• Thu 14 Nov 2019 14:06
    1364 visningar
    2 svar
    2
    1364

    Hur är det att skaffa barn med någon som redan har barn? Å

    Hur är det att skaffa barn med någon som redan har barn?

    Min sambo och jag pratar om att skaffa barn. Han har en son sen innan på 6 år som vi har varannan vecka. Sambon har velat ha fler barn men nu kommer diskussioner upp som ?tänk om jag inte kommer älska de barnet lika mkt?? Eller ?tänk om sonen inte vill ha fler syskon och inte vill bo här längre?. Förstår honom att det kanske inte är värt från hans sida att riskera de då han älskar sin son. Men ska jag försöka inse att jag aldrig ska få skaffa barn för att ett barn kanske inte vill ha ett syskon? Eller går det att lösa?

    Jag och sambons son har en fin vuxenkompis relation. Aldrig försökt ta på mig någon mammaroll och vi funkar jättefint tillsammans. Jag kan inte se att vi nååågonsin skulle ?frysa ut? hans son. Vi är en fin familj även om vi inte är eller kommer bli en kärnfamilj.

    Men ni som har skaffat barn med någon som redan har barn? Hur har det gått?

  • Svar på tråden Hur är det att skaffa barn med någon som redan har barn? Å
  • Thu 14 Nov 2019 15:18
    #1

    Nu var det iofs jag som hade 2 barn sen innan och min kille som inte hade några. Men tankar som att tänk om jag inte älskar mitt nuvarande barn lika mkt om jag får ett barn till är ju extremt vanliga även i kärnfamiljer. Kärlek har man dock inte bara i en viss mängd, utan fler barn blir mer kärlek.

    Att få syskon är givetvis en omställning, men att låta bli pga av att en sexåring ev skulle motsätta sig verkar orimligt. En sexåring har inte överblick eller erfarenhet.

    Jag och min kille har nu två barn tillsammans, så det finns alltså fyra barn i familjen. Det är en rikedom. Allt har gått bra. Barn berikar och vi alla lär oss mycket om livet genom de yngre syskonens ankomst.

  • Tappad­steksp­ade
    Thu 14 Nov 2019 16:46
    #2
    +1

    Ett barn i en kärnfamilj skulle aldrig få bestämma om det ska bli syskon eller inte. Men när det gäller särkullar ska de få diktera villkoren för alla runtomkring, uppenbarligen. Vill du och din man ha barn ska ni skaffa barn oavsett vad något barn tycker. Sluta särbehandla och curla särkullar. Livet är tufft, det är bara för barnet att vänja sig.

Svar på tråden Hur är det att skaffa barn med någon som redan har barn? Å