• Orkide

    Tårt -hjälp!!

    Alltså när det kommer till tårta har jag NOLL känsla. Alltså noll inspiration!!

    Så jag behöver hjälp. Jag ska ha två tårtor vanliga sockerkaksbottnar. Jag har köpt hallonmousse och vaniljmousse som jag tänkte ha imellan.

    Men jag fattar inte hur jag kan eller ska blanda..

    en tårta ska den enbart ha tex hallonmousse eller har man en gräddblandning också på ett lager?

    Och jag tänkte ha grädde runt om. Vad sjutton har jag på den vad passar till? Snälla hjälp!! Barnkalaset är imorgon.

    Ni får gärna skratta åt mig men gärna efter ni gett mig tips

  • Svar på tråden Tårt -hjälp!!
  • Anonym (E)

    Ett lager med sylt skulle jag säga behövs också. Blir lätt lite smaklöst annars.

  • Orkide
    Anonym (E) skrev 2019-11-15 09:53:37 följande:

    Ett lager med sylt skulle jag säga behövs också. Blir lätt lite smaklöst annars.


    Okej tack.

    Kan jag ha typ en lager med grädde mosat med hallon och banan då typ?

    Å vad passar att ha på?
  • Smultronmarmelad

    Kör ett lager hallonmousse och ett lager vaniljmousse i tårtan och grädde på sen kan du köpa en chokladkaka och flisa över med en osthyvel eller potatisskalare. Blir snyggt och gott!

  • Rödtjärnens Anna

    Jag skulle valt mousse i ett lager och något annat i det andra och så grädde om.

    Till tårtan med vaniljmoussen skulle jag valt mosade jordgubbar (ev utblandat med lite vispad grädde), jordgubbssylt fungerar, men jag tycker att det blir för sött. Se till att jordgubbarna inte är för blöta och ett tips är att lägga moussen i det understa lagret så att inte bottnen blir för blöt och svår att skära.

    Till tårtan med hallonmoussen skulle jag valt t.ex vaniljkräm (marsansås) eller blåbär (för blåbär gäller samma sak som för jordgubbar).

    Jag skulle dekorera med färska bär, vit hyvlad choklad, chokladhjärtan eller varför inte strössel. (Tror att det är Dr Oetker som har mjuka silverkulor med choklad i de är fina och goda)

    Lycka till

Svar på tråden Tårt -hjälp!!