• Avenia

Vilken SUV är bäst i prisklassen 150.000-230.000?

Vi funderar på en SUV. Är de säkrare än mindre bilar? Vi vill ha en pga säkerheten. Snälla, gissa inte bara, många tror att stora bilar automatiskt är säkrare. Men vilka bilar är riktigt säkra?

• Svar på tråden Vilken SUV är bäst i prisklassen 150.000-230.000?
  • Anonym (w123)

Ursäkta dubbelposten ovan. (FL har hyss för sig.)

Vinnarbilen 2019 i ?Hur säker är bilen?? är Toyotas modell RAV4 13-18. Den bedöms som 52 procent säkrare än medelbilen. Det är fjärde gången som Toyota står som vinnare. Tidigare har modellen Avensis 03-08 tre gånger utsetts till den säkraste bilen.

Se till att kolla de årsmodeller som passar er budget.

• Anonym (w123)
    Avenia skrev 2019-11-12 21:50:19 följande:
    Helst ny. Men de säkra bilarna ligger såklart högre. Ville höra mig för istället för att lägga 25 timmar på att googla :)
    Jag personligen skulle leta reda på en två-tre år gammal bil, där första ägaren tagit stora smällen då det gäller värdeminskning.

Hellre än riktigt bra bil som är nästan ny än en hyfsat bra bil som är alldeles ny.
  • Anonym (Vingummipappan)

Intressant resonemang det där med att det är mycket bättre att krocka i en stor bil. Jag tänker lite på personerna i bilen man kanske krockar med, som får 2,5 ton SUV i nyllet. Men det är så typiskt svenskt, bara JAG känner mig säker. Skiter i om jag smäller med en Ford Fiesta och en hel familj dukar under, bara JAG är trygg i min SUV. 

Aja. 

Sen undrar jag vad TS har för Volvo som är en "halvkombi". Känner inte till att Volvo gör "halvkombis".

• Giftskåneman

Sen är många suvar 4 wd, mycket bra vid dåligt väglag, och livsfarliga om du inte förstår hur du handskas med fyrhjulsdriften, breda däck på suv gör den drar mer bränsle och vattenplanar lättare, men bromsar på kortare sträcka.

• Anonym (w123)
    Anonym (Vingummipappan) skrev 2019-11-13 10:03:46 följande:

Sen undrar jag vad TS har för Volvo som är en "halvkombi". Känner inte till att Volvo gör "halvkombis".

Glöm inte 343-an!

Dock inte den säkraste Volvon...
  • Avenia

Intressant resonemang det där med att det är mycket bättre att krocka i en stor bil. Jag tänker lite på personerna i bilen man kanske krockar med, som får 2,5 ton SUV i nyllet. Men det är så typiskt svenskt, bara JAG känner mig säker. Skiter i om jag smäller med en Ford Fiesta och en hel familj dukar under, bara JAG är trygg i min SUV. 

Aja. 

V40 är halvkombi.
  • Anonym (w123)
    Avenia skrev 2019-11-13 15:43:59 följande:
    V40 är halvkombi.
    Nja, snarare kombi-halvkombi-småbil.

Traditionellt sett är har en halvkombi taket lika långt som sedanmodellen, dock med bakluckan fäst i takets bakände.
  • Avenia
    Anonym (w123) skrev 2019-11-14 11:02:17 följande:

Nja, snarare kombi-halvkombi-småbil.

Traditionellt sett är har en halvkombi taket lika långt som sedanmodellen, dock med bakluckan fäst i takets bakände.

Volvo kallar den själva för halvkombi.
  • Anonym (w123)
    Avenia skrev 2019-11-14 21:07:40 följande:
    Volvo kallar den själva för halvkombi.
    Gränsfall. 

Hur som helst ingen rymlig bil för en barnfamilj med barnvagnar och annat som ska med.
  • Rödtjärnens Anna

Aja. 

Vilket underbart resonemang!
  • Anonym (w123)
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-14 21:18:02 följande:
    Ironi.
  • Rödtjärnens Anna

Aja. 

Okej, min familj kör SUV. Men den största orsaken till det är att den är hög och har 4wd, så att man tar sig runt dåliga skogsvägar året om.

Förstår egentligen inte varför man behöver en sådan i stadsmiljö.
  • Anonym (w123)
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-14 21:23:25 följande:

Okej, min familj kör SUV. Men den största orsaken till det är att den är hög och har 4wd, så att man tar sig runt dåliga skogsvägar året om.

Förstår egentligen inte varför man behöver en sådan i stadsmiljö.
    Jag föredrar en vanlig kombi. Billigare i inköp och drift, samt effektivare och säkrare på motorvägen. (Kör många långkörningar.)
  • Rödtjärnens Anna
    Anonym (w123) skrev 2019-11-14 21:22:53 följande:

Ironi.

Jag fattar ju det. Men det ligger en hel del i resonemanget.
  • Rödtjärnens Anna
    Anonym (w123) skrev 2019-11-14 21:28:41 följande:

Jag föredrar en vanlig kombi. Billigare i inköp och drift, samt effektivare och säkrare på motorvägen. (Kör många långkörningar.)

Vi hade aldrig klarat oss med en vanlig (låg) bil pga våra stora intressen. (Friluftsliv, fiske, urban exploration)
  • Anonym (w123)
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-14 21:38:34 följande:
    Vi hade aldrig klarat oss med en vanlig (låg) bil pga våra stora intressen. (Friluftsliv, fiske, urban exploration)
    Min kombi rymmer betydligt mer än många SUV-ar. Har dessutom fyrhjulsdrift, men inte lika bra markfrigång.
  • Rödtjärnens Anna
    Anonym (w123) skrev 2019-11-14 21:42:21 följande:

Min kombi rymmer betydligt mer än många SUV-ar. Har dessutom fyrhjulsdrift, men inte lika bra markfrigång.

Allt beror på vilket behov man har och vad man prioriterar.
  • PH76

Aja. 

Tja det beror ju lite på hur man ser det. Jag kör SUV, skulle aldrig köra onykter och kör inte för fort, skulle jag krocka med någon så är det med största sannolighet dennes fel.

Well, jag ser efter min familj och om alla kör lugnt och nyktert så är det inte ett problem.
Svar på tråden Vilken SUV är bäst i prisklassen 150.000-230.000?