• Thereseee88

Gravid målare

Hej.

Jag har försökt hitta lite information och även kollat trådar här på gravida kvinnor som jobbar som målare.

Det är så att både jag och min kollega jag arbetar med är båda gravida, hon ca 6v före mig.

Vi båda jobbar alltså som målare och vill försöka hitta mer information om vad som gäller när man är gravid. Hur länge man kan jobba, vad man inte får göra osv.

Vi båda är redan relativt trötta och vår chef verkar inte riktigt förstå hur vi mår och vår oro. ????

Så är det någon som har lite information så hade det varit guld värt ??

• Svar på tråden Gravid målare
  • CitronTulo
    Anonym (pensel) skrev 2019-11-19 08:52:50 följande:
    Vad har ni för rättigheter om ni inte är med i facket, till att börja med. Då tror jag ni är rätt begränsade. Självklart vill chefen att ni håller rätt tempo och mängdar på så att kostnaden för utfört arbete blir minimal. Vad är det ni inte vill förstå där? Det är ju ett produktionsyrke där ni bara måste prestera maximalt varje dag.
    Till vilket pris som helst? Typ fosterskador??
  • CitronTulo
    Anonym (pensel) skrev 2019-11-19 08:52:50 följande:
    Vad har ni för rättigheter om ni inte är med i facket, till att börja med. Då tror jag ni är rätt begränsade. Självklart vill chefen att ni håller rätt tempo och mängdar på så att kostnaden för utfört arbete blir minimal. Vad är det ni inte vill förstå där? Det är ju ett produktionsyrke där ni bara måste prestera maximalt varje dag.
    Du kanske tycker att AG inte ska anställa kvinnor i fertil ålder, eller..?
  • hawthorne
    Thereseee88 skrev 2019-11-19 08:42:33 följande:
    Svårt att se vad jag är ute efter?
    Jag är ute efter vad jag har för rättigheter och att inte behöva utföra arbetsuppgifter som är skadliga för bebisen.
    Chefen vill inte bli av med oss, snarare tvärtom. Att han inte verkar förstå vår situation och att vi inte orkar med samma tempo och uppgifter som vi gjort tidigare.
    Det här är exakt orsaken till varför man går med i facket.

Att tro att familjeliv på något sätt kan ersätta fackförbund är lite skrattretande. 

Gå med i facket redan i dag så är dina bekymmer lösta.
  • Thereseee88
    hawthorne skrev 2019-11-19 08:59:30 följande:

Det här är exakt orsaken till varför man går med i facket.

Att tro att familjeliv på något sätt kan ersätta fackförbund är lite skrattretande. 

Gå med i facket redan i dag så är dina bekymmer lösta.

Jag tror inte att någon på familjeliv kan ersätta facket. Orsaken till varför jag gått ur är för att jag tidigare inte haft någon hjälp från facket trots att jag varit medlem. Och att betala 500kr i månaden för någon som inte kan hjälpa mig tycker inte jag är okej.

Förstår heller itne varför folk måste bli så otrevliga och du förklara andra människor. Jag bara frågade ifall det var någon som hade någon information eller erfarenhet? Sluta sitt bakom en skärm och smutskasta människor när du inte vet hela historien.
  • Anonym (pensel)
    CitronTulo skrev 2019-11-19 08:55:51 följande:
    Du kanske tycker att AG inte ska anställa kvinnor i fertil ålder, eller..?
    Nej, jag tycker inte alls så. Det jag pekar på är att det är en bransch där man inte kanske ska tro att det finns något utrymme för en AG att göra så mycket för att underlätta situationen. Speciellt på ett så pass litet företag handlar det mycket om att vara väldigt flexibel och hitta snabba vägar ur den ena situationen efter den andra. Dessutom är detta ett tungt yrke med många stora och små lyft och att kanske inte klara det är då främst en belastning som det är svårt att göra något åt. Så att försöka hitta några rättigheter när man dessutom inte är med i facket, ja det tror jag blir väldigt svårt. Om jag då läser in att "rättigheterna" består av vad som man kan och har rätt till att undvika att utföra.
  • hawthorne
    Thereseee88 skrev 2019-11-19 09:04:49 följande:
    Jag tror inte att någon på familjeliv kan ersätta facket. Orsaken till varför jag gått ur är för att jag tidigare inte haft någon hjälp från facket trots att jag varit medlem. Och att betala 500kr i månaden för någon som inte kan hjälpa mig tycker inte jag är okej.

Förstår heller itne varför folk måste bli så otrevliga och du förklara andra människor. Jag bara frågade ifall det var någon som hade någon information eller erfarenhet? Sluta sitt bakom en skärm och smutskasta människor när du inte vet hela historien.
    För att du inte varit gravid förut och behövt hjälp på ett sätt de kan hjälpa till med?

