• alfie

    Extra stöd i matte åk 3

    Hej,

    Jag undrar om det finns några kloka råd här inne. Nån som vet vad jag som mamma kan göra för att min dotter ska kunna få det stöd hon behöver i skolan.

    Kort förklarat; min dotter går i trean, hon klarar av de flesta ämnen jättebra och är inte barnet som signalerar att det behövs extra stöd. Men till saken hör nu att jag har suttit med henne i timmar och räknat matte och hör på hennes resonemang att hon inte förstår alls vad som ska göras. Vi har pratat och jag har förstått att hon ibland skriver av en kompis och ibland byter hon bok med en kompis som får göra hennes sidor så att hon inte ligger efter.

    Hon har en neurologisk diagnos som vi inte märkt av några problem med än, men den kan innebära lite koncentrationssvårigheter.

    Jag har bett läraren om hjälp, men hon säger att det inte går att få annan hjälp än på den gemensamma läxhjälpen två eftermiddagar i veckan (rörig miljö där många behöver hjälp).

    Läraren tycker inte heller att problemet är så stort.

    Jag har nu bett läraren att titta i dotterns bok och lyssna på hennes mattresonemang denna veckan och att vi tar ett möte nästa vecka.

    Vad kan jag begära från skolan i detta fall?

    Jag tror att min dotter behöver mattegenomgång i mindre grupp där läraren har lättare att fånga upp henne om hon zoonar ut eller inte förstår.

    Är det nån som kan ge tips på vad jag kan säga eller kräva?

    Jag skulle gärna sitta hemma varje kväll och traggla med matten, men jag är själv urusel på matte och kan inte förklara så att min dotter förstår. Min svårighet i matte har ibland hämmat mig och nu vill jag kunna göra skillnad i i tid för henne iaf.

    Tips och råd mottages tacksamt.

  • Svar på tråden Extra stöd i matte åk 3
  • Barbro45

    Du skriver att du själv har svårt för matte, dyskalkyli kanske? Ett funktionshinder som din dotter ärvt. 


    https://dyskalkyli.se/vad-ar-dyskalkyli/
    Om du tror att det kanske är så försök få till en utredning. Det kan/ska då anpassa hennes utbildning utifrån detta.

  • alfie
    Barbro45 skrev 2019-11-13 11:24:06 följande:

    Du skriver att du själv har svårt för matte, dyskalkyli kanske? Ett funktionshinder som din dotter ärvt. 

    dyskalkyli.se/vad-ar-dyskalkyli/

    Om du tror att det kanske är så försök få till en utredning. Det kan/ska då anpassa hennes utbildning utifrån detta.


    Hej, tack! Om vi kan lämna alla diganostiseringar till läkare både på mig och min dotter så är jag tacksam.

    Dnämner du att jag kan få till en utredning, hur gör jag? Vad säger jag till skolan? Var börjar jag?
  • Fröken W

    Oavsett diagnos eller ej så har alla barn rätt till stöd för att utvecklas så långt som möjligt från sin egen nivå.

    Jag tycker att du kan börja med att ringa/mejla läraren och förklara lugnt och med trevlig ton att du är orolig för din dotters mattekunskaper (även om du gjort det tidigare). Beskriv noga vad du sett/hört och berätta också om dina svårigheter. Det är alltid bra att visa sig tillmötesgående så skriv precis som du skriver här att du gärna skulle hjälpa henne hemma men att du tycker att det är svårt och att du inte kan förklara så dottern förstår.

    Se till att du har med en faktisk fråga om du mejlar så det finns något att svara på. Kanske finns det någon kartläggning de kan göra med din dotter som testar av hennes mattekunskaper. Om inte så kommer ju nationella proven i vår.

    Om du inte får något gehör för detta så kan du kontakta rektorn. Det kan du med fördel göra via mejl där du skickar till både rektor och lärare och beskriver varför du vänder dig till rektor nu.

    Lycka till!

  • Anonym (Specialpedagog)

    Tyvärr går många skolor på knäna just nu. Många elever är i behov av specialpedagogiskt stöd. Många föräldrar hör av sig till mig, både proffesionellt och privat, och frågar desperat varför deras barn inte får det stöd de har rätt till. Svaret är tyvärr att det inte finns pengar i skolorna. Det finns inte pengar till elevassistenter, specialpedagoger eller mindre klasser. Samtidigt diagnostiseras fler elever än någonsin med npf, ast och if.

    Du skriver att ditt barn redan har en diagnos. Vet du om skolan får något tilläggsbelopp för henne?

    Om ni har kontakt med habiliteringen så kan du vända dig dit för en dyskalkyliutredning. Annars är det BUP som du vänder dig till.

  • Barbro45
    alfie skrev 2019-11-13 11:37:41 följande:
    Hej, tack! Om vi kan lämna alla diganostiseringar till läkare både på mig och min dotter så är jag tacksam.

