 75% arbete?  Karensen påverkar alltså inte förrän hon har 75%:ig tjänst.
    Önskar råd. 
    Tack.


    Kontakta akassan och fråga vilka regler de har för att bli medlem. Har för mig att man måste jobba ett visst antal timmar i veckan för att kunna bli medlem, sen måste man ha varit betalande medlem i minst 12 månader för att kunna få ut någon ersättning.

    Men kontakta dem och hör exakt vilka regler som gäller !
  • Mon 11 Nov 2019 14:55
    #2
    UndrandeSökare skrev 2019-11-11 14:07:27 följande:
    Kontakta akassan och fråga vilka regler de har för att bli medlem. Har för mig att man måste jobba ett visst antal timmar i veckan för att kunna bli medlem, sen måste man ha varit betalande medlem i minst 12 månader för att kunna få ut någon ersättning.

    Men kontakta dem och hör exakt vilka regler som gäller !
    Ja. Jag ska nog kontakta dem. Kanske står på deras hemsida....sen är det bra att höra med random folk. De brukar ha en massa kunskap som kanske står dolt i finstilt nånstans.

    Tack för respons.
Svar på tråden Ansluta sig till A-kassa. Meningsfullt?