Många har missfgörstått vad ett fackförbund är och vad de kan hjälpa till med. Just nu har du behov av deras hjälp. Så att du skrev att AG inte visar försåelse för din nuvarande situation och prestationssänkning, bla...
  • hawthorne
    Anonym (pensel) skrev 2019-11-19 09:08:08 följande:
    Nej, jag tycker inte alls så. Det jag pekar på är att det är en bransch där man inte kanske ska tro att det finns något utrymme för en AG att göra så mycket för att underlätta situationen. Speciellt på ett så pass litet företag handlar det mycket om att vara väldigt flexibel och hitta snabba vägar ur den ena situationen efter den andra. Dessutom är detta ett tungt yrke med många stora och små lyft och att kanske inte klara det är då främst en belastning som det är svårt att göra något åt. Så att försöka hitta några rättigheter när man dessutom inte är med i facket, ja det tror jag blir väldigt svårt. Om jag då läser in att "rättigheterna" består av vad som man kan och har rätt till att undvika att utföra.
    Överlag - det är ytterst få AG som visar hänsyn till gravida och går med på mindre prestationskrävande arbetsuppgifter. Fråga tex vilken undersköterska som helst vilken förståelse de får (Sveriges största yreksgrupp med ett stressigt, krävande och tungt yrke)
  • LaserFrida

Hej,

Jag jobbar med HR-frågor, däribland arbetsmiljöfrågor, i en större kommun med många medarbetare, men jag är ingen expert på vad ert kollektivavtal består av eller vilka risker det finns i ert arbete. Jag tycker skriften som det hänvisas till är bra och tydlig. I arbetsmiljöverkets föreskrift om gravida och ammande www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/andringsforeskrift/afs_2018_7.pdf så finns det ett fåtal saker/arbetsuppgifter man som gravid inte får syssla med, det är

·         med bly

·         i gruva under jord

·         med att dyka i vatten

·         med rök- och kemdykning

·         med vissa biologiska ämnen, till exempel cytostatika

Utöver det så reglerar inte lagen mer än att arbetsgivaren är skyldig att göra riskbedömningar i det arbete som ska utföras. Riskbedömningen görs individuellt och utefter varje persons hälsa och mående under graviditeten. Det går alltså inte att säga att du och din kollega får eller inte får utföra samma typer av arbetsuppgifter. Har en kraftig foglossning och en inte till exempel, då blir ju riskbedömningen olika för er. Och bara för att det finns en risk så är det inte i första hand att man ska plocka bort den uppgiften utan om bedömningen visar att det finns en risk för den gravida kvinnan ska arbetsgivaren genast vidta åtgärder som är praktiskt möjliga och rimliga.

De åtgärder som kan komma i fråga är i prioritetsordning:

·         Anpassa arbetet genom tekniska åtgärder eller ändringar, eller om detta inte är tillräckligt eller möjligt

·         Ändra i organisationen av arbetet, eller om det inte är tillräckligt eller möjligt

·         Tillfälligt omplacera den gravida kvinnan till andra arbetsuppgifter, eller om det inte är tillräckligt eller möjligt

·         Besluta att den gravida kvinnan inte får arbeta på arbetsplatsen

Det som är viktigt och gäller alla är att man som gravid ska kunna tillfälligt vila i liggande ställning i anslutning till arbetsplatsen, då gravida ofta har generellt ett ökat vilobehov. Därför ska man så långt som möjligt inte arbeta ensam.

Googla ? checklista gravida och ammande? så kommer du få upp en mängd checklistor baserad på arbetsmiljöverkets föreskrift. En sådan skriver ni sedan ut och ber att få gå igenom individuellt tillsammans med er chef.

Ni kan också söka graviditetspenning från 60e dagen innan BF, men där är det ju försäkringskassan som gör bedömningen om ni har rätt till det eller inte.

Lycka till med jobbet och med bebis!

• Anonym (aaa)

Organiska lösningsmedel Det finns misstankar om att höggradig exponering för organiska lösningsmedel kan orsaka missfall och/eller fosterskador. Misstankar om nedsatt fertilitet har också rapporterats. Låg exponering anses dock inte utgöra en risk. Det finns många organiska lösningsmedel och ofta används flera olika lösningsmedel på ett arbetsställe. Det är därför ofta svårt att peka ut enskilda lösningsmedel som skadligare än andra. Det går inte att använda lukt av lösningsmedel som ett mått på exponeringen. Lösningsmedel kan också utsöndras i bröstmjölken. Mot den bakgrunden är det viktigt att undvika mer höggradig lösningsmedelsexponering både under graviditet och under amningsperioden.
    https://www.malarna.nu/siteassets/medlem/gravid/gravid-och-ammar_malarna.pdf

• Anonym (Målartjej)

Hej! Du har rätt att gå hem i vecka 30 om så skulle behövas inom måleriyrket. Man ska se till att informera chefen i tid och det är CHEFEN som ska ha koll på vad du får och inte får göra. Är hans kunskaper om det bristfällig ska han ta in en kunnig person och ni ska diskutera hur ni kan underlätta för dig på jobbet, även förbjuda dig att jobba med saker om det kan påverka fostret. Är också målare och gravid =)

Svar på tråden Gravid målare