    Dnämner du att jag kan få till en utredning, hur gör jag? Vad säger jag till skolan? Var börjar jag?
    Naturligtvis ska inga amatörer sätta en diagnos av något slag. Men de är väl känt bland föräldrar att det ofta behövs en fastställd diagnos för att skolan ska sätta in särskild hjälp. Det borde inte vara så, även barn som bara är lite senare inom något område bör få stöd men skolans resurser minskar i allt snabbare takt. Elevhälsan eller specialpedagog är de man bör kontakta för att inleda en utredning.
  • alfie
    Barbro45 skrev 2019-11-13 15:17:23 följande:

    Naturligtvis ska inga amatörer sätta en diagnos av något slag. Men de är väl känt bland föräldrar att det ofta behövs en fastställd diagnos för att skolan ska sätta in särskild hjälp. Det borde inte vara så, även barn som bara är lite senare inom något område bör få stöd men skolans resurser minskar i allt snabbare takt. Elevhälsan eller specialpedagog är de man bör kontakta för att inleda en utredning.


    Jag visste inte det. Men tack, elevhälsan låter som en bra ingång.

    Jag läste också länken du skickade, jag känner igen min dotter lite grann, så klart det kan vara något att ha i bakhuvudet.

    Tack för tips.
  • alfie
    Anonym (Specialpedagog) skrev 2019-11-13 13:51:16 följande:

    Tyvärr går många skolor på knäna just nu. Många elever är i behov av specialpedagogiskt stöd. Många föräldrar hör av sig till mig, både proffesionellt och privat, och frågar desperat varför deras barn inte får det stöd de har rätt till. Svaret är tyvärr att det inte finns pengar i skolorna. Det finns inte pengar till elevassistenter, specialpedagoger eller mindre klasser. Samtidigt diagnostiseras fler elever än någonsin med npf, ast och if.

    Du skriver att ditt barn redan har en diagnos. Vet du om skolan får något tilläggsbelopp för henne?

    Om ni har kontakt med habiliteringen så kan du vända dig dit för en dyskalkyliutredning. Annars är det BUP som du vänder dig till.


    vad tråkigt att läsa! Vissa barn behöver ju inte ens mycket hjälp, utan bara en mindre grupp ibland för att ta in allt. Minns själv att jag uppskattade halvklasstimmarna i skolan, då ena halvan av klassen var på fritids med någon aktivitet och andra halvan av klassen kunde lära sig de nya lite tuffare sakerna som ju matte ibland innebär, eller första tiden med engelska eller grammatik i svenska.

    Nåväl, jag vet inte om det finns en peng för henne, hon har ju inte haft några märkbara ?problem? av sin diagnos - nf1. Jag får ta reda på det.

    Tack för dina tips, nu har jag ett par trådar att börja dra i - vår egen neuroläkare, elevhälsan till en början. Sen önskar jag ju att kommun och region kunde skjuta till pengar där det behövs, det kommer bita samhället inrullande om 20 år annars....
  • alfie
    Fröken W skrev 2019-11-13 12:37:47 följande:

    Oavsett diagnos eller ej så har alla barn rätt till stöd för att utvecklas så långt som möjligt från sin egen nivå.

    Jag tycker att du kan börja med att ringa/mejla läraren och förklara lugnt och med trevlig ton att du är orolig för din dotters mattekunskaper (även om du gjort det tidigare). Beskriv noga vad du sett/hört och berätta också om dina svårigheter. Det är alltid bra att visa sig tillmötesgående så skriv precis som du skriver här att du gärna skulle hjälpa henne hemma men att du tycker att det är svårt och att du inte kan förklara så dottern förstår.

    Se till att du har med en faktisk fråga om du mejlar så det finns något att svara på. Kanske finns det någon kartläggning de kan göra med din dotter som testar av hennes mattekunskaper. Om inte så kommer ju nationella proven i vår.

    Om du inte får något gehör för detta så kan du kontakta rektorn. Det kan du med fördel göra via mejl där du skickar till både rektor och lärare och beskriver varför du vänder dig till rektor nu.

    Lycka till!


    Jag har ett bokat möte med läraren i nästa vecka, om läraren visar noll intresse för att försöka hjälpa till eller undersöka om min misstanke stämmer så får jag köra på rektorn, bra tips!

    Det blir spännande att se de nationella proven, det om något blir ju ett facit på om hon har ungefär lika kunskaper som sina klasskamrater eller inte.

    Tack för dina tankar och råd!
  • Anonym (Annika)

    Börja med att kontakta läraren, som andra redan skrivit. Om dottern smidigt byter bok etc. så är det lätt hänt att läraren inte märker hennes svårigheter...
    Dock borde de ha gjort olika diagnoser, där de förhoppningsvis haft skärmar el dyl för att inte fuska. Du kan kolla med läraren om de gjort skolverkets bedömningsstöd, och hur det i så fall gått. Annars kan det vara en bra sak att göra. Om det bara är hon som gör det har hon ju ingen att titta på/fråga heller. Om skolan inte tänker använda det materialet så finns det tillgängligt för alla på skolverkets bedömningsportal.

  • Elin P

    Att kompisarna hjälper henne genom att byta bok är ju naturligtvis något det måste bli stopp för. Läraren kanske får sätta henne längst fram så hen har koll. Då blir det ju också mer tydligt vad hon klarar av och inte. Har skolan ingen specialpedagog som kan träffa henne och göra en kartläggning kring vad hon kan? Det tycker jag du ska begära. Det kommer ju åtminstone att märkas då de gör nationella prov om hon inte når målen men det är ju lite sent då att hjälpa henne, och tufft att gå upp till åk 4 när man inte klarar matten för lågstadiet i så fall. Nej hon måste få hjälp nu, det håller jag med dig om.

Svar på tråden Extra stöd i matte åk 3