• Rebecca1987

Torr och spricker

Har en dotter på snart 3 månader. Hon är så torr bakom öronen så huden blir irriterade och små sår. Jag har provat smörja med miniderm, inityol och olja. Men jag har hållit på i 1 månad men blir bara provisoriskt bättre än kommer det igen även om jag fortfarande smörjer. Hon dreglar en hel del så jag försöker hålla tort med men får ändå inte buckt med det. Kroppen är rätt torr med men den har blivit bättre med miniderm

• Svar på tråden Torr och spricker
  • MajaMaria79

Köp näsolja på apoteket, den innehåller 100% sesamolja. Det är en bra olja med små molekyler som tränger ner i huden. 

Annars får du kanske söka en hudläkare, kan inte tänka mig att man behandlar så små med kortison men kanske har de andra förslag. De kan åtminstone göra en sårodling så att man kan se om hon har stafylokocker eller dyl. i såren, och det är det som gör dem svårläkta. 

• Rebecca1987
    MajaMaria79 skrev 2019-11-19 12:21:44 följande:

Köp näsolja på apoteket, den innehåller 100% sesamolja. Det är en bra olja med små molekyler som tränger ner i huden. 

Annars får du kanske söka en hudläkare, kan inte tänka mig att man behandlar så små med kortison men kanske har de andra förslag. De kan åtminstone göra en sårodling så att man kan se om hon har stafylokocker eller dyl. i såren, och det är det som gör dem svårläkta. 

Tack. Hudläkare sa att vi måste ha remiss och barnläkare sa att vi bara skulle använda minoderm som inte hjälpt ännu
  • legomum

Glöm miniderm.

Gå till apoteket och köp decubal repair. Fattar inte varför miniderm behandlas som den enda och ultimata salvan till barn. Så bra är den inte och vi är många som hittat bättre alternativ.

Jag körde med kokosolja bakom öronen. Vid varje blöjbyte så lite olja bakom öronen också. Det försvann snabbt som attan. Men helt försvann det inte förrän han var över två år.

Du gör som du vill men det finns andra bra alternativ också.

• Rebecca1987
    legomum skrev 2019-11-20 10:26:21 följande:

Glöm miniderm.

Gå till apoteket och köp decubal repair. Fattar inte varför miniderm behandlas som den enda och ultimata salvan till barn. Så bra är den inte och vi är många som hittat bättre alternativ.

Jag körde med kokosolja bakom öronen. Vid varje blöjbyte så lite olja bakom öronen också. Det försvann snabbt som attan. Men helt försvann det inte förrän han var över två år.

Du gör som du vill men det finns andra bra alternativ också.

Jag är villig att prova vad som helst. Nu ska jag dock in till en barnläkare i morgon. Dom börjar misstänka att hennes utslag/ torra hud är pga att jag ammar. Och hon inte tål mjölkprotein. Så BVC tycker att jag ska sluta amma.
  • legomum

Ol du håller dig umdan riktigt noga från allt med mjölk i så behöver di inte sluta amma.

Då får din bebis inget mjölkprotein.

• Rebecca1987
    legomum skrev 2019-11-20 17:29:22 följande:

Ol du håller dig umdan riktigt noga från allt med mjölk i så behöver di inte sluta amma.

Då får din bebis inget mjölkprotein.

Jag föreslog det med men dom sa att det inte hjälper
  • crayrs

Virus som försöker ta sig ut från kroppen! Smörg inte in låt det vara. Smörjer du in det går den tillbaka in i kroppen. Är det i huvud regionen ska du verkligen låta det vara. Det går över. Lovar. Min son hade samma sak och vi smörjde in. Inget vidare.

Fenix kliniken i Gotland löser det problemet. Vi vände oss ditt.

• Rebecca1987
    crayrs skrev 2019-11-20 20:22:39 följande:

Virus som försöker ta sig ut från kroppen! Smörg inte in låt det vara. Smörjer du in det går den tillbaka in i kroppen. Är det i huvud regionen ska du verkligen låta det vara. Det går över. Lovar. Min son hade samma sak och vi smörjde in. Inget vidare.

Fenix kliniken i Gotland löser det problemet. Vi vände oss ditt.

Tack.
  • legomum
    Rebecca1987 skrev 2019-11-20 17:47:56 följande:
    Jag föreslog det med men dom sa att det inte hjälper
    Märkligt annars är det den lösningen de alltid provar med först.

• Rebecca1987
    legomum skrev 2019-11-21 10:17:01 följande:

Märkligt annars är det den lösningen de alltid provar med först.

Min BVC sköterska är väldigt mycket att avbryta ammningen så fort något inte fungerar som hon tycker
Svar på tråden Torr och spricker