• emphz

Hur dåligt får mamman må?

Är gravid i v32+2 och inlagd sedan en vecka tillbaka pga kraftig huvudvärk och dålig mage. Får inte behålla någon mat, så fort jag äter vilket är väldigt lite måste jag springa ett par vändor på toa. Dryck funkar bättre.

De hittar ingen orsak till problemen och bebisen i magen mår bra. Jag får morfin mot huvudvärken samt dropp för näringens skull. Tar även kortison, blodförtunnande och omeprazol.

De har noll planer på att förlösa mig tidigare, utan planen verkar vara att jag ska ligga här. Inte äta, bajja och få dropp i typ 6 veckor till. Jag är redan helt slut och gör inget annat än gråter och sover. Klarar inte tv, Ipad osv pga huvudvärken så tiden blir lång.

Är det verkligen så att mamman måste vara dödssjuk för att förlösas tidigare?

Jag förstår ju att bebis mår bättre av att få mogna på insidan, men det är så svårt psykiskt att ens tänka så när man mår så dåligt..

Erfanheter och pep tack

• Svar på tråden Hur dåligt får mamman må?
  • Anonym (O)

Låter ju verkligen hemskt jobbigt! Problemet är ju att bebisen är så skör fortfarande och att det blir en lång och kanske tuff tid på neonatalen om hen föds nu. Jag vet inte vad ditt mående beror på men det låter inte direkt gravidrelaterat för mig (säger man att det är det?) och då blir det kanske ännu tuffare om du skulle bli igångsatt nu. Tänk dig att ha sån magont och huvudvärk och samtidigt behöva ta hand om en prematur bebis med allt vad det innebär (pumpa mjölk och mata med sond var tredje timme dygnet runt i flera veckor, solning, övervakning av andning/cpap osv osv). Jag vet inte om det är ditt första barn men till och med en fullgången nyfödd kräver i princip all tid man har som förälder och en prematur kräver mer än all tid man har.

Det är därför du inte sätts igång nu. Sammantaget bedömer vårdpersonalen att det för dig och barnet är bättre att du fortsätter vara gravid några veckor till. Hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (Svårt)

Väldigt tråkigt att du mår så dåligt!!

Men jag förstår varför dom inte sätter igång dig nu. Sen tror jag heller inte att du menar på att du vill förlösa barnet nu heller, utan kanske mer få höra att om detta fortsätter så kommer du slippa gå till 39+6.

Jag skulle tro att vården avvaktar med ett beslut ifall det finns chans att du snart skulle börja må bättre, men skulle detta fortgå i flera veckor till så kanske läkarna tar ett beslut att sätta gång fig i v.36+ någongång.

Man vill ju helst slippa förlösa ett barn innan v37+0 pga lungmognad men visst finns det undantag.

Hoppas verkligen att du blir bättre inom kort!!!

• emphz
    Anonym (Svårt) skrev 2019-11-18 11:21:50 följande:

Väldigt tråkigt att du mår så dåligt!!

Men jag förstår varför dom inte sätter igång dig nu. Sen tror jag heller inte att du menar på att du vill förlösa barnet nu heller, utan kanske mer få höra att om detta fortsätter så kommer du slippa gå till 39+6.

Jag skulle tro att vården avvaktar med ett beslut ifall det finns chans att du snart skulle börja må bättre, men skulle detta fortgå i flera veckor till så kanske läkarna tar ett beslut att sätta gång fig i v.36+ någongång.

Man vill ju helst slippa förlösa ett barn innan v37+0 pga lungmognad men visst finns det undantag.

Hoppas verkligen att du blir bättre inom kort!!!

Nä exakt jag vill ju gärna att bebis får stanna ett tsg till eftersom det är det bästa för henne. Men att gå till 39+6 och må såhär.. Kanske hade ett datum där jag vet att det tar slut hjälpt mig mycket psykiskt. För att inte veta tär så mycket på mig.

Jag har en kärlsjukdom som de tror ligger bakom. Alltså inget relaterat till graviditet. Men graviditeten förvärkar sjukdomen.. Krångligt
Svar på tråden Hur dåligt får mamman